چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

کمک هلند به آنروا مشروط شد / از سرگیری کمکها بررسی می‌شود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
کمک هلند به آنروا مشروط شد / از سرگیری کمکها بررسی می‌شود

دولت هلند اعلام کرد که قصد ندارد در آینده نزدیک کمک‌های بیشتری به آنروا ارائه کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند. دولت هلند گفت که در ماه ژانویه کمک‌های سالانه خود را به آنروا داد و قصد ندارد در آینده نزدیک کمک‌های بیشتری ارائه کند.

در پی ادعاهایی که رژیم صهیونیستی اسرائیل در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت 12 کارمند آنروا در حملات حماس در هفتم اکتبر 2023 مطرح کرد، یک گروه تحقیق ایجاد شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود 450 میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشورها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا و فرانسه کمک های مالی را از سر گرفته اند، اما کشورهایی چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده‌اند.

نتایج تحقیق مستقل از آنروا که روز دوشنبه منتشر شد، نشان دهنده «بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که [رژیم] اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است. این گزارش می افزاید: آنروا همچنان «غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر» است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به تازگی گفت که توقف این کمک ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک «جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است» و 2 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید