پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کشف علت بروز عارضه نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشف علت بروز عارضه نادر لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا

تهران - ایرنا - یک محقق آلمانی ادعا می کند یک ماده شیمیایی در واکسن کرونای «آسترازنکا» می تواند یک واکنش زنجیره ای ایمنی ایجاد کند که به بروز عارضه جانبی نادر لخته خونی منجر می شود.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این محقق آلمانی ادعا کرده است که این ماده شیمیایی در واقع یک ماده نگهدارنده در واکسن کووید -19 آسترازنکا است که باعث بروز یک واکنش بیش از حد نادر از سیستم ایمنی بدن می شود که به لخته شدن خون می انجامد.

تعداد اندکی از افرادی که واکسن کرونای آسترازنکا و یا واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» را تزریق کردند دچار لخته شدن خون شدند. این موضوع باعث شد برخی از کشورها تزریق این واکسن ها را متوقف کنند.

دلایل این موضوع مشخص نیست، اما یک متخصص آلمانی پیشنهاد کرده است که لخته شدن خون ممکن است با یک ماده شیمیایی که برای ساخت واکسن استفاده می شود، شروع شود.

بر اساس ادعای این محقق آلمانی، EDTA یا «اسید اتیلن دی آمین تترا استیک»، ممکن است با استفاده از پلاکت در جریان خون، توده هایی را تشکیل دهد که واکنش بیش از حد ایمنی ایجاد کند.

EDTA - که معمولا در داروها و مواد آرایشی استفاده می شود - ممکن است باعث ترشح مواد بیشتری از این واکسن در رگ های خونی شود.

دکتر «آندریاس گریناچر» متخصص خون و ایمونولوژیست در دانشگاه «گریفسوالد»، گفت: این مواد می توانند بدن را به تولید بیش از حد آنتی بادی وادار کرده و موجب بروز واکنش دوم سیستم ایمنی شود که سپس شروع به لخته شدن خون می کند.

وی و همکارانش با مطالعه روی موش ها متوجه شدند که EDTA باعث نشت پروتئین های موجود در مایع واکسن در جریان خون شده و با برخورد به پلاکت ها آنها را فعال می سازند.

پلاکت ها اجزای ریز لخته های خونی هستند و همواره در جریان خون گردش دارند تا در صورت نیاز به التیام یک زخم در دسترس باشند، اما به محض اینکه پلاکت ها وارد عمل می شوند، آنها یک واکنش زنجیره ای از پاسخ های ایمنی را شروع می کنند و پروتئین دیگری را که به عنوان PL4 شناخته می شود، آزاد می کنند که به پروتئین های بیشتری از واکسن می چسبد و شروع به تشکیل توده های بیشتری می کند.

ناظران پزشکی در انگلستان 262 مورد لخته شدن خون را در 23.36 میلیون نفری که واکسن کرونای آسترازنکا تزریق کرده بودند، مشاهده کرده اند که این میزان حدود یک در صد هزار نفر است.

بروز این لخته های خونی همچنان بسیار کمتر از خطر ابتلا به کووید است، اما در انگلیس به افراد زیر 40 سال توصیه شده است که در صورت امکان از واکسن کرونای جایگزینی استفاده کنند تا در امان باشند.

تجزیه و تحلیل سازمان بهداشت عمومی انگلیس نشان داد که یک دوز واکسن آسترازنکا خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کرونا را حدود 80 درصد کاهش می دهد.

همچنین پس از تزریق 2 دوز واکسن، میزان عفونت ها و موارد بستری در بیمارستان در سنین بالای 65 سال به سرعت کاهش یافت و مهم تر این که این روند در افراد جوان تر نیز ادامه داشت که این موضوع نشان می دهد این واکسن در متوقف کردن گسترش کلی بیماری به شدت موثر است.

کارشناسان گفتند: این یافته ها نشان می دهد که تزریق واکسن های کرونا می تواند به ایجاد مصونیت گروهی منجر شود و در صورتی که این واکسن ها به اندازه کافی تزریق شوند، اجرای تدابیر قرنطینه در آینده غیرضروری است.

متخصص اپیدمیولوژی از «کالج کینگ لندن» گفت: شکی نیست که واکسیناسیون کرونا عامل کاهش سریع شیوع این بیماری در انگلیس بوده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر 2019 میلادی (24 آذر 1398) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 میلادی (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. در بسیاری از کشورها در حال حاضر این ویروس شیوع دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*