یک‌شنبه 8 مهر 1403

پرتاب ماهواره نور اوج فناوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پرتاب ماهواره نور اوج فناوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه است

کارشناس سیاسی استان هرمزگان با بیان اینکه ابر پروژه‌ای که سپاه با ارسال ماهواره نظامی نور 1 انجام داد بدون شک، اوج فناوری فضایی است، گفت: دشمنان ایران با پرتاب ماهواره نورشوکه شدند و اشراف اطلاعاتی مورد ادعای آنها شکست خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز، فناوری فضایی امروزه به عنوان یکی از مهمترین مقوله‌های قدرت در جهان محسوب می‌شود؛ این ظرفیت فقط در اختیار چند کشور در دنیا است آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، هند، روسیه، چین، ژاپن، و ایران از جمله کشورهایی هستند که توانستند ماهواره هایی را به فضا پرتاب کنند.

در فضاماهواره های بسیاری وجود داردکه هریک انواع وکاربرد های مختلفی دارند بخشی از این ماهواره ها برای مصارف نظامی به کار می رود بخش دیگر برای استفاده در مطالعات علمی مثل محیط زیست نقشه برداری و.. است.

ایران به عنوان کشوری که بعد از انقلابش در سال 1359 دچار شدیدترین تحریم ها از طرف جامعه جهانی شده است در هفته گذشته توانست اولین ماهواره نظامی خود را مدار 425 کیلومتری زمین قرار دهد.

با ارسال این ماهواره ایران به عنوان یکی از چند کشور مطرح در حوزه فناوری فضایی نظامی قرار گرفت، از آنجایی که این ماهواره کاربرد نظامی دارد؛ لذا از جزئیات فعالیت آن به صورت شفاف اشاره نمی شود ولی با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های ماهواره‌های نظامی رصد و پایش کره زمین در ساعات مختلف شبانه روز است پس می توان نتیجه گرفت که تهیه اطلاعات از تحرکات دشمنان ایران یکی از ماموریت های ماهواره نور است.

سال 1388بود که در پی پیام رهبرانقلاب به سردار حاجی‌زاده و انتصاب وی به سمت فرماندهی و استفاده از عنوان «نیروی هوافضای سپاه» به‌جای نیروی هوایی سپاه، سپاه پاسداران فعالیت خود را در عرصه فضا از آغاز کرد.

از آن زمان رسیدن به فضا به عنوان یکی از ماموریت های مهم این نیروی نظامی محسوب شد، رشد فناوری فضایی ایران با توجه به محدودیتهای تحریمی در سال های اخیر به گفته تحلیلگران خارجی بی نظیر بوده و این نشان از همت والای ایرانیان در رسیدن به فضا و ظرفیت آن دارد.

پرتاب ماهواره نور اوج فناوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه است

جواد بیژنی، کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز پرتاب ماهوار نور را حرکت بزرگ در عرصه فناوری فضای کشور دانست واظهار کرد: در سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حرکتی رقم خورد که جهانیان فکرش را هم نمی کردند که ایران به چنین سطح از فناوری دست پیدا کرده است.

وی افزود: ابر پروژه‌ای که سپاه اولین فاز آن را با ارسال ماهواره نظامی نور انجام داد بدون شک، اوج فناوری فضایی در جغرافیای جهان اسلام و منطقه است.

بیژنی با اشاره به پیام پرتاب این ماهواره برای دوستان ایران اسلامی در جهان، افزود: موج امید، خودباوری و شعار ما می توانیم است که در دوران تحریم های فلج کننده علاوه بر این که دوام آوردیم و زنده ماندیم رشدنیزکردیم.

دشمنان ایران با پرتاب ماهواره نور شوکه شدند

کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان با بیان اینکه دشمنان ایران با پرتاب ماهواره نور شوکه شدندواشراف اطلاعاتی مورد ادعای آنهاشکست خورد، عنوان کرد: وقتی ایران توانست با وجود تحریم ها در همه عرصه‌های اقتصادی تسلیحاتی پزشکی و تکنولوژی به بالاترین سطح از فناوری دست پیدا کند نشان از عدم کارای نظام تحریم ها بوده است، ایران با پرتاب ماهواره نور در بین ابرقدرت‌های جهان قرار گرفت.

بیژنی با اشاره به تیتر یکی از روزنامه های اروپایی که نوشته بود با ارسال ماهواره نور اسرائیل در رصد کامل ایران قرار گرفته است، تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از 10 کشور دارای فناوری فضایی می باشد و امروزه یکی از راه های پیشرفت کشورها راهیابی به فضاست.

وی افزود: قابلیت ماهواره نوربا توجه به بعضی از مواردی که از سوی مسئولان نظامی اعلام شده رصدتحرکات دشمنان است و اینکه هر موشکی که ازهرنقطه ای از دنیا پرتاب شود از زمان شلکیک در رصدکامل ماست.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان با اشاره به کاربردهای غیر نظامی این ماهواره عنوان کرد: محیط زیست، اکتشافات معدنی و مصارف اقتصادی از دیگر کاربرد های است که می توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

بیژنی خاطر نشان کرد: اگر سیاسیون کشور به جوانان بها دهند، هیچ بن بستی برای پیشرفت کشورنخواهد بود وتلاش دشمنان در تهدید را می توان تبدیل به فرصت کرد یکی از این فرصت ها فناوری فضای است.

انتهای پیام /