سه‌شنبه 3 مهر 1403

کشیدن ترمز فرار مالیاتی مشاغل خاص صاحب سرمایه با مالیات ستانی هوشمند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کشیدن ترمز فرار مالیاتی مشاغل خاص صاحب سرمایه با مالیات ستانی هوشمند

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره تاثیر سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین در قانون هفتم توسعه که در آینده ای نزدیک در مجلس بررسی خواهد شد و در بودجه 1401 و 1400 برنامه ریزی شده که بخش عمده‌ای از درآمد های دولت از محل مالیات اخذ و وصول شود. وی...

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، درباره تاثیر سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت و شفافیت مالیاتی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین در قانون هفتم توسعه که در آینده ای نزدیک در مجلس بررسی خواهد شد و در بودجه 1401 و 1400 برنامه ریزی شده که بخش عمده‌ای از درآمد های دولت از محل مالیات اخذ و وصول شود.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی این مالیات وصول نشود قطعاً این قوانین و برنامه‌های دولت روی زمین می ماند، مخصوصاً اقداماتی که قرار است در حوزه عمرانی و زیرساخت ها در کشور انجام شود. بنابراین سامانه مودیان مالیاتی کمک میکند که مالیات به شکل نظام مند دریافت و پرداخت شود.

حیدری در ادامه توضیح داد: با هوشمند شدن سامانه مودیان مالیاتی میزان مالیات ها برابر با درآمد یا کارکرد افراد حقیقی و حقوقی مشخص می شود. در حال حاضر فرارهای مالیاتی در کشور ما خیلی زیاد است و ممرهای مختلفی برای فرار مالیاتی وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همکاری بین دستگاه های مالیاتی و افرادی که صاحب نفوذ در دستگاههای دولتی هستند و استفاده از طریق رانت های مختلفی که در کشور به وفور داریم، راه هایی را برای فرار مالیاتی ایجاد می کند و همین مسئله باعث می‌شود که درآمدهای دولت از مالیات کاهش پیدا کند و فرآیند اخذ مالیات نیز شفاف نباشد و به جز کارمندان دولت و کارگران گروه دیگری مالیات نپردازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پرداخت کننده های مالیات عموماً تولیدکنندگان، صاحبان سرمایه، ثروت و قدرت اقتصادی هستند و عموما از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و در بخش‌های مختلف هم نفوذ دارد و کسی نمی تواند از آنها مالیات بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ولی وقتی سامانه مودیان مالیاتی به طور کامل راه اندازی شود، فرآیند اخذ مالیات ها به صورت هوشمند مدیریت شود و میزان دریافتی و پرداختی و درآمد تمام افراد دارای فعالیت اقتصادی در کشور شناسایی شود، باعث می شود هم درآمدهای پایداری برای دولت فراهم شود و هم اینکه باعث رضایت مردم می شود زیرا همه به صورت عادلانه مالیات خود را پرداخت می کنند.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مالیاتی برای نظام مند کردن سیستم پرداخت و اخذ مالیات اقدام بسیار مثبتی است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه در واکنش به فرار مالیاتی بسیار بالای برخی مشاغل خاص مثل پزشکان و آرایشگران زنانه که در سال 1401 مالیاتی کمتر از کارمند و کارگر پرداخت کرده اند گفت: عموما این مشاغل خاص مثل طلا فروش و آرایشگر و پزشکان درآمدهای بالایی دارند ولی تاکنون در سامانه مودیان مالیاتی شناسایی نشده اند. در این سامانه از آنها به صورت نظام مند دریافت مالیات نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: مشاغل خاص عمدتا فرارهای مالیاتی بالایی دارند و و حاضر به پرداخت مالیات نیستند، مگر اینکه الزامی وجود داشته باشد و پشتوانه این الزام نیز باید سامانه‌ای باشد که رصد کننده تمام درآمدهای اصناف و فعالان اقتصادی باشد.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه در کشور تنها گروه هایی که مالیات پرداخت می کنند کارمندان و کارگران هستند که از دولت حقوق می گیرند و مالیات آنها از حقوقشان کسر می شود خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم به معنای واقعی و میدانی قضاوت کنیم متوجه می شویم که بالای 50 درصد مشاغل از پرداخت مالیات فرار میکنند و این گروه ها افرادی هستند که درآمد بالا و نفوذ بالایی دارند و یا اینکه بعضی از آقایانی که در بدنه دولت و سازمان امور مالیاتی نفوذ دارند برای این صاحبان سرمایه که درآمدهای میلیاردی دارند، تخفیف‌هایی مالیاتی میگیرند البته این اقدام مفسده برانگیز است.

به گفته این نماینده مجلس، با ایجاد این سامانه تا حدود زیادی فرآیند اخذ مالیات ها سر و سامان پیدا می کند و حتی محل هزینه کرده این مالیات ها نیز مشخص میشود.