شنبه 29 اردیبهشت 1403

وزیر علوم: کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالا است

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
وزیر علوم: کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالا است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید نقادی و بیان نقطه‌نظر دانشجو را بپذیریم و نشان دهیم دانشجو در امنیت است، گفت: خوشبختانه میزان کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالا است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل با حضور در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز دانشجو در مورد فعالیت تشکل های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی گفت: وزارت علوم با مشارکت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی توسعه کرسی های آزاداندیشی را پیش می برد.

وی ادامه داد: حضور در کرسی‌های آزاداندیشی باید طوری باشد که افراد متقاضی اظهار نظر در کرسی ها افزایش یابد، دانشجویان با سلایق مختلف در این کرسی ها شرکت کنند و مطمئن باشند بعد از اظهارنظر احساس امنیت دارند. باید اشتباهات دانشجویی و کسب تجربه را بپذیریم، زیرا دانشجویان باید تجربه های مختلف را در دانشگاه کسب کنند.

زلفی گل گفت: باید نقادی و بیان نقطه نظر دانشجو را بپذیریم و نشان دهیم دانشجو در امنیت است. خوشبختانه میزان کنشگری اجتماعی و سیاسی در دانشگاه‌ها بالا است، هر چه ظرفیت تحمل در جمهوری اسلامی بالا برود به نفع نظام و دانشگاه است. میزان مشارکت در سیستم‌ها از طریق تضارب آرا افزایش و تصمیم گیری و تصمیم سازی در سیستم بهبود می یابد.

روز دانشجوی پرنشاط

زلفی‌گل به حضور و سخنرانی مقامات و مسئولان کشور در دانشگاه ها به مناسبت روز 16 آذر طی هفته گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان به عنوان حسگر جامعه به راحتی سوالات و مطالبات خود را از مسئولان پرسیدند و هفته پرشور و نشاطی را گذراندیم.

وزیر علوم همچنین برنامه های 16 آذر سال جاری را متفاوت دانست و گفت: بعد از گذشت 2 سال از عمر دولت سیزدهم امکان ارزیابی برنامه های دولت، راحت تر بود و این امر در سخنان دانشجویان مشهود بود.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه آموزش عالی ادامه داد: کارهای زیادی در این مدت برای اولین بار انجام شده است. از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل دانشجویان سرآمد و پذیرش دانشجوی استادمحور (یعنی استاد بتواند دانشجوی استعداد درخشان را بر اساس برنامه درسی او بپذیرد). از دیگر اقدامات این است که در لایحه برنامه توسعه هفتم، سازمان برنامه و بودجه تصویب کرد که دانشگاه باید 15 درصد بودجه کل را برای امور پژوهشی و 5 درصد را برای امور فرهنگی اختصاص دهد.

زلفی گل مهم ترین دغدغه دانشجویان را رفاه عمومی جامعه و اشتغال جوانان برشمرد و گفت: مهم ترین مساله کشور، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است که حل آن به عزم ملی نیاز دارد، همچنین باید توجه ویژه ای به تولید از مسیر فناوری و نوآوری شود. در همین زمینه گزارش‌های ما نشان می دهد بیکاری افراد زیر دیپلم در بسیاری استان ها کاهش یافته است، ولی برای دانش آموختگان دانشگاهی اینطور نیست.

عضو دولت سیزدهم در مورد اشتغال نخبگان نیز گفت: برخی نخبگان شغل هم دارند، ولی باید شغل مرتب با تخصص خود داشته باشد و احساس موثر بودن داشته باشد.

زلفی گل در مورد بودجه آموزش عالی ظهار داشت: احکام خوبی در لایحه برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شده است. همچنین در سفرهای ریاست جمهوری برای آموزش عالی هر استان اعتبارات ویژه ای در نظر گرفته می شود؛ به خصوص خوابگاه های متاهلی در اولویت این طرح هاست. برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه ها هم اعتبارات ویژه ای تخصیص داده شده و مبالغی بین 50 تا 100 میلیارد تومان اعتبار برای آزمایشگاه های دانشگاه های هر استان در نظر گرفته می شود.

همچنین در قوانین و لایحه بودجه سالانه هر سال میزان تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان را افزایش می دهیم. بهبود سرانه ورزشی و توسعه درمانگاه ها و سلامت جسمی و روانی دانشجویان را مد نظر داریم و از دانش مشاوره برای پیشگیری از بحران های دانشجویان استفاده می کنیم. وی اقدام دیگر را احیای استاد راهنمای دوره کارشناسی در سال جاری با ابلاغ دستورالعملی دانست و افزود: برای اولین بار سامانه فرنما تمام فعالیت های فرهنگی دانشجویان را ثبت می کند، هر دانشجو در هفته 85 ساعت اوقات فراغت دارد که هر دانشگاهی باید به خوبی برای آن برنامه ریزی کند. این سامانه کمک می کند بدانیم کدام دانشگاه در چه زمینه های فرهنگی برای اوقات فراغت بهتر برنامه ریزی کرده است. همچنین در کنار کارنامه علمی و آموزشی برای هر دانشجو یک کارنامه فرهنگی صارد می‌شود.

همچنین بر اساس توافقی دانشجویان انجمن های علمی می توانند در پارک های علم و فن‌آوری حاضر شوند و در شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور تردد داشته باشند که خود زمینه مناسبی برای کسب تجربه و اشتغال آینده آنان است.

پیام نور ادغام یا تجمیع نمی‌شود

وزیر علوم در مورد دانشگاه پیام نور و وضعیت این دانشگاه در آینده اظهار داشت: این دانشگاه یکی از مراکز علمی و اساسنامه ان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ماموریت خاصی دارد. ماموریت این دانشگاه فراهم آوردن امکانی برای آموزش افراد در مناطق محروم است، اما در سال های گذشته با توجه به ظرفیت های آن برای 1 و نیم میلیون دانشجو آمادگی پذیرش داشت که تعداد دانشجویان آن اکنون به 300 هزار نفر رسیده است.

وی توضیح داد: بدون استفاده ماندن این ظرفیت باعث می شود بهره وری در آموزش عالی پایین بیاید. برای حل این مشکل در مناطقی که دانشگاه پیام نور امکانات بیشتری دارد، این امکانات با هماهنگی سایر دانشگاه ها در اختیار دیگر دانشگاه ها قرار می‌گیرد تا از ظرفیت علمی خانوده بزرگ دانشگاه پیام نور استفاده شود. دانشگاه پیام نور یکی از زیرنظام ها و بخش های آموزشی اصلی ماست که برای جامعه کم برخوردار خدمات می دهد. البته این دانشگاه بر اساس اساسنامه تقریبا خودگردان است و از محل شهریه دانشجویان و درصدی هم بودجه دولتی اداره می شود، ولی استاندارد علمی و آموزشی را در حد اعلا رعایت می کند.

زلفی گل گفت: درآمدهای این دانشگاه به دلیل کاهش دانشجو کاهش یافته است. ولی اعضای هیات علمی و کارکنان کاهش نیافته است‌. به همین دلیل تعدادی از استادانی که واحد ندارند به سایر دانشگاه ها مانند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه ای منتقل شدند، سعی کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم تا فعالیت این دانشگاه ادامه یابد.

مسکن استادان

وزیر علوم در مورد استادان دانشگاه ها و بهبود معیشت و مسکن آنها نیز توضیح داد: توافق نامه ای با وزارت راه و شهرسازی در زمان وزیر قبلی امضا و در دوره جدید پیگیری شد تا از زمین های خارج از پردیس های اصلی دانشگاه ها استفاده کنیم و با طرح جهش مسکن برای استادان جدید مسکن بسازیم.

وی افزود: مقدمات این امر طی جلسات مختلف انجام شده است و از همین ظرفیت برای ساخت خوابگاه های متاهلی در پردیس های اصلی استفاده کردیم. برخی دانشگاه ها هم با ابتکاراتی هزینه‌های خوابگاه های متاهلی را تامین کردند.

زلفی گل گفت: سازمان برنامه و بودجه مجوزی را در لایحه بودجه 1402 به وزارت علوم داد که دانشگاه ها بتوانند دارایی و املاک خارج از پردیس اصلی را از طریق تهاتر به املاک مورد نظر در پردیس اصلی تبدیل کنند.

افزایش دانشجویان خارجی تا 300 هزار نفر

وی در مورد تعداد دانشجویان غیرایرانی گفت: امروز بالغ بر 94 هزار نفر دانشجوی غیرایرانی در کشور وجود دارد، تلاش می کنیم زمینه را برای پذیرش دانشجویان غیرایرانی تسهیل و شرایط را مهیا کنیم، از روسای دانشگاه‌ها هم خواستیم این کار را انجام دهند.

زلفی گل در مورد اینکه تعداد دانشجویان خارجی بر اساس لایحه برنامه هفتم توسعه باید به 300 هزار نفر برسد گفت: در کارگروه مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور العمل نظام مندی برای جذب دانشجویان غیرایرانی مصوب شد که به روند جذب این دانشجویان کمک می‌کند. همچنین قصد داریم شرایط تحصیل دانشجویان خارجی را در همان پردیس های اصلی با دانشجویان ایرانی مهیا کنیم این کار هم برای زبان اموزی و هم ادامه تحصیل آنها مفید است.

وی به وجود مشکلاتی در بحث ورود و خروج دانشجویان به کشور اشاره کرد و گفت: باید با همکاری وزارت خانه ها و نهادهای دیگر ورود و خروج این دانشجویان را تسهیل کنیم. همچنین در برنامه توسعه هفتم اجازه کار پاره‌وقت هم به دانشجویان غیرایرانی داده شده است که به جذب آنها کمک می‌کمند در نهایت باید از تجربه جهانی برای جذب دانشجو استفاده کنیم.

وی در پایان بهترین سرمایه گذاری را در بخش اموزش عالی و علم و فناوری هر کشوری و دانشجویان و دانشگاهیان دانست.