یک‌شنبه 10 تیر 1403

پیش‌بینی وضعیت بورس پس از انتخابات | سهامداران سود می‌کنند یا ضرر؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
پیش‌بینی وضعیت بورس پس از انتخابات | سهامداران سود می‌کنند یا ضرر؟

فردا هشتم تیرماه 1403 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد و نتیجه این انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده کشور و بازارها در چهارسال آتی خواهد بود. فردا هشتم تیرماه 1403 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد و نتیجه این انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده کشور و بازارها در چهارسال آتی خواهد بود. به گزارش عرشه آنلاین؛...

فردا هشتم تیرماه 1403 انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد و نتیجه این انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده کشور و بازارها در چهارسال آتی خواهد بود.

به گزارش عرشه آنلاین؛ در گزارش زیر به بررسی وضعیت بورس پس انتخابات دوره‌های گذشته پرداخته می‌شود.

انتخابات سیزدهم و آمدن رئیسی

در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 که در تاریخ 28 خردادماه 1400 برگزار شد و طی آن سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران شد، شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 148 هزار واحدی قرار داشت. شاخص کل طی یک هفته بازدهی بیش از 5 درصدی را ثبت کرد و در تاریخ 29 تیرماه، یعنی یکماه فعالیت پس از انتخاب آقای رییسی بازدهی ماهانه شاخص کل بورس به بیش از 12 درصد رسید.

دلار تهران یک روز پیش از انتخابات در محدوده 24 هزار و 407 تومان قرار داشت ولی فردای انتخابات هزار تومان اصلاح کرد، بازدهی دلار در پایان هفته پس از انتخابات حدود 0.9 درصد منفی شد و یک ماه پس از انتخابات 0.4 درصد افزایش را ثبت کرده بود در نتیجه پس از پیروزی شهید رئیسی بازار سرمایه و بورس تهران شرایط بهتری را نسبت به دلار تجربه کرد.

انتخابات دوازدهم و دور دوم روحانی

در تاریخ 29 اردیبهشت‌ماه 1396 دوازدهمین رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن حسن روحانی مرد اول ساختمان پاستور شد. بورس تهران در روز معاملاتی قبل از انتخابات در محدوده 80 هزار و 347 واحد قرار داشت ولی در ادامه پس از پیروزی حسن روحانی در هفته پس از انتخابات رشد یک درصدی را ثبت کرد و یک ماه پس از انتخابات کاهش 2.7 درصدی را نسبت به اولین روز پس از انتخابات ثبت کرد.

در این زمان دلار هم روند نزولی داشته است، دلار تهران یک روز مانده به انتخابات در محدوده 3 هزار 766 تومان معامله شده است ولی دلار تهران در طول یک هفته پس از انتخابات کاهش 0.6 درصدی را ثبت کرد و تغییر ماهانه آن همین مقدار بود. در حقیقت پس از پیروزی حسن روحانی در سال 96 در بازه یک هفته‌ای سهامداران بورس سود کسب کردند و در بازه یک‌ماهه زیان بیشتری را نسبت به دارندگان ارز متحمل شدند.

انتخابات سال 92 و امید به آینده

در 24 خرداد 1392 یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد و طی آن حسن روحانی رییس جمهور ایران شد. پس از پیروزی او شاخص کل بورس بازدهی هفتگی هفت درصدی را ثبت کرد و در عرض یک ماه پس از انتخابات رشد 16 درصدی را ثبت کرده بود.

دلار تهران در همین مدت خلاف جهت بازار سرمایه روند نزولی را ثبت کرده است در بازه هفتگی اسکناس آمریکایی به دارندگان خود پنج درصد زیان رساند این زیان تا یک ماه بعد از انتخابات هم عینا 5 درصد باقی ماند.

انتخابات سال 88، سیاست پرآشوب و اقتصاد آرام

آخرین داده در دسترس اکوایران برای انتخابات سال 1388 است که طی آن محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران شد.

بازار سرمایه در طول هفته بعد از انتخابات منفی شد و سهامداران با زیان 0.9 درصدی روبه‌رو شدند ولی در بازه یکماهه بازار سرمایه نه سودی رساند و نه ضرری.

دلار تهران در بازه یک هفته ای پس از پیروزی احمدی نژاد در سال 88 رشد یک درصدی را ثبت و در فاصله یک‌ماهه پس از انتخابات به دارندگان خود سود 1.5 درصدی رساند.

نتیجه گیری: روند قابل مشاهد

بررسی اکوایران از انتخابات سال 88 تا 1400 نشان می‌دهد که در سال 92 و سال 1400 که دولت‌ها تغییر کرده اند بازار ارز و سرمایه در بازه یک هفته ای در خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و بازار سرمایه بازدهی بهتری را ایجاد کرده است. در سالهای 1388 و 1396 که دولت‌ها ابقا شده‌اند بورس نتوانسته به سهامداران خیر برساند.

منبع: اکو ایران هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

پیش‌بینی وضعیت بورس پس از انتخابات | سهامداران سود می‌کنند یا ضرر؟ 2