سه‌شنبه 24 مهر 1403

کارگران ساختمانی قم ساماندهی می شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارگران ساختمانی قم ساماندهی می شوند

قم - ایرنا - مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی قم در خصوص چگونگی ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی این استان بحث و تبادل و نظر نموده و بر ضرورت تامین امکانات و تجهیزات لازم برای این اقدام تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از این نشست فرماندار قم، اظهار داشت: طبق توافق های صورت گرفته با شهرداری مقرر شده طی 20 روز آینده به منظور استقرار کارگران فوق و تعیین تکلیف آنها، سازه‌های موقتی در سه مکان شهر قم اعم از میدان های شیخ مفید (ره)، نبوت و شهید محلاتی ایجاد شود.

مرتضی حیدری عصر چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: شهرداری قم همچنین موظف شده تا برای استقرار دائم این کارگران زمینی را در اختیار انجمن صنفی کارگران ساختمانی قرار دهد که این موضوع در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه بعد از ساختن محل‌های مذکور، انجمن صنفی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باید تجهیرات و استقرار نیرو را تثبیت بکند، بیان داشت: فلسفه وجودی این کار به خاطر راه اندازی سامانه اطلاع رسانی در خصوص کارگران ساختمانی است، چرا که با این اقدام، علاوه بر شناسایی کارگران و توزیع عادلانه کار بین آنها، بر اوضاع نیز مسلط می‌شویم.

فرماندار قم ادامه داد: ظلمی نیز در حق کارگران استان صورت نمی‌گیرد و تکلیف نیروهای غیر بومی و اتباع نیز مشخص می شود.

وی با بیان اینکه نظرهای متفاوتی پیرامون این موضوع وجود دارد، ولی اصل کار راه اندازی سامانه بر عهده انجمن صنفی است، گفت: طبق گفته انجمن یاد شده راه اندازی سامانه باید در داخل ساختمانی که شهرداری در اختیار قرار می دهد، راه اندازی شود، ولی این کار در سازه‌های موقت نیز امکان پذیراست.

فرماندار قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت هشت مسیر اتوبوس رانی قم پس از ماه مبارک رمضان در واکنش به سخن معاون حمل و نقل شهرداری قم مبنی بر توانایی نداشتن شهرداری برای تامین ماسک و اقلام بهداشتی لازم، افزود: به اندازه کافی ماسک در استان وجود دارد و به داروخانه ها نیز مجوز صادرات مازاد آن به خارج از استان داده شده‌است.

حیدری تصریح کرد: اقلام بهداشتی دیگر نیز از قبل تامین شده و اتوبوس رانی هیچ مشکلی نخواهد داشت.

ایجاد سازه‌های موقت در قم بدعت ایجاد می‌کند

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: در موضوع سامان‌دهی کارگران فصلی باید هدف خود را بر پیشگیری از ایستادن کارگران در سر چهارراه ها متمرکز کنیم.

سید امیر سامع با اشاره به اهمیت و ضرورت راه اندازی سامانه ای برای ثبت درخواست و تقاضا شهروندان جهت استفاده از کارگران ساختمانی، گفت: طبق درخواست های صورت گرفته در خصوص ایجاد کانکس و سازه‌های موقت برای استقرار کارگران ساختمانی، ما از روی اضطرار این کار را پذیرفتیم ولی اگر این کار صورت بگیرد باعث ایجاد بدعت د شهر می شود.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از سرگردانی و همچنین اتلاف وقت کارگران مذکور بهترین راه برای فعالیت آنها راه اندازی سامانه تلفنی می باشد که باید با همکاری شرکت مخابرات استان صورت گیرد.

 سیاست ما در بازارهای روز و موقت انقباظی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سیاست ما در بازارهای روز و موقت انقباظی است، گفت: در بازار ماهی بندر عباس وجود یک شخص مبتلا به کرونا 150 تن را مبتلا کرد.

محمد رضا قدیر با تاکید بر سخت و دشوار بودن کنترل و مدیریت بازارهای روز، گفت: با توجه به همه این سختی‌ها، پروتکل‌های بهداشتی مربوطه توسط دانشگاه علوم پزشکی قم نوشته شده و حاضریم تا برای اجرایی کردن آن جلسه مشترکی را بگذاریم.

80 درصد پروتکل‌های بهداشتی قم با ستاد ملی کرونا یکسان است

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه، افزود: مطابق پیگیری هایی که از ستاد ملی داشتیم مقرر شده دستور العمل فعالیت بازارهای روز پس از ماه رمضان در قالب کیوسک های سیار ابلاغ شود.

سیامک محبی اذعان داشت: 80 درصد مطالبی که توسط کارشناسان سلامت و محیط کار مرکز بهداشت قم پیشنهاد شده در ابلاغیه ستاد ملی نیز آمده است.

وی گفت: کلیه افرادی که در بازارهای روز و موقت کار می کنند باید در سامانه سلامت ثبت نام، و پروتکل‌هایی که برای کیوسک های سیار است را نیز اجرایی کنند.

مردم در اماکن مذهبی از وسایل شخصی استفاده کنند

قائم مقام تولیت مسجد جمکران نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: مردم باید به هنگام ورود به اماکن مذکور در مورد اهمیت به همراه داشتن وسایلی مانند مهر، تسبیح، جانماز، ماسک و دستکش توجیه شوند.

محمد کاظم پور امینی همچنین با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی صحن های اماکن مذهبی و زیارتی پس از ماه رمضان بیان کرد: جمکران جز اماکن مذهبی است که مردم بیشتر، شب‌ها در آن حضور پیدا می کنند، به همین علت اگر ساعت باز بودن این مکان از نماز مغرب و عشا تا پاسی از شب باشد، بهتر است.

وی همچنین حضور زائران در جمکران برای مدت 6 ساعت در روز را غیر ممکن دانست، و گفت: به دلیل ازدحام و پراکندگی جمعیت در ورودی ها و همچنبن صحن های این مکان، کنترل جمعیت امکان پذیر نیست.

قائم مقام تولیت جمکران همچنین با اشاره به اینکه در اسفندماه و قبل از بسته شدن جمکران برخی از نیروها که در ورودی های مسجد اقدام به بازرسی بدنی می‌کردند، به کرونا مبتلا شدند، افزود: باید کیت های امنیتی در اختیار جمکران قرار بگیرد و یا لااقل شورای تامین استان مصوب کند در این شرایط، بازرسی بدنی را نداشته باشیم تا از این طریق انتقالی صورت نگیرد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.