شنبه 29 اردیبهشت 1403

وقتی یک ایرانی روی یک جزیره غیرتی شد و آن را برای ایران حفظ کرد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
وقتی یک ایرانی روی یک جزیره غیرتی شد و آن را برای ایران حفظ کرد

به گزارش گروه تاریخ خبرگزاری فارس، رود ارس که طبق عهدنامه ترکمانچای مرز بین ایران و امپرتوری روس شد بیش از 800 جزیره کوچک دارد که 427 جزیره آن متعلق به ایران است. اغلب این جزیره‌ها کوچکند و فقط برای چرای دام استفاده می‌شوند و نام هم ندارند و به جایش با شماره مشخص شده‌اند.

اما برخی از این جزایر به دلایل مختلف نام مشخص دارند و یکی هم جزیره کثیری یا جزیره ستوان کثیری است که داستان جالبی دارد از وطن‌پرستی ایرانیان و ماجرایش این است: «در زمان تعیین مالکیت جزیره‌های ارس میان هیأت‌های مرزبندی ایران و شوروی مقرر شده بود تا خط مرزی از میان رود ارس بگذرد و اگر در محلی چند شاخه از رود وجود داشته باشد میانه شاخه عمده‌تر خط مرزی شود. در مهرماه سال 1334 یعنی زمانی که مالکیت جزیرهِ نزدیک به پاسگاه عباسی تعیین می‌شد بر سر این که شاخه عمده رود در این محل کدام است میان هیأت شوروی و ایران مشاجره‌ای درگرفت.

یکی از افسران ایرانی به نام ستوان‌یکم نورالله کثیری، نقشه‌بردار لشکر تبریز، برای اثبات این که شاخه‌ای که به سود ایران بود عمیق‌تر و بنابراین شاخه عمده است و جزیره 130 باید متعلق به ایران باشد با اسب خود بی‌باکانه به آب زد. وی و اسبش در زیر امواج ناپدید شدند ولی یکی از مرزبانان ایرانی به نام صمد ممد اوغلو توانست افسر ایرانی را نجات دهد. اعضای هیأت روس با دیدن این صحنه، مالکیت ایران بر جزیره 130 در این شاخه از رود را پذیرفتند. جزیره 130 بعداً با تصویب مقامات عالی ایران جزیره کثیری نام گرفت و به ستوان‌یکم نورالله کثیری پاداش و نشان افتخار داده شد».

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید رود ارس عهدنامه ترکمانچای جزیره این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
وقتی یک ایرانی روی یک جزیره غیرتی شد و آن را برای ایران حفظ کرد 2
وقتی یک ایرانی روی یک جزیره غیرتی شد و آن را برای ایران حفظ کرد 3