پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کاهش قابل توجه گردشگران ورودی از آذربایجان و افغانستان به ایران

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
کاهش قابل توجه گردشگران ورودی از آذربایجان و افغانستان به ایران

معاون گردشگری کشور از کاهش قابل ملاحظه گردشگران ورودی از کشور آذربایجان خبرداد ولی در عین حال پیش بینی کرد امسال با گشایش‌های سیاسی در روابط با عربستان، شاهد رشد بازارهای گردشگری جدید باشیم.

معاون گردشگری کشور از کاهش قابل ملاحظه گردشگران ورودی از کشور آذربایجان خبرداد ولی در عین حال پیش بینی کرد امسال با گشایش‌های سیاسی در روابط با عربستان، شاهد رشد بازارهای گردشگری جدید باشیم.

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آمار گردشگران ورودی در سال 1401 حدود 4 میلیون و 230 هزار نفر بوده است در واقع اگر این آمار را با آمار گردشگران ورودی سال 98 یعنی قبل از کرونا، مقایسه کنیم از آنجا که در آن زمان حدود 9 میلیون گردشگر ورودی داشتیم؛ شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود.

برخی از عوامل در کاهش گردشگران ورودی سال 1401 را می‌توان به موضوعات کلان و فضای سیاسی اجتماعی نسبت داد

وی گفت: آمار گردشگران ورودی به ایران که از سوی سازمان جهانی گردشگری اعلام می‌شود، با تقویم میلادی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. اما آماری که ما از گردشگران ورودی می‌دهیم در بازه زمانی از اول تا آخر سال است. بنابراین وقتی ما اعلام می‌کنیم که در سال گذشته یک میلیون و 700 هزار گردشگر ورودی داشته‌ایم، این آمار با محاسبه ماههای شمسی چهار برابر نمی‌شود اما وقتی با ماههای میلادی حساب کنیم چهار برابر شدن آمار گردشگران ورودی دور از ذهن نیست.

شالبافیان افزود: برخی از عوامل در کاهش گردشگران ورودی سال 1401 را می‌توان به موضوعات کلان و فضای سیاسی اجتماعی نسبت داد. به عنوان مثال در سال 98 مرزهای زمینی ایران با آذربایجان فعال بودند. همچنین ما با آذربایجان لغو روادید یک طرفه هستیم و آنها می‌توانند بدون اخذ روادید به ایران بیایند. ولی با شروع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها، دیگر مرز زمینی با آذربایجان از طرف این دولت باز نشد البته اکنون مرزهای هوایی فعال است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: به همین جهت آمار ورودی گردشگران از برخی از کشورها مانند آذربایجان و افغانستان کاهش قابل توجهی داشته است. در سال 98 نزدیک به یک میلیون و 900 هزار نفر از آذربایجان وارد ایران شده بودند اما در سال 1401 این آمار 180 هزار نفر بود که نشان می‌دهد کمتر از یک دهم، از آذربایجان ورودی داشتیم. نیمی از این تعداد افرادی هستند که از مرز زمینی مهران در زمان اربعین وارد ایران شده‌اند و با توجه به نزدیکی مرز، وارد خاک کشورمان شده‌اند و از ایران به آذربایجان رفته‌اند یعنی افرادی نبودند که مستقلاً سفر به ایران را انتخاب کنند. تعداد محدودی هم سفرهای هوایی را داشته‌ایم.

کاهش آمار ورودی از افغانستان

وی ادامه داد: آمار ورودی از کشور افغانستان نیز همین طور بوده است. موضوعاتی باعث شد تا تعداد مسافران ورودی از افغانستان کمتر شود. پیش بینی ما این است که امسال برخی از بازارهای گردشگری رشد کنند آن هم با توجه به گشایش‌های سیاسی که با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان روی می‌دهد یا پروازهای مستقیمی که در حال انجام است. این اتفاقات موجب می‌شود نسبت به سالهای گذشته با افزایش مناسبی در حوزه گردشگران ورودی از عربستان، کشورهای منطقه و کشورهای دیگر مانند چین و روسیه رو به رو شویم.

شالبافیان درباره افزایش ارتباطات گردشگری با چین هم توضیح داد: بعد از امضای سند تفاهم گردشگری بین ایران و چین که در سفر ریاست جمهوری امضا شد؛ ایران جزو مقاصد مورد تأیید دولت چین قرار گرفت. ADS عنوان طرحی با مفهوم مقاصد مورد تأیید دولت چین است. ضمن اینکه لغو روادید یک طرفه با چین هم فعال است. به نظر می‌رسد ورودی ما از چین نسبت به سالهای قبل افزایش داشته باشد.

معاون گردشگری کشور درباره ورودی از روسیه هم گفت: پیگیر لغو ورود تورهای گروهی و افزایش برخی پروازها از کشورهای دیگر منطقه مثل بازارهای جذاب از جمله ترکیه هندوستان و برخی از کشورهای مسلمان دیگر هستیم. همچنین برای مرتفع کردن برخی از موضوعاتی که مانع از جذب گردشگر از کشورهای اروپایی می‌شوند تلاش می‌کنیم.

کاهش قابل توجه گردشگران ورودی از آذربایجان و افغانستان به ایران 2