یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

پاسخ وزارت بهداشت به چرایی دریافت پیش‌پرداخت 100 میلیون تومانی برای بستری در بیمارستان‌های خصوصی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پاسخ وزارت بهداشت به چرایی دریافت پیش‌پرداخت 100 میلیون تومانی برای بستری در بیمارستان‌های خصوصی

سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان ضمن تأیید خبر تسنیم مبنی بر دریافت وجوه هنگفت تحت عنوان "پیش پرداخت" برای بستری بیماران در بیمارستان‌های خصوصی، درباره چرایی دریافت این مبالغ سنگین تا 100 میلیون تومان توضیح داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجم بالای مراجعات به بیمارستان‌های دولتی منجر به این شده که اعضای کادر درمان در بخش دولتی گاهاً نتوانند خدمات درمانی را به‌صورت مطلوب به بیماران ارائه کنند و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات با کیفیت‌تر، به مراکز درمانی و بیمارستان‌های بخش خصوصی مراجعه کنند.

در هفته گذشته خبرگزاری تسنیم در یک گزارش با عنوان "پیش‌پرداخت 100میلیون تومانی شرط بستری بیمار در برخی بیمارستان های خصوصی!" به موضوع دریافت پیش پرداخت از بیماران برای بستری در برخی بیمارستان‌های بخش خصوصی پرداخت.

ماجرا از این قرار است که برخی بیمارستان‌های خصوصی برای بستری بیماران در بدو ورود بیمار به بیمارستان، اقدام به دریافت مبلغی به عنوان پیش پرداخت می‌کنند و در هنگام ترخیص، میزان هزینه‌های بیمار را محاسبه می‌کنند؛ در صورتی که این وجوه بیشتر از هزینه‌های درمانی بیمار شده باشد مازاد را به او بازمی‌گردانند و در صورتی که هزینه بیمار بیشتر شده باشد؛ مابه التفاوت را اخذ می‌کنند برای مثال از یک بیمار مبتلا به سکته مغزی برای بستری در یکی از بیمارستان‌های خصوصی غرب تهران، 100 میلیون تومان پیش پرداخت دریافت شده است!

تأیید خبر دریافت پیش پرداخت در بیمارستان‌های خصوصی از سوی وزارت بهداشت

در همین راستا سید هاشم دریاباری؛ سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: در ابتدا باید توجه داشت که انتقال بیمار از بیمارستان دولتی به یک بیمارستان دولتی دیگر، از طریق ستاد هدایت انجام می‌شود و بیمارستان مبدأ باید دلیلی برای انتقال بیمار ارائه کند و در صورت انتقال بیمار بین بیمارستان‌های دولتی، بیمار نباید هیچ وجهی بابت انتقال پرداخت کند اما انتقال بیمار از بیمارستان دولتی به خصوصی توسط بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود مگر اینکه فرد با رضایت خود از بیمارستان دولتی مرخص شده و به بیمارستان خصوصی برود.

تأکید وزارت بهداشت بر رعایت تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بیمارستان‌ها

وی افزود: بیمارستان خصوصی در این مواقع ارزیابی می‌کند که بیمار در چه وضعیتی قرار دارد و به چه خدماتی نیاز دارد و بر اساس خدمات احتمالی مورد نیاز بیمار، پولی را به عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌کند. اگر مبلغ پیش پرداخت دریافت شده از بیمار، بالاتر از عرف باشد ما به موضوع ورود می‌کنیم!

احتمال امتناع بیمار از پرداخت پول؛ علت دریافت پیش پرداخت در بخش خصوصی

سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان در پاسخ به این سؤال که چه معیاری برای تعیین این مبالغ دریافت شده وجود دارد و آیا این موضوع پشتوانه قانونی دارد؟ بیان کرد: بر اساس شرایط بیمار، نیاز به جراحی و تخت‌های ویژه و تعداد روزهایی که قرار است بیمار در بیمارستان بستری شود، خود بیمارستان مشخص می‌کند که حدوداً چه مبلغی باید به عنوان پیش‌پرداخت از بیمار دریافت شود.

دریاباری ادامه داد: درباره پشتوانه قانونی نیز باید گفت که این وجه از بیمار دریافت می‌شود زیرا ممکن است هنگام ترخیص، بیمار به هر دلیلی از پرداخت پول امتناع کند. دریافت این پیش‌پرداخت به صورت موقت است یعنی هر خدمت درمانی، تعرفه مصوب و مشخصی دارد و در هنگام ترخیص بیمار از بیمارستان تعرفه خدمات ارائه شده محاسبه شده و وجوه مازاد به بیمار بازگردانده می‌شود.

وی افزود: البته اگر بیمار شرایط اورژانسی داشته باشد بیمارستان خصوصی حق دریافت وجه پیش پرداخت ندارد و باید در ابتدا درمان بیمار را انجام دهد.

سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در واکنش به دریافت پیش پرداخت 100 میلیون تومانی برای بستری بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که این مبلغ دریافت شده خارج از عرف است و بیمارانی که با چنین مسائلی در بیمارستان‌ها مواجه می‌شوند می‌توانند برای ثبت شکایات خود به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه و یا با سامانه 190 تماس حاصل کنند.