دوشنبه 28 خرداد 1403

پایداری پشت جلیلی نمی‌رود

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پایداری پشت جلیلی نمی‌رود

با اعلام روز هشتم تیرماه به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، نامزدهای ریاست‌جمهوری یکی پس از دیگری اعلام حضور می‌کنند. در این میان خبرهای رسیده به «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که دبیرکل جبهه پایداری تصمیم گرفته است به جای سعید جلیلی در صورت نامزدی پرویز فتاح از او حمایت کند.

پایان غیرمنتظره دولت سیزدهم، کشور را به انتخاباتی زود‌هنگام هدایت کرده است؛ انتخاباتی که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از جریان‌ها برای برگزاری آن آمادگی لازم را داشته باشند، اما به ناچار باید لباس رقابت‌های انتخاباتی را به تن کنند. این رقابت‌ها در شرایطی آغاز شده است که جریان‌های سیاسی حاکم در کشور تازه از یک دوئل انتخاباتی برای کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم بیرون آمده‌اند و ازهمین‌رو به نظر می‌رسد که روزهای سختی را تا 8 تیر‌ماه، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در پیش خواهند داشت. در این میان هر روز اسامی تازه‌ای به عنوان نامزدهای انتخاباتی مطرح می‌شود که هرکدام می‌خواهند شانس خود را برای ورود به ساختمان سفید ریاست‌جمهوری امتحان کنند.

اما در میان گمانه‌زنی‌ها برای ورود نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به عرصه رقابت‌ها، نام دو نامزد شاید بیش از دیگران حاشیه‌ساز شود‌. دو نامزدی که تا پیش از این رفقای سیاسی محسوب می‌شدند و حالا با تصمیم جدید جبهه پایداری احتمالا به رقبای یکدیگر بدل خواهند شد‌. براساس خبرهایی که به «دنیای اقتصاد» رسیده است صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری ظاهرا تصمیم گرفته این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، پشت پرویز فتاح به عنوان کاندیدای اصلح قرار گیرد و با توجه به اعلام نامزدی سعید جلیلی برای ریاست‌جمهوری از او برای رسیدن به پاستور حمایت نکند.

پایداری پشت جلیلی را چند بار خالی کرده است‌؟

جبهه پایداری در خرداد سال 92 در جلسه شورای مرکزی‌اش ابتدا تصمیم به حمایت از سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. اما در ادامه راه پس از بررسی نامزدهای موردنظرش در نهایت به سه نامزد ازجمله کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم رسید که درنهایت باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی شد. سال 96 نیز اگرچه جلیلی گزینه پایداری‌ها بود، اما شرایط موجود او را به سمت کناره‌گیری از گردونه انتخابات به نفع شهید ابراهیم رئیسی کشاند‌.

جبهه پایداری در انتخابات 1400 نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد، اما سرانجام پشت شهید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سعید جلیلی مجبور شد یک بار دیگر به نفع او کنار برود. موضوعی که موجب دلخوری حامیان جلیلی شد و حتی خواستار کنار رفتن رئیسی به نفع جلیلی شدند، اما سرانجام با آنکه طرفداران جلیلی هیچ کدام از نامزدها را همچون او شایسته نشستن برکرسی ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، در نهایت جلیلی مجبور شد به نفع شهید رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کند. با این حال به باور بسیاری تفکر او در سه سال گذشته بر دولت سیزدهم حاکم بوده و او در دولت سایه به ارائه مشورت به دولت مستقر مشغول بوده است‌.

نامی که بارها از لیست نامزدها خط خورد

در این میان نام پرویز فتاح که در همه این سال‌ها یکی از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان به سعید جلیلی بوده است بارها به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری مطرح شده است. فتاح طی سال‌های 92 و 96 و 1400 نامش در کنار نامزدهای انتخابات قرار گرفت، اما هر بار نامش از گزینه‌های مطرح به نوعی خط خورد‌. با این حال به نظر می‌رسد که این‌بار شانس به او رو کرده است و جبهه پایداری با محوریت شخص محصولی تصمیم گرفته تمام قد پشت او بایستد. به این ترتیب سعید جلیلی دیگر از حمایت پایدار‌ی‌ها برخوردار نبوده؛ هرچند حامیان پروپاقرص خود را همچنان دارد‌. براساس شنیده‌ها اقدامات و نحوه عملکرد جلیلی موجب شده صادق محصولی به دنبال شخصی باشد که هماهنگی بیشتری با جریان متبوعش داشته باشد و آن شخص کسی جز پرویز فتاح نیست‌. خصوصا که فتاح با سابقه ریاست کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و ریاست بر بنیاد مستضعفان از نگاه این جریان چهره اصلح برای تصدی پست ریاست‌جمهوری است. در واقع از نگاه آنها فتاح می‌تواند همان گزینه مطلوب ادامه‌دهنده راه شهید ابراهیم رئیسی باشد.

به باور این جریان، سعید جلیلی به‌دلیل تصویری که از خود و جایگاه سیاسی و گفتمانی‌اش دارد، چندان اهل مشورت و کار تشکیلاتی نیست. درست به همین دلیل پدرخوانده جریان پایداری این‌بار برای موفقیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قصد دارد فتاح را که در حال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده دارد، در صدر لیست خود قرار دهد.

فتاح اگرچه نامزدی به دور از جنجال به نظر می‌رسد، اما سال 99 در یک‌سالگی حضورش در بنیاد مستضعفان در برنامه زنده نگاه یک، در سخنانی جنجال آفرید‌. اظهارات جنجالی او درباره بازپس‌گیری املاک بنیاد از دست سازمان‌ها و نهادها، انتقاد از ساخت‌و‌ساز مرکز تحقیقات مجمع تشخیص و اجاره مدرسه حداد عادل تا مدت‌ها جنجال‌آفرین شد تا جایی که برخی این سخنان را مقدمه‌ای برای ورود او به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 محسوب کردند‌.

هرچه هست این‌بار دست فتاح درصورت اعلام نامزدی، به دلیل تصمیم صادق محصولی برای حمایت از او پرتر از دوره‌های پیشین و پشتش نیز گرم‌تر است‌. حمایتی که می‌تواند منجر به دوپاره شدن هسته اصلی دولت شود. در این صورت کسانی که معتقد به ادامه «راه شهید جمهور» هستند، در دوسو قرار می‌گیرند. یکسو کسانی که پشت سعید جلیلی قرار می‌گیرند و سوی دیگر درصورت نامزدی پرویز فتاح با هدایت جبهه پایداری، از او حمایت خواهند کرد. در این صورت پایگاه رای این دو نامزد به دلیل نزدیکی دیدگاه‌هایشان به یکدیگر میان آنها تقسیم خواهد شد. ازهمین‌رو درصورت درست بودن این شنیده‌ها سعید جلیلی راه سختی را در پیش خواهد داشت، همان‌طور که پرویز فتاح نیز باید برای نخستین بار تجربه ظاهر شدن در قد و قامت نامزد ریاست‌جمهوری را به دوش بکشد.

بنابر آنچه روز گذشته خبرگزاری فارس روایت کرده است، شنبه شب چهار نفر از منتخبان مشهد در مجلس (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی‌راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی از وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 8 تیر دعوت کرده‌اند و سعید جلیلی نیز تصمیم قطعی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 اعلام کرده است‌. پیش از این ورود اطرافیان سعید جلیلی به مسائل انتخاباتی تنها ساعتی بعد از سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری با انتقاد بسیاری از اصولگرایان روبه‌رو شده بود. موضوعی که می‌تواند در رای کسانی که معتقد به ادامه راه دولت سیزدهم هستند اثر منفی بگذارد و بر سبد رای پرویز فتاح بیفزاید.

5 چهره اصلی برای ریاست‌جمهوری چهاردهم

--> اخبار مرتبط