شنبه 7 مهر 1403

پوتین: اقتصادهای غربی در حال افول هستند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
پوتین: اقتصادهای غربی در حال افول هستند

رئیس‌جمهور روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که اقتصادهای غربی وارد دوران افول غیرقابل بازگشت شده‌اند، در حالی که کشورهای عضو بریکس و کشورهایی که با این گروه همکاری می‌کنند به محرک‌های اصلی رشد جهانی تبدیل شده‌اند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه طی اظهاراتی تأکید کرد که اقتصادهای غربی وارد دوران افول غیرقابل بازگشت شده‌اند، در حالی که کشورهای عضو بریکس و کشورهایی که با این گروه همکاری می‌کنند به محرک‌های اصلی رشد جهانی تبدیل شده‌اند.

پوتین طی سخنانی در نشست "هفته انرژی روسیه 2024" تصریح کرد که یک مدل توسعه چندقطبی جدید در حال شکل گیری است که در رشد اقتصادی قرن بیست و یکم در رده اول خواهد بود و تمرکز آن مدل "نه در اروپاست و نه در آمریکای شمالی".

وی در ادامه گفت که ستون‌های "قدرتمند" اقتصادهای غربی روند کند شدن آنها را به یک روند طولانی تبدیل خواهد کرد اما آنها همچنان "موقعیت خود را در بین اقتصاد جهانی از دست می‌دهند."

پوتین: شانگهای سرعت دلارزدایی را افزایش داده است تمجید پوتین از دلارزدایی در تجارت روسیه با شریک آسیایی

رئیس‌جمهور روسیه گفت: رشد عمده در کشورهای بریکس و کشورهایی که مایلند به گروه ما بپیوندند متمرکز خواهد شد؛ کشورهایی که مشارکت برابر در راستای منافع ملی را در افق چشم انداز خود می‌بینند.

پوتین خاطرنشان کرد که در سال 1992، کشورهایی که بعداً بریکس را تشکیل دادند، تنها 16 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده بودند، اما سهم آنها اکنون از اقتصاد جهان نسبت به گروه 7 فراتر رفته است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی انباشته گروه بریکس بر اساس برابری قدرت خرید تا سال 2023 به بیش از 35 درصد اقتصاد جهان رسیده است. گروه 7 کشور ثروتمند 29 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته رهبر روسیه، بریکس قصد دارد یک پلت فرم توسعه موثر و عاری از دخالت خارجی ایجاد کند.

وی به برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم پرداخت و تسویه مستقل برای تسهیل تجارت خارجی بین اعضای گروه اشاره کرد. پوتین افزود: "کشورهای دوست" در حال حاضر 90 درصد از صادرات انرژی روسیه را وارد می‌کنند.