شنبه 7 مهر 1403

کشورهای اروپایی بدانند دوران ارباب رعیتی تمام شده است / دکترین دیپلماسی ایران بر تعامل با کشورهای جهان تاکید دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کشورهای اروپایی بدانند دوران ارباب رعیتی تمام شده است / دکترین دیپلماسی ایران بر تعامل با کشورهای جهان تاکید دارد

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: بهتر است برخی کشورهای اروپایی و آمریکا بدانند که دوران استعمار و ارباب و رعیتی به سر آمده است و نمی‌توانند به کشور مقتدر ایران به چشم مستعمره نگاه کنند.

وی افزود: مردم ایران در زمان جنگ تحمیلی با تقدیم هزاران شهید اجازه ندادند که یک وجب از خاک این کشور به دست بیگانگان بیافتد لذا به کشورهای غربی توصیه می‌کنم که تاریخ ما را بخوانند و از به کار بردن ادبیات استعماری درباره ما بپرهیزند البته دکترین دیپلماسی ایران بر همراهی و تعامل سازنده با کشورهای جهان تاکید دارد.

یوسفی با بیان این که برجام یک توافق چند جانبه بود، گفت: این معاهده نواقص بسیاری داشت و به طرفین اعتماد بیش از اندازه شده بود و به ما می‌گفتند که امضای جان کری پای این قرارداد خود اعتبار تلقی میشود و زمانی که ترامپ قمار باز از برجام خارج شد کشورهای اروپایی می‌توانستند به اختیارات خود عمل کنند که چنین نشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: اروپا در قضیه برجام به خوبی نشان داد که آن اختیاراتی که از آن دم می‌زدند را نداشت و نتوانستند مستقل از آمریکا عمل کنند البته خود این کشورها طی سالیان گذشته بارها و بارها ایران را به بهانه های مختلف تحریم کردند و امروز ما از آنها طلبکاریم هرچند که آنان هنوز فکر میکنند در عهد ارباب رعیتی به سر میبرند.

یوسفی گفت: به گفته مسئولان وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به تعهدات خود عمل خود در حوزه غنی سازی و آب سنگین عمل کرد اما اروپایی ها بدعهدی کردند و تیم مذاکره دولتهای یازدهم و دوازدهم آنطور که باید دقت لازم را در برخورد با غرب به خرج ندادند به همین دلیل مجلس یازدهم با قانون اقدام راهبردی پروژه گام به گام را تعریف کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: تجربه تلخ برجام توسط تیم مذاکره کننده پیشین و مسئولان وقت نباید تکرار شود و امروز ما مدعی هستیم چرا که اروپا و آمریکا بودند که تعهدات خود را انجام ندادند البته ما باز هم اهل مذاکره هستیم به شرط آنکه غرب تعهدات خود عمل کند و این را مد نظر قرار دهد که دوران استعمار به پایان رسیده است.

خبرنگار: فاطمه سیدی