شنبه 1 اردیبهشت 1403

کوشکی: گرایش کشورهای جهان به سمت سیاست‌های منطقه‌ای برای تامین منافع ملی آن‌ها است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کوشکی: گرایش کشورهای جهان به سمت سیاست‌های منطقه‌ای برای تامین منافع ملی آن‌ها است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، دوره دانش افزایی استادان با موضوع سیاست خارجی مبتنی بر جغرافیای سیاسی باحضور محمدصادق کوشکی کارشناس و تحیلگر سیاسی و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، برگزار شد.

دکتر کوشکی، ابتدا با بیان اهمیت جغرافیای سیاسی بعنوان دانش پایه آنرا موجب فهم متفاوت مسائل حال و آینده و تاثیرات متفاوتی که در ذهن افراد می گذارد بر شمرد و اهمیت تحلیل واقع بینانه و علمی از موضوعات سیاسی و لزوم پرهیز از برداشتهای احساسی عاطفی در این زمینه ها را یادآور شد. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تبیین جغرافیای سیاسی منطقه و جهان به بیان اهمیت سیاسی اقتصادی و جغرافیایی منطقه غرب آسیا پرداخت به علل توجه قدرتهای جهانی و نیز عوامل ایجاد و گسترش تنش های دائمی در این منطقه از جمله موضوع انرژی و مواد اولیه جهان صنعتی اشاره کرد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه و گرایش کشورهای جهان به سمت سیاست های منطقه ای و لزوم افزایش قدرت منطقه ای در ابعاد گوناگون علمی و فناوری برای تامین منافع ملی آنهاست ما هم باید از لحاظ فکری و عملی به این سمت و سو حرکت کنیم و سیاست منطقه ای را بر اساس منافع ملی خود مورد توجه قرار دهیم بعنوان مثال توسعه گردشگری سلامت یکی از این ظرفیت ها و توانمندیهای کشور است که در سال گذشته توانسته بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر را از کشورهای همسایه جذب کند که این رقم می تواند بسیار بیشتر این گسترش پیدا کند.

وی با ابراز اینکه منطقه گرایی در بعد اقتصادی یعنی ما بصورت عاقلانه و هوشمندانه با کشورهای همسایه و منطقه،، دانش و فناوری و کالا بفروشیم و به جای آن ثروت و رفاه و امنیت برای خود ایجاد کنیم، گفت وقتی همسایه های ما جنگ نداشته باشند، امنیت همسایه ها برای ما هم امنیت و رفاه اقتصادی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه منطقه گرایی یعنی اینکه ما عقلانیت به کار بگیریم و از ایجاد تنش و دخالت نیروهای خارجی در منطقه بکاهیم عنوان کرد منطقه گرایی یعنی ما در بعد اقتصادی هم با عقل و درایت، دانش و فناوری و کالا بفروشیم و به جای آن ثروت و رفاه و امنیت ایجاد کنیم، وقتی همسایه های ما جنگ نداشته باشند، امنیت همسایه ها برای ما هم امنیت و رفاه اقتصادی فراهم می کند. از طرف دیگر این منطق با دین ما و با فرهنگ ایرانی ما هم سازگار است و می تواند موجب آبادی منطقه و همکاری و دوستی همسایگان باشد.

تحلیلگر روابط بین الملل در ادامه به تحلیل اهمیت خلیج فارس به عنوان مهمترین مرکز تامین کننده منابع هیدرو کربنی و انرژی جهان در حال حاضر و آینده پرداخت و درباره اطلاق عنوان هارتلند (قلب سرزمین) به خلیج فارس، اهمیت حمل و نقل دریایی در جهان، روند برخورداری و کسب ابزارهای اقتدار و تسلط ایران بر آبهای سرزمینی در خلیج فارس و حفاظت از منافع ملی، دلایل مهم بودن ایران در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان، سیاست های گذشته و حضور استعماری انگلیس در منطقه ونیزعلل دشمنی ابرقدرتها با قوی شدن ایران به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار داد. پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سیاست خارجی محمدصادق کوشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است