پنج‌شنبه 12 مهر 1403

پژوهشگر چینی: ایران علیرغم تحریم های آمریکا دستاوردهای بزرگی کسب کرده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پژوهشگر چینی: ایران علیرغم تحریم های آمریکا دستاوردهای بزرگی کسب کرده است

پکن - ایرنا - استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس "خه نان" چین گفت: ملت ایران علیرغم فشارها و تحریم های طولانی مدت آمریکا، با الهام از اندیشه های امام خمینی (ره) به دستاوردهای درخشانی دست یافته است.

«وو چینگ» روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در پکن که با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در چین برگزار شد افزود: اندیشه های امام خمینی (ره) در تعامل تمدن ها از مرزها خارج شده و جهانی شده است.

وی با بیان اینکه شخصیت کاریزماتیک امام خمینی (ره) را حتی مخالفانش نمی توانند انکار کنند گفت: در تاریخ بشر، شخصیت های خارق العاده زیادی وجود داشته اند اما تعداد شخصیت های خارق العاده واقعی در قرن بیستم اندک است و امام خمینی (ره) یکی از شخصیت های بی نظیر این دوره است.

استاد وو گفت: امام خمینی (ره) در طول عمرش هیچ وقت دنبال قدرت و پول نرفت و اجازه هم نداد که بستگان و فرزندانش وارد حوزه سیاسی شوند وی ثروتی برای خانواده خود جمع نکرد و هیچ شایبه ای هم در زندگی نداشت چنین سیاستمداری در کل تاریخ بشر نادر است.

این ایران شناس چینی افزود: اندیشه های امام خمینی (ره) گسترده و عمیق است و عموما به عنوان "حکومت ولایت فقیه" تحلیل می شود اما در درک کردن "حکومت ولایت فقیه" مسایل زیادی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران در جریان رشد سریع اقتصادی دوره پهلوی اتفاق افتاد افزود: این انقلاب می خواست مشکل انحصار قدرت و انباشت ثروت ناعادلانه را حل کند.

"وو" تصریح کرد: توسعه 40 ساله جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که انقلاب اسلامی را مردم انتخاب کردند و اگر انقلاب به پیروزی پرسید به خاطر این بود که خداوند امام خمینی (ره) را به عنوان هدیه به مردم ایران داد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نه تنها اهمیت زیادی برای احیای جهان اسلام دارد بلکه نقش الهام بخشی جهت پیشرفت بشر در قرن بیست و یکم ایفا کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران یک مدل توسعه مناسب برای ملت ایران ایجاد کرد تا به جهانیان نشان دهد که در طول تاریخ بشر، نظام سیاسی محصول توسعه یک کشور و یک ملت است و تمدن های مختلف باید یاد بگیرند همه با هم به صورت مسالمت آمیز و منسجم زندگی کنند از یکدیگر بیاموزند و در کنار هم رشد کنند.

استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس "خه نان" چین با تحلیل و ارزیابی انقلاب های بزرگ جهان مانند انقلاب های هند، انگلیس، آمریکا، چین و انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران شور و شوق مردم را تا حد زیادی بسیج کرد احیای ملت ایران را تحقق بخشید و به اوج رساند.

وی دلیل موفقیت انقلاب اسلامی ایران را هدایت درست اندیشه های امام خمینی (ره) دانست و گفت: از گذشته تا کنون، متفکران ایرانی زیادی در بهبود وضعیت ایران نقش داشته اند اما داوری دقیق و واقع بینی امام خمینی (ره) درباره ایران، جهان اسلام و حتی روند توسعه جهان، مبنای فکری و نظری را برای پیروزی انقلاب اسلامی رقم زد.

استاد "وو" عوامل موفقیت هر پدیده ای از منظر فرهنگ سنتی مردم چین را «زمان مناسب، مکان درست و مردم منسجم» عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران این سه عوامل را داشت.

*س_برچسب‌ها_س*