دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

ورودی آب سد‌های استان زنجان 45 درصد کاهش یافته است / سد مشمپا دارای پیشرفت فیزیکی 40 درصدی است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ورودی آب سد‌های استان زنجان 45 درصد کاهش یافته است / سد مشمپا دارای پیشرفت فیزیکی 40 درصدی است

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان زنجان به طور میانگین 45 درصد منفی است، گفت: میزان بارندگی‌ها نیز نسبت به متوسط دوره بلند مدت آماری 28.5 کاهش دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; اسماعیل افشاری امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، با اشاره به اینکه 85 درصد استان زنجان در حوزه سفیدرود قرار دارد، اظهار داشت: در سطح این استان 7 محدوده مطالعاتی وجود دارد که شامل 5 دشت ممنوعه است.

وی افزود: محدوده مطالعاتی شهرستان طارم و ماهنشان به دلیل وجود رودخانه‌های فصلی و همجواری با رودخانه قزل‌اوزن دارای آب‌های سطحی‌اند اما تخصیص آب برای کشاورزی ندارند.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان بارندگی ثبت شده در استان زنجان نسبت به سال گذشته 6.7 درصد مثبت است، گفت: میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 28.5 درصد منفی است.

وی تصریح کرد: تا به امروز 212.7 میلی‌متر بارندگی در استان زنجان به ثبت رسیده است که این رقم در سال گذشته 192.2 میلیمتر بود.

افشاری با بیان اینکه در حال حاضر ورودی آب سد‌های استان به طور میانگین 45 درصد منفی است، ابراز داشت: میزان رواناب‌ها نیز بالای 70 درصد منفی است و با این که بارش‌ها تقریبا مشابه و حتی بیشتر از سال گذشته است اما وضعیت رواناب‌ها بدتر است.

وی با اشاره به اینکه اثرات رواناب‌ها و سیلاب ها در سال‌های 97 تاکنون موجود است و وجود آب سد تهم تاکنون نیز تاثیر پذیرفته از آب همین رواناب ها است، تصریح کرد: متاسفانه خشکسالی در سال 1400 در طول 50 سال اخیر بی‌سابقه بود و اثر منفی بر رواناب‌ها داشت.

مدیر‌عامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه سد تهم در حال حاضر قریب به 25 میلیون متر مکعب آب دارد، خاطر نشان کرد: میزان آب سد تهم در مدت مشابه سال گذشته 50 میلیون متر مکعب بود و 44 درصد نسبت به سال گذشته منفی شده است.

وی با بیان اینکه امسال ورودی آب تمام سد‌های استان کاهش یافته است، گفت: میزان ورودی آب سد گلابر 31 درصد، کینه‌ورس 53 درصد و تالوار نیز 62 درصد منفی شده است و تمام این اعداد و ارقام بیانگر این است که باید نگاه جدی به درست مصرف کردن آب وجود داشته باشد.

افشاری با اشاره به اینکه اصلا جیره‌بندی و قطعی آب مطرح نیست، بیان کرد: اما نکته مهم این است که سد تهم تامین کننده 40 درصد آب شرب شهر زنجان است و با چنین شرایط کم‌آبی باید صرفه‌جویی در مصرف آب انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد آب مورد استفاده در صنایع از طریق چاه و آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود، گفت: استفاده از پساب در صنایع پر آب‌بری همچون صنایع فولاد در شهرستان ابهر در حال پیگیری است چراکه وضعیت دشت ابهر به لحاظ سطح آب‌های زیرزمینی بحرانی است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در شبکه آب شرب شهری 25 درصد پرتی و هدررفت آب وجود دارد، خاطر نشان کرد: در شبکه آب و فاضلاب روستایی به دلیل فرسوده بودن شبکه میزان هدررفت آب 40 درصد است که می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های اساسی برای جلوگیری از هدررفت آب در شبکه‌های آب و فاضلاب روستایی نیز به کار رود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف وزارت نیرو تکمیل سد‌های نیمه کاره است و سد‌های معیشتی نیز جزو همین پروژه‌ها است، بیان کرد: عزم جدی دولت بر این است تا اتمام طرح‌های نیمه کاره هیچ طرح جدیدی آغاز نشود، با این حال پیگیر تکمیل سد‌های نیمه کاره استان هستیم و به محض تامین اعتبار که قول آن نیز در سفر وزیر نیرو داده شد، ادامه احداث را انجام خواهیم داد با این حال شرکت‌های سد ساز استان پای کار هستند.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در خصوص شالیکاری در طارم گفت: وزارت نیرو و منابع آب کشور، سال گذشته به عنوان راهکار موقت تامین آب شالیزار‌های شهرستان طارم خرید آب از سد آیدوغموش میانه را پیشنهاد و عملی کرد و در طول دو ماه که آب رودخانه قزل‌اوزن خشک شد به طور موقت آب شالیزار‌ها تامین شد.

وی با اشاره به اینکه اگر امسال نیز شرایط سال گذشته تکرار شود و رودخانه قزل‌اوزن خشک شود چاره‌ای جز خرید آب از سد آیدوغموش برای آبیاری شالیزار‌های طارم نیست، تصریح کرد: اما انجام این امر نیز شرایطی دارد چراکه مشخص نیست این سد نیز آب به اندازه کافی داشته باشد یا خیر؟ آنچه که مشهود است ورودی آب این سد نیز امسال کاهش یافته است.

افشاری ادامه داد: با چنین شرایط آبی نباید برنج‌کاری در شهرستان طارم انجام شود اما در این خصوص حتی جهاد کشاورزی نیز قانونی برای عدم کشت این محصول ندارد و اگر قانونی هم تصویب شده باشد ضمانت اجرایی ندارد تا مانع از انجام کشت این محصول شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث احداث سد‌ها استان زنجان دارای یک عقب‌ماندگی است، ابراز داشت: استان زنجان در بحث تخصیص آب نیز دچار یک بی‌عدالتی شده است اما نمایندگان استان پیگیر هستند با ارائه طرح‌های جدید این مشکل را حل نمایند.

این مسئول با بیان اینکه حفر چاه غیر مجاز در هر منطقه‌ای از استان انجام می‌شود که تاثیر گذار بر افت سطح آب زیر زمینی است، گفت: اما بلافاصله بعد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای از موضوع اطلاع یافت اقدام به انسداد می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیر مجاز در زنجان طبق برنامه انجام می‌شود، افزود: چاه‌هایی که جدیدا حفر شده‌اند با سرعت بالایی روند انسداد طی می شود اما چاه‌هایی که اعلام می‌شود چندین دهه است حفر شده و غیر مجاز نیست، پرونده وارد سیر دیگری شده و بعد از استعلامات قاضی نظر نهایی را در خصوص چاه و انسداد آن صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه‌هایی که باید مسدود شوند مشخص می شود و منابع مورد نیاز آن تامین می‌شود، تصریح کرد: معمولا 100 درصد اعتبارات تخصیص نمی یابد و متناسب با آن عملکرد نیز پایین می‌آید.

افشاری با اشاره به اینکه امسال 30 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است گفت: سال گذشته 266 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد و در اولویت بندی بیشتر چاه‌های عمیق مورد تاکید قرار داشت چراکه بیشترین تاثیر را بر کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دارند. با این حال طبق برنامه‌ریزی 5 ساله باید در حدود 300 میلیون متر مکعب آب از محل انسداد چاه‌های غیر مجاز صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی یاد‌آور شد: در حال حاضر تنها 17 درصد از چاه‌های استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند چراکه افزایش قیمت‌ها سبب شد تا نتوان طرح نصب این کنتور‌ها را بر روی تمام چاه‌ها انجام داد. از سویی دیگر سرقت کنتور‌ها نیز عامل دیگری شد تا اهتمام برای نصب کمتر شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه برخی کنتور‌های هوشمند این توانایی را دارند که بر اساس میزان مصرف برق، میزان مصرف آب را سنجش نمایند، ادامه داد: این امر به عنوان کاری نو و دانش بنیان در استان زنجان در حال انجام است که می‌تواند کمک کننده به مصرف آب و برداشت آن باشد.

وی در ارتباط با سد مشمپا و آخرین وضعیت این سد اعلام کرد: مطالعاتی در حال انجام است تا بتوانیم از آب این سد برای شرب استفاده نماییم اما آنچه که مسلم است این موضوع می‌باشد که آب این سد باید در راستای استفاده در شرب بازچرخانی شود تا کیفیت لازم را بدست آورد. با این حال این سد قریب به 38 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار پای کار ست.

افشاری تاکید کرد: اگر آب این سد کیفیت لازم برای شرب را نداشته باشد از لیست اجرا حذف نمی‌شود اما از اولویت اجرا خارج خواهد شد.

انتهای پیام /