جمعه 10 فروردین 1403

کدام حیوانات در خطر انقراض هستند؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
کدام حیوانات در خطر انقراض هستند؟

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به از بین رفتن زیستگاه مناسب گونه‌های جانوری در کشور گفت: امروزه چون زیستگاهی برای ما باقی نمانده است، تلاش‌ها برای پیشگیری از انقراض یوز به نتیجه نرسیده است.

حسن اکبری در همایش روز جهانی تنوع زیستی که امروز با حضور علی سلاجقه - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه در بسیاری از مناطق بکر دسترسی‌هایی نظیر جاده ایجاد شده است و بسیاری از گونه‌هایی که به حضور انسان حساس بودند از همین رو آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مشکلات ما تغییر اقلیم و خشکسالی های مستمر است که در کنار آن شاهد تخریب گسترده نیز هستیم.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت امروزه در مناطق آزاد چیزی به اسم زیستگاه نداریم و زیستگاه مناسب گونه آهو دیگر در کشور وجود ندارد چراکه جاده‌سازی زیاد باعث شده است زیستگاه دشتی مناسب برای این گونه‌ها نداشته باشیم.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر به جز مناطق آزاد در مناطق چهار گانه نیز از نظر زیستگاه مناسب جانوری وضع خوبی نداریم، گفت: در مناطق چهارگانه در حال حاضر بیش از 5800 کیلومتر راه اصلی، 550 کیلومتر بزرگراه، بیش از 3000 خطوط انتقال سوخت و بیش از 1800 کیلومتر برق فشار قوی داریم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اهمیت وجود ضوابط قوی برای جلوگیری از تخریب زیستگاه‌های جانوری، ادامه داد: در این راستا لایحه‌ای را تنظیم کردیم و اگر مجلس و دولت کمک کنند این اتفاق مهم بیفتد، بخشی از این مسائل قابل مدیریت است اما با ضوابط فعلی برای مقابله با تخریب زیستگاه خیلی ابزار مهمی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایش گونه‌های شاخص کشور یکی از فعالیت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهارکرد: پایش پنج گونه شاخص کشور یعنی قوچ و میش، کل و بز، آهو، جبیر و گور خر هر ساله توسط این سازمان انجام می‌شوند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حدود 215 هزار راس از این پنج گونه شاخص در مناطق حفاظت شده کشور داریم و این آمار کمتر از 10 درصد آمار اواخر دهه 40 برای این پنج گونه است. درواقع تنوع ژنتیکی این گونه‌های شاخص را در این مدت از دست داده‌ایم.

به گفته اکبری این سازمان هر ساله نزدیک به 1.5 تا دو میلیون قطعه پرنده را در تالاب‌ها شناسایی کرده‌ایم و بیش از2000 نفر هر ساله درگیر این موضوع می‌شوند.

وی همچنین خسارت حیات وحش به مزارع و دام‌ها را از جمله مشکلات فعلی عنوان کرد و درباره تحت پوشش بیمه نبودن این خسارت‌ها اظهارکرد: وقتی دامدار از حیات وحش آسیب می‌بیند، دیگر برای حفاظت از حیات وحش به ما کمکی نمی‌کند. خسارت حیات وحش به مزاع کشاورزی تحت پوش بیمه قرار ندارد و از جهاد کشاورزی برای توجه به این امر درخواست کمک داریم.