یک‌شنبه 15 مهر 1403

کم‌کاری تیروئید؛ شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی / 56 مرکز شهری و روستایی در خراسان شمالی آماده انجام طرح غربالگری نوزادان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کم‌کاری تیروئید؛ شایع‌ترین علت قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی / 56 مرکز شهری و روستایی در خراسان شمالی آماده انجام طرح غربالگری نوزادان

افشین دلشاد گفت: بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی است و برای پیشگیری از بروز این عارضه مهم باید غربالگری نوزادان در روزهای سوم تا پنجم تولد برای همه نوزادان انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ افشین دلشاد، مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در تقویم سلامت از تاریخ چهارم تا 10 خرداد به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است، اظهار داشت: بیماری کم‌کاری تیروئید در نوزادان یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی است و برای پیشگیری از بروز این عارضه مهم باید غربالگری نوزادان در روزهای سوم تا پنجم تولد برای همه نوزادان انجام شود.

وی ادامه داد: تمام موارد مشکوک بیماری فراخوان می‌شود، آزمایش‌های تأیید تشخیص در آزمایشگاه‌های منتخب انجام و در صورت تشخیص بیماری، درمان با قرص لووتیروکسین شروع می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه این فعالیت‌ها باید بدون اتلاف وقت انجام شوند، عنوان کرد: باید شروع درمان پیش از 28 روزگی نوزاد باشد.

دلشاد افزود: در حال حاضر در استان خراسان شمالی در 16مرکز شهری و 40 مرکز روستایی و سه بیمارستان نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان در سه تا پنج روزگی در غالب طرح غربالگری کم‌کاری تیروئید مادرزادی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد 13 هزار و 17 نوزاد متولد شده غربالگری شدند و تعداد28 نوزاد با (هورمون تیروئید) tsh بالا شناسایی شدند که همه موارد به منظور شروع درمان به متخصص ارجاع داده شدند.

انتهای پیام /