شنبه 14 مهر 1403

چین توانایی مقابله با ویروس کرونا را دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین توانایی مقابله با ویروس کرونا را دارد

تهران - ایرنا - سفیر چین در تهران گفت: چین اطمینان و توانایی دارد که می‌تواند با ویروس کرونا مقابله کند و با جدیدترین ابزارها به دنبال پیشگیری و مبارزه با آن است.

«چانگ هوا» پیش از ظهر امروز در نشست خبری در محل سفارت این کشور در تهران گفت: در روز بیست و دوم ژانویه سخنگوی وزارت خارجه ایران مهمان سفارت چین شدند که قبل از عید چین بود. در این جلسه، در این مورد صحبت شد که پس از عید بهار چین، در سفارت چین نشست و مهمانی داشته باشیم و مشترکا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهیم که در آینده آن را برگزار خواهیم کرد. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و توجه رسانه ها به این موضوعاظهار داشت: رسانه‌های ایران در این باره دیدگاهی علمی و بی‌طرفانه داشتند و امیدوارم همچنان با دیدگاهی علمی، آرام، عادلانه و بیطرفانه به این مساله بپردازند. همانطور که به رییس سازمان بهداشت جهانی گفتم ترس از ویروس خطرناکتر خود آن است. این دیپلمات چینی یادآورشد: برای مبارزه با شیوع این ویروس، دولت چین مبارزه سراسری شروع کرده و با جدیدترین ابزارها به دنبال پیشگیری و مبارزه با آن است. رییس‌جمهوری فرماندهی مبارزه با این ویروس را برعهده دارند. و تاکید ایشان سلامتی مردم است. چانگ هوا اضافه کرد: در چین، گروه مدیریت امور کنترل و پیشگیری ویروس به مدیریت نخست‌وزیر تشکیل شده است. چین اطمینان و توانایی دارد که قادر با مقابله با این مساله است ضمن اینکه مورد حمایت جامعه جهانی است. سفیر چین در تهران با اشاره به حمایت وزیر امور خارجه از دولت و ملت چین بعد از شیوع این ویروس گفت: آقای ظریف اولین وزیر خارجه بود که از دولت و ملت چین حمایت کرد. در روز 23 ژانویه با زبان چینی از دولت و ملت چین حمایت کرد و چند روز قبل در گفت و گو با وزیر خارجه چین، وانگ یی از حمایت ایشان تشکر کرد. دیروز هم ظریف دو توییت چینی نوشت و در توییتر خود از سوء استفاده آمریکا از این مسئله انتقاد کرد. این دیپلمات چینی ادامه داد: هفته گذشته من از شهر شیراز و آرامگاه سعدی بازدید کردم. متوجه شدم ظریف در توییتر خود شعر سعدی با عنوان «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را نوشته است. ایشان همچنین از شعر دو هزار ساله چینی استفاده کرده‌اند. وی یادآورشد: در روزهای اخیر، تعدادی از مقامات ایرانی از جمله ستاری، ربیعی و موسوی و... از اقدامات دولت چین حمایت کردند. تعداد زیادی از دوستان ایرانی در فضای مجازی از دولت و ملت چین ابراز همدردی و حمایت کردند. حتی در ویدیویی به زبان چینی کودکان ایرانی از کودکان و مردم چین حمایت کردند. دیروز این ویدئو در فضای مجازی بسیار داغ بود و برخی دوستان، آن را برای من فرستادند. امروز از طریق رسانه‌های ایران، از دولت و ملت ایران به ویژه این کودکان تشکر می‌کنم.  دولت چین مسوولانه اطلاعات شیوع این ویروس را به دولت‌ها و سازمان‌ها ارائه می دهد

چانگ هوا در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره همکاری ایران و چین برای مبارزه با کرونا ویروس گفت: از مواضع ظریف درباره همکاری بین‌المللی در مبارزه با این ویروس قدردانی می‌کنیم. در دوم فوریه با وزیر بهداشت ایران دیدار کردم. ایشان هم از آمادگی ایران در همکاری با چین خبر دادند. دولت چین مسئولانه و شفاف اطلاعات شیوع این ویروس را به دولت‌ها و سازمان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند. دولت چین به سرعت شیوع این ویروس را له سازمان بهداشت جهانی و کشورها از جمله ایران به اشتراک گذاشت ما دغدغه کشورها را درک و همکاری‌های بین‌المللی را تقویت خواهیم کرد. در حال حاضر کسانی که در خارج از چین بیمار هستند، یک درصد نسبت به بیماران داخل چین هستند که نشان‌دهنده اقدامات جدی چین تست. تلاش ما برای جلوگیری شیوع این ویروس نشان دهنده این است که سهم خود را برای مبارزه با کرونا ویروس ادا کند.

وی همچنین درباره رویکرد دولت آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا اظهارداشت: اقدامات چین برای کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس برای آن است که نه تنها وظیفه خود را در داخل چین می‌شناسیم بلکه سهم خود در عرصه جهانی را می‌دانیم. سفیر چین در تهران خاطرنشان کرد: مدیرکل سازمان بهداشت چین در اواخر ژانویه به چین آمد و از اقدامات چین تمجید کرده و اقدامات دولت چین نمونه قابل توجه برای سایر کشورها عنوان کرد. همچنین در جلسه‌ای که سازمان بهداشت جهانی حالت اضطراری را اعلام کرد مدیرکل این سازمان تاکید کرد که محدودیت تجارت و رفت و آمد با چین را توصیه نمی‌کند. سوم فوریه مدیرکل سازمان بهراشت جهانی در سخنانی تاکید کرد که 99 درصد بیماران کرونا ویروس در داخل چین هستند. به گفته چانگ هوا، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی دیروز اقدامات چین را در عدم گسترش و سرایت این بیماری در عرصه جهانی موفقیت‌آمیز دانست و محدودیت رفت و آمد و تجارت را توصیه نکرده و این محدودیت‌های غیرضروری را موجب ترس دانستند و گفتند این محدودیت‌ها کوتاه مدت باشد و براساس شرایط تغییر کند.  سوء استفاده از شیوع ویروس کرونا را محکوم می‌کنیم وی افزود: اقدامات و سیاست‌های کشورها برای کنترل و پیشگیری از این ویروس را درک می‌کنیم اما از سوءاستفاده یکی دو کشور را محکوم می‌کنیم. اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا را غیرمسئولانه می‌دانیم و سخنگوی وزارت خارجه هم مواضع ایران را در این رابطه تشریح و تاکید کردند که اقدامات آمریکا سوءاستفاده‌گرانه است. شیوع این ویروس چالشی است که همه کشورها برای عدم گسترش آن باید کمک کنند. چنین بیماری‌هایی قبلا در آمریکا و آفریقا هم رخ داده بود. برای مثال شیوع بیماری H1N1 در سال 2009 از آمریکا به 214 کشور سرایت کرد. سفیر چین در تهران با بیان اینکه شیوع این ویروس نیازمند همکاری جهانی است، گفت: وزیر بهداشت ایران هم به ما گفت که ویروس نیاز به گذرنامه ندارد یعنی ویروس مرزهای کشورها را نمی‌شناسد که هیچ کشوری فقط منافع خود را در نظر بگیرد و برای دیگران کاری نکند. امیدواریم یکی دو کشور هم همکاری کنند و نه آنکه از این بیماری سوء استفاده کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*