یک‌شنبه 15 مهر 1403

چرایی بی‌آبی در "بلهزار" و "مادوان" بویراحمد / آقای استاندار پیگیر باشید!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چرایی بی‌آبی در "بلهزار" و "مادوان" بویراحمد / آقای استاندار پیگیر باشید!

قطعی مکرر آب آشامیدنی در مناطق بلهزار و مادوان باعث کلافگی ساکنان این مناطق شده که این امر امروز نیازمند ورود حتمی استاندار به این مسئله است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد با قرار گرفتن در دامنه رشته کوه زاگرس و بارش جوی مناسب علاوه بر برخورداری از آب و هوای مطلوب و مناطق چهار فصل، بیش از 10 درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد.

بی آبی و دیگر هیچ

در استانی که قریب به یک درصد از مساحت و جمعیت کشور را دارد و بیش از 10 درصد منابع آبی کشور را تأمین می‌کند، کمبود و مشکلات مربوط به آب آشامیدنی و شرب، بی‌مهری به مردمان سخت‌کوش و وفادار آن است.

هر ساله با شروع فصل بهار و هجوم گرما چالش کم آبی در این استان روح و روان مردم را آزار می‌دهد و هزاران خانوار در این استان بویژه در مرکز استان در حالی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، که رودخانه بشار، مهریان و گنجه ای، با زمزمه‌ای دل‌انگیز از کنار دستشان، سرزمین چهارفصل را بدرود می‌گوید و زمین‌های کشاورزی و منابع آبی استان‌های همجوار را سیراب می‌کند.

با این حال کارشناسان معتقدند که استفاده بی رویه از منابع آبی، الگوی نامناسب مصرف و تغییرات آب وهوایی در آینده، زمین را با چالش کم آبی مواجه خواهد کرد و دامنه آن نیز باعث خشکسالی و تنش آبی در سرزمین های آبی خواهد شد.

بارش متوسط سالیانه 536 میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد (با دو ناحیه سردسیری و گرمسیری) به همراه آب برف های قله های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی در کوهپایه های زاگرس مرکزی و جنوبی شده است.

در این میان نیز 18 چشمه دائمی و پرآب با تخلیه سالانه 495 میلیون متر مکعب آب می جوشند و صدها نهر و رودخانه می زایند و این رودخانه ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می آورند.

تنش آبی یا نبود مدیریت آبی!

اما از این مزایا بگذریم، باید سری به بی آبی در حاشیه شهر یاسوج به عنوان پر آب ترین شهر جنوب کشور بزنیم، در حاشیه این شهر زیبا بیش از 80هزار نفر زندگی می‌کنند که به دلیل ماندن در برزخ شهر و روستا، روزانه با مشکلات فراوان زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کنند به گونه‌ای که با گرم شدن هوا مشکلات آنان به دلیل کمبود آب دوچندان می‌شود.

روستاهای مهریان، بلهزار و مادوان در 5 کیلومتری شهریاسوج واقع شده‌اند و هم اکنون با معضلات و مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند که مشکل کم آبی فشار را بر آنان مضاعف کرده و روزهای سختی را در تابستان گرم می‌گذرانند.

مسئولان بارها برای بهبود وضعیت مشکلات آن قول‌های بسیاری به مردم این دیار داده‌اند اما این وعده‌ها بر زمین مانده و هیچ کدام پا بر عرصه عمل نگذاشته است و روز به روز بر مشکلات آنان با توجه به نیازهای جدید اضافه می‌شود.

 حقابه ای که تعلق نمی گیرد

یکی از مشکلات این روزهای روستاهای بلهزار، مهریان، مادوان مزدک بحران آب و کمبود آب در این روستاها بوده که مردم را دچار مشکل و نارضایتی بسیاری کرده است به گونه‌ای ساکنین این مناطق سه گانه می گویند چند روزی است که قطره‌ای آب نداریم و برای دستیابی به آب به روستاهای مجاور می‌رویم.

هرچند که برخی از مسئولین، معارضات محلی و عدم انتقال آب از تنگه کبوتری به این مناطق را وصله بی آبی این منطقه می دانند، اما باید دانست که حقابه آب مطلق به تمامی این مناطق است و نمی توان با ادله های عجیب جلوی این انتقال آب را که توسط برخی معارضان محلی گفته میشود، را گرفت.

امروز غوغای بی آبی در بیشتر مناطق شهر مادوان که زیرساختهای آن مطابق با یک شهر نیست و بیشتر به یک روستا شبیه است، باعث شده که در بیشتر ساعات شبانه روز شاهد بی آبی و نبود آب آشامیدنی در این مناطق باشیم که باعث صدمه زدن به بهداشت محیط این مناطق شده است.

لزوم ورود مدعی العموم به مسئله بی آبی حاشیه های شهر یاسوج

با تو به شواهد، امروز مناطق مهریان، بلهزار و مادوان از حقابه آب رودخانه تنگه کبوتری برخوردار بوده و با توجه به پایان عمر کشاورزی در دو منطقه بلهزار و مادوان باید حقابه آب آنها به عنوان آب شرب و آشامیدنی به آنها تعلق بگیرد که می طلبد مسئولان امر از جمله مسئولان قضایی به عنوان مدعی العموم در این زمینه ورود پیدا کنند.

برطرف کردن مشکل تنش آبی و داشتن فقط 6ساعت آب آشامیدنی برای این مناطق که جزء پر سکنه ترین مناطق حاشیه ای مرکز استان هستند، نیازمند یک عزم جدی است و باید به این مسئله به صورت جدی ورود کرد.

انتهای پیام /

چرایی بی‌آبی در "بلهزار" و "مادوان" بویراحمد / آقای استاندار پیگیر باشید! 2
چرایی بی‌آبی در "بلهزار" و "مادوان" بویراحمد / آقای استاندار پیگیر باشید! 3
چرایی بی‌آبی در "بلهزار" و "مادوان" بویراحمد / آقای استاندار پیگیر باشید! 4