شنبه 29 اردیبهشت 1403

پایان نشست شورای حکام آژانس بدون صدور بیانیه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
پایان نشست شورای حکام آژانس بدون صدور بیانیه

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از رویترز، نشست فصلی شورای حکام آژانس به پایان رسید و سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با وجود صدور بیانیه ایی و ابراز تأسف از عدم تعهدات برجامی و اهداف اعلامی ایران، نتوانستند دیگر اعضا این نهاد را برای صدور قطعنامه قانع کنند.

براساس این گزارش، طبق اعلام این سه کشور ایران اراده‌ای در اجرای تعهدات شفاف‌ساز مندرج در بیانیه مشترک با آژانس و مربوط به اسفند سال قبل نشان نداده و تهران باید فوراً به تعهدات بیانیه مشترک عمل کرده و اجازه نصب مجدد تجهیزاتی آژانس را بدهد.

نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا در شورای حکام از وضعیت فعلی برنامه اتمی ایران انتقاد و درباره عواقب احتمالی آن ابراز نگرانی کردند.

نماینده اتحادیه اروپا در جلسه امروز شورای حکام گفت «شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران حاکی از شدت مغایریت اقدامات این کشور با تعهدات در برجام، از جمله در مورد گسترش زیرساخت‌های غنی‌سازی دارد.

در این میان جوژپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اتحاد 12 ماه گذشته اروپا در خصوص ایران، اعلام کرد: 9 دور متعدد تحریم علیه ایران وضع شد و رابطه با ایران در سطح پایینی قرار دارد اما لازم است مسیرهای دیپلماتیک همچنان باز باشند.

هانا نیومن نماینده آلمان در مجلس اروپا به بورل، گفت: وقت آن است که به صراحت اقرار شود سیاست 44 سال گذشته اتحادیه اروپا در قبال ایران، شکست خورده است.

گای ورهوستات نماینده بلژیک هم اعلام کرد: هیچ‌کس حامی موضع بورل درباره ایران نبوده و راهبرد اروپا در قبال ایران، صرفا نمادین است.