شنبه 29 اردیبهشت 1403

پله‌پله تا ملاقات مارادونا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پله‌پله تا ملاقات مارادونا

«من رونالد ریگان هستم؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا اما تو نیازی به معرفی نداری چراکه تمام دنیا پله را می‌شناسند.» همین جمله برای درک عظمت یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ کافی است. اینکه رئیس‌جمهور وقت آمریکا این‌گونه مرد برزیلی را معرفی می‌کند. ادسون آرانتس دوناسیمنتو در 82 سالگی و پس از تحمل یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت تا در برزیل سه روز عزای عمومی اعلام شود. کسی که به...

اعجاز ستاره بودن

پله در دورانی که سفیدپوست بودن یک فضیلت محسوب می‌شد، تبدیل به مروارید سیاه شد. اگر قرار بود توهین‌های نژادپرستانه‌ای که به او خطاب می‌شد شامل جریمه شود، احتمالا فیفای کنونی باید یک دادگاه بزرگ صحرایی تشکیل می‌داد تا بتواند به جرایم بزرگ بازیکنان و تماشاگران رسیدگی کند. پله اما هیچ‌گاه برابر این توهین‌ها، تبعیض‌ها و تحقیرها خم نشد. درواقع یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که از او به عنوان یک انسان بزرگ یاد می‌شود، همین استقامت برابر مشکلات خم‌کننده دهه 40 و 50 میلادی برای سیاه‌پوستان است. او کسی بود که در بحبوحه جنگ داخلی نیجریه در سال 1967، به تنهایی 48 ساعت آتش‌بس در نیجریه به وجود آورد! از پله خواسته شد که از محبوبیتش در دنیا جهت جلوگیری از خون‌ریزی استفاده کند و با ورود وی به این کشور، جنگ موقتا لغو شد تا سانتوس برابر تیم ملی نیجریه به میدان برود. نلسون ماندلا پیراهن امضا شده پله را بزرگ‌ترین هدیه‌ای دانست که در تمام عمرش دریافت کرده و ملکه الیزابت دوم در سال 1997 به خاطر تمام فعالیت‌های بشردوستانه این فوتبالیست برزیلی، عنوان افتخاری شوالیه امپراتوری بریتانیا را به او اعطا کرد. پتانسیل بالای پله بود که فوتبال را برای آمریکایی‌ها محبوب کرد تا دیگر از لفظ «ساکر» برای این رشته استفاده نکنند چراکه هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه وقت آمریکا شخصا از وی دعوت کرد که پس از بازنشستگی در سانتوس، برای نیویورک کاسموس بازی کند تا فوتبال در این کشور ارتقا یابد.

آقای رکورد

پله تنها فوتبالیست تاریخ است که با قهرمانی در جام‌های جهانی 1958، 1962 و 1970 سه مرتبه قهرمان جهان شده است. او که در قهرمانی جام جهانی 1958 فقط 17 سال داشت، جوان‌ترین بازیکن فاتح جام‌جهانی نیز هست. پله در جام جهانی 1958 یک رکورد جاودانه دیگر را به نام خودش ثبت کرد؛ او در مسابقه مقابل فرانسه، در 23 دقیقه هت‌تریک کرد و برزیل 5بر2 پیروز شد تا جوان‌ترین هت‌تریک‌کننده این رقابت‌ها تاکنون باشد. در واقع تا قبل از ظهور ستارگان عصر فعلی، اکثر رکوردهای دنیای فوتبال برای او بود. هنوز هم رکورد به ثمر رساندن 1280 گل در دوران ورزشی وی را کسی نتوانسته بشکند و بعید هم هست که این اتفاق رخ دهد. حتی با وجود اینکه برخی حدود یک سوم این گل‌ها را به دلیل اینکه در بازی‌های دوستانه به ثمر رسیده در آمار رسمی حساب نمی‌کنند. به همین دلیل هم هست که 95 گل ملی او تا 77 گل تقلیل یافته و اخیرا هم نیمار به آن دست پیدا کرده است. پله در رده باشگاهی هم طی سال‌های 1956 تا 1975 به مدت 19سال برای سانتوس به میدان رفت و طی این مدت شش مرتبه قهرمان لیگ برزیل شد، دو بار کوپا لیبرتادورس را فتح کرد و دو مرتبه نیز به عنوان قهرمانی جام بین قاره‌ای دست یافت. اگر آن زمان قانون لزوم اروپایی بودن برای برندگان توپ طلا وجود نداشت، شاید پله بزرگ می‌توانست امروز رکورددار بیشترین توپ طلا در تاریخ فوتبال باشد. به هرحال کسی که در بازی خداحافظی‌اش در سال 1977 بیش از 77 هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند، اگر بهترین بازیکن تاریخ نبوده بهترین بازیکن عصر خود بوده است.

پله ایرانی

15 اردیبهشت ماه سال 1351و کمتر از دو سال پس از قهرمانی در جام جهانی 1970، پله به دعوت باشگاه تاج (استقلال) و برای معرفی ورزشگاه آزادی به ایران آمد. شور و شوقی که مردم از دیدن بزرگ‌ترین ستاره فوتبال دنیا داشتند، از همان فرودگاه شروع شد و عکس‌های به جا مانده از آن دوران که جلدهای تمام روزنامه‌ها از جمله کیهان آن زمان را درنوردیده بود، خبر از یکی بزرگ‌ترین روزهای ورزش تاریخ ایران می‌دهد. تیمسار خسروانی، رئیس باشگاه تاج گفته بود برای مسابقه با سانتوس و به شرط حضور 90دقیقه‌ای ستاره برزیلی، 240 هزار تومان می‌پردازد (حدود 30هزار دلار) که معادل یک میلیارد و 300 میلیون امروزی است که البته پول زیادی برای حضور پله و یارانش در ایران محسوب نمی‌شد. تصور کنید امروز برای آوردن لیونل مسی به تهران چقدر باید هزینه شود. پله به تهران آمد و به دلیل اینکه اکثر ستارگان استقلال در اردوی تیم ملی در کره‌شمالی بودند، تیمی منتخب از بازیکنان تهران به مصاف سانتوس رفت و با دبل پله، 5‌بر‌یک بازنده شد. البته که نتیجه اصلا مهم نبود. خاطره جالب، برخورد دوستانه پله با ایرانی‌ها و اتفاقات جالب آن زمان بود. پس از بازی، پله در بیمارستان آسیا و بر بالین پسر تازه متولد شده پرویز ابوطالب بازیکن سابق تاج، پاس و تیم ملی حاضر شد و ابوطالب هم به همین افتخار نام نوزاد تازه متولد شده را پله گذاشت.

--> اخبار مرتبط
پله‌پله تا ملاقات مارادونا 2