شنبه 1 اردیبهشت 1403

ورود توده گرد و خاک به نوار غربی و مرکزی کشور

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

یک کارشناس سازمان هواشناسی به بررسی آخرین وضعیت جوی چند روز آینده کشور پرداخت.

به گزارش میزان، کبری رفیعی در خصوص آخرین وضعیت جوی چند روز آینده کشور گفت: امروز برای آذبایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، ارتفاعات البرز مرکزی، مناطق جنوبی سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان، بخش‌هایی از گلستان و خراسان شمالی در برخی ساعات رگبار باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید و موقتی پیش‌بینی می‌شود و در مناطق مستعد این بارش‌ها به شکل تگرگ رخ می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه فردا گستره بارش‌ها شمال آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل وارتفاعات البرز مرکزی را در برمی گیرد، ادامه داد: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوبی کرمان و مناطق شمالی و شرق هرمزگان هم انتظار این بارش‌ها را داریم.

این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به شکل گیری توده گرد وخاک در کشورعراق اظهار کرد: این توده امروز به مناطق شمال‌غرب، غرب و جنوب‌غرب و بخش‌هایی از مناطق مرکزی کشور و همچنین استان‌هایی که در دامنه‌های البرزمرکزی واقع شده‌اند، وارد می‌شود و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی را به همراه دارد.

رفیعی با اعلام انتشار هشدار نارنجی هواشناسی افزود: این وضعیت امروز استان‌های غربی کرمانشاه، ایلام، کردستان و خوزستان را دربرمی گیرد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد وخاک، خسارت به صنایع کشاورزی، اختلال تردد و تاخیر و لغو پروازها از مخاطرات این سامانه است.

وی با بیان اینکه هوای گرم طی پنج روز آینده در بیشتر مناطق کشور ماندگار است و به ویژه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با روند تدریجی افزایش دما مواجه هستیم، توضیح داد: طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز، دریا ی عمان و دریای خزر مواج اند و امروز هم این شرایط برای مناطق مرکزی خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

آخرین وضعیت آب‌وهوایی تهران

این کارشناس سازمان هواشناسی در مورد آخرین وضعیت آب‌وهوایی تهران عنوان کرد: امروز در تهران در ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب وزش باد شدید و گرد وخاک رخ می‌دهد و بیشینه دمای امروز پایتخت به 38 درجه و فردا به 40 درجه می‌رسد و کمینه دمای آن هم فردا 27 درجه است.