یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

ویژه برنامه بر بالهای صحیفه در خراسان جنوبی برگزار شد / تبلیغ در حوزه دین نیازمند شرایط روز است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ویژه برنامه بر بالهای صحیفه در خراسان جنوبی برگزار شد / تبلیغ در حوزه دین نیازمند شرایط روز است

فروتنی گفت: ویژه برنامه بر بالهای صحیفه با همکاری اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین فروتنی مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، از برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان بر بالهای صحیفه با مشارکت و همکاری اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی و کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی استان خبر داد.

وی افزود: این مراسم همزمان با سالروز شهادت چهارمین نور سرمدی حضرت امام سجاد (ع) برگزار شد.

مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی بیان کرد: در این جلسه که به صورت وبینار برگزار شد استاد هادی حسن نژاد پیرامون کتاب شریف صحیفه سجادیه و کتاب شریف نهج البلاغه صحبت کرد.

فروتنی عنوان کرد: در این مراسم 60 نفر از خادمیاران فعال کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی و از کتابداران اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان حضور داشتند.

وی اظهار کرد: ان‌شاءالله این سلسله جلسات با رویکردهای فرهنگی و موضوعات مذهبی با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در بستر فضای مجازی ادامه داشته باشد تا در این دوره و زمان بیماری کرونا خانواده‌های بیشتری با معارف و فرهنگ قرآنی و اهل بیتی و علی‌الخصوص کتاب شریف صحیفه سجادیه و نهج البلاغه آشنا شوند.

مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی گفت: اینگونه مجالس و محافل علاوه بر معرفی کتاب‌های ارزشمند در فضای مجازی در اقصی نقاط کشور باعث می‌شود اگر کسی بیمار، سالمند و کودک در منزل دارد یا حتی بخاطر دوری مکان امکان استفاده از این مراسم را ندارد از طریق فضای مجازی از اینگونه جلسات استفاده کنند.

فروتنی عنوان کرد: در شرایطی که مشکلات متعدد ناشی از شیوع کرونا، خانواده‌ها و به ویژه جوانان را احاطه کرده است باید برای گسترش فرهنگ دینی و ایجاد آرامش روانی در جامعه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

وی افزود: هر چالش و مشکلی که در مسیر تبلیغ دین پیش می‌آید می‌تواند به یک فرصت برای نوآوری و به‌کارگیری شیوه‌های جدید تبدیل شود و اگر چه شیوع ویروس کرونا با خود محدودیت‌ها و نابسامانی‌هایی را به همراه داشت اما به این معنا نیست که دین و مراسم‌های مذهبی به فراموشی سپرده شود چراکه می‌توان کار را در جلسات و گردهمایی‌های کوچک نیز دنبال کرد.

مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی بیان کرد: کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی با همکاری اداره کل کتابخانه های این استان مصمم بر این امر مهم هستند.

تبلیغ در حوزه دین نیازمند به‌روز رسانی متناسب با شرایط روز است

فروتنی گفت: تبلیغ در حوزه دین نیز باید همانند دیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی متناسب با شرایط روز و اقتضائات جامعه به‌روزرسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌کارگیری شیوه‌های جدید و ایده‌های برتر در امر تبلیغ و تبیین مفاهیم دینی و مذهبی می‌تواند به اثربخشی مطلوب‌تر این جریان منجر شود.

تبلیغ چهره به چهره دین با اقدام جهادی و انقلابی 

مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی اظهار کرد: در گذشته و پیش از شیوع ویروس کرونا مردم با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی و استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌ها و برنامه‌های کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی مرسوم بود که سخنوران و مبلغان در اجتماعات گسترده به تفسیر و تبیین شعائر دینی بپردازند اما در زمان حاضر که این امر امکان‌پذیر نیست، لازم است برای تداوم تبلیغ چهره به چهره با یک اقدام جهادی و انقلابی، مجالس را در جمع کوچک برپا کرد و چه‌بسا اثرگذاری آن به‌مراتب بیشتر نیز باشد.

فروتنی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی گسترده زیادی یافته‌اند و هر فرهنگ و ملتی بنا به نیازها و شرایط خود در حال استفاده از این امکانات است، کتابخانه‌ها، محافل و تشکل‌های دینی، هیات‌های مذهبی و تمامی فعالان این حوزه باید با جدیت و دقت وارد این فضا شوند و مسائل دینی و اعتقادی را به شیوه‌ای صحیح ترویج دهند.

وی افزود: این کانون با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان بر این باورند که استقبال جوانان و نوجوانان از برنامه‌های دینی در فضای مجازی یک فرصت است که باید از طرف متولیان فرهنگی به خوبی مدیریت و هدایت شود، قشر جوان و نوجوان سؤالات و شبهات در رابطه با جهان‌بینی و تاریخ اسلام و شعائر دینی دارند و در دسترس نبودن متخصصان و عالمان در این فضا محسوس است که باید به نوعی برطرف شود.

مسئول کانون تخصصی کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی گفت: شیوع کرونا از یک تهدید در حال تبدیل شدن به یک فرصت برای جذب جوانان و نوجوانان به علوم دینی و معارف اسلامی است، از زمان شیوع این ویروس و تعطیلی مدارس و محدود شدن برنامه‌های تفریحی، جوانان و نوجوانان وقت بیشتری را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند که به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌هایی که بتواند ظرفیت و توان آن‌ها را در مسیر دینی به کار گیرد می‌تواند به ماندگاری و تبیین صحیح علوم و معارف دینی بین آن‌ها نیز منجر شود.

فروتنی ادامه داد: در همین راستا جشنواره‌ها و مسابقاتی ویژه برگزار می‌شود که از همین دست برنامه‌ها می‌توان به جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: علاقه مندان به شرکت در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنی http://samakpl.ir/ وارد سامانه شوند و از طرف (کانون کتاب و کتابخوانی خدمت رضوی خراسان جنوبی) و در این پویش و جشنواره شرکت نمایند و از برندگان باشند. لازم بذکر است به قید قرعه به مشارکت کنندگان این کانون هدایای معنوی ارشمندی علاوه بر جوایز مذکور تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام /