یک‌شنبه 27 خرداد 1403

کیک پای سیب خیس، یک عصرانه معطر و دلچسب

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
کیک پای سیب خیس، یک عصرانه معطر و دلچسب

کیک پای سیب خیس یکی از انواع کیک‌های میوه‌ای بسیار معطر و خوشمزه است که به روش کیک‌های خیس تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.

فرارو کیک‌ها ازجمله دسر‌ها و عصرانه‌های خوشمزه و دلپذیر در سراسر دنیا هستند که در انواع میوه‌ای، خامه‌ای، شکلاتی، پنیری و... تهیه می‌شوند که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند. کیک‌های میوه‌ای به دلیل عطر و بوی میوه تازه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است، همیشه پر طرفدار و محبوب هستند. کیک سیب یکی از انواع کیک‌های میوه‌ای است که طعم بسیار دلنشینی دارد و وقتی داخل فر درحال پخت است، عطرش کل خانه را پر می‌کند. کیک پای سیب خیس نوع خوشمزه‌ای از کیک سیب است که از خوردن آن پشیمان نمی‌شوید. این کیک برای عصرانه و مهمانی یک گزینه بسیار عالی و دلچسب جهت پذیرایی است که می‌توانید آن را در کنار یک فنجان چای یا قهوه داغ میل کنید. اگر دوست دارید این کیک سیب خیس خوشمزه را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

آرد سفید قنادی: 150 گرم شکر: 100 گرم تخم مرغ درشت: 3 عدد روغن مایع: نصف لیوان سیب: 3 عدد بکینگ پودر: 2 قاشق چای‌خوری وانیل: نصف قاشق چای‌خوری مواد لازم برای روی کیک شیر: نصف لیوان کره: 30 گرم شکر: 25 گرم

طرز تهیه

برای درست کردن این کیک سیب خوشمزه ابتدا سیب‌ها را پوست و به بعد به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. تخم مرغ‌ها را داخل یک کاسه بشکنید و شکر و وانیل را به آن اضافه کنید و با دور تند همزن به مدت 5 دقیقه بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. در مرحله بعد روغن را اضافه کنید و سی ثانیه بعد همزن را خاموش کنید. آرد و بکینگ پودر را که از قبل با هم مخلوط و سه بار الک کرده‌اید، کم کم به مایه کیک اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی از یک جهت هم بزنید تا آرد کاملا با مواد مخلوط شود. حالا سیب‌های خرد شده را داخل مایه کیک بریزید و هم بزنید تا سیب با مواد کیک مخلوط شود. کف قالب مورد نظرتان کاغذ روغنی پهن کنید و مایه کیک را داخل آن بریزید و قالب را داخل فر 150 درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت 45 تا 50 دقیقه بگذارید تا کیک بپزد. در این فاصله مایه روی کیک را آماده کنید. شیر، شکر و کره را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید و هم بزنید تا کره و شکر کاملا حل شود، سپس اجاق گاز را خاموش کنید. وقتی کیک پخت، آن را از فر خارج کنید و اجازه بدهید 15 دقیقه در دمای محیط بماند تا از حرارت بیفتد. حالا روی سطح کیک را با خلال دندان چند سوراخ ایجاد کنید، سپس مایه کیک را روی کیک که هنوز داخل قالب است، بریزید. قالب کیک را به مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. در آخر کیک را از قالب خارج کنید و داخل ظرف سرو بگذارید و روی آن را کمی پودر قند الک کنید، نوش جان.

نکات مهم برای تهیه کیک در منزل

1- برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند. همچنین برای پخت هر کیکی آرد و مواد خشک مثل پودر کاکائو را 3 بار الک کنید. این کار باعث هواگیری و سبک شدن آرد می‌شود و درنتیجه بافت کیک شما بهتر می‌شود.

2- دقیق بودن دمای فر در پخت کیک نقش بسیار مهمی دارد. وقتی قالب را در فر می‌گذارید، باید دقیقاً به همان دمای گفته شده در دستور رسیده باشد و در طول پخت هم تغییر دما ندهد. معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور گفته شده دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ممکن است در فر شما با این دما و مدت نتیجه مطلوب حاصل نشود و این مسئله به این دلیل است که در واقع فر شما به آن دمای گفته شده نرسیده است یعنی شما فر را روی درجه 175 تنظیم کرده‌اید؛ اما در واقع دمای واقعی فر شما 175 نیست و ممکن است کم‌تر یا بیش‌تر از این دما بوده باشد.

کسانی که سابقه پخت شیرینی و کیک را دارند، معمولاً قلق فری که از آن استفاده می‌کنند، دست‌شان هست. مثلاً می‌دانند اگر در دستور گفته شده دمای 175 درجه در فری که استفاده می‌کنند، این دما روی درجه 185 حاصل می‌شود. اگر زیاد با فر کار نکرده‌اید و دمای فرتان را نمی‌دانید، بهترین کار تهیه دماسنج فر است. همان‌طور که گفتیم، دمای بیش‌تر فر‌ها دقیق نیست. استفاده از دماسنج فر بسیار ساده است و باید آن را به طبقه فر آویزان کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که معمولاً درجه حرارتی که در دستور‌ها گفته می‌شود، بر مبنای فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می‌کنید و دماسنج فر ندارید، دما را حدود 10 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر بگذارید. دمایی که گفته می‌شود، باز هم به فر شما بستگی دارد و باید قلق فر دست‌تان بییاد. با چند بار امتحان کردن متوجه دما و مدت زمان پخت خواهید شد.

3- سعی کنید یک ترازوی دیجیتال و پیمانه‌های استاندارد آشپزی تهیه کنید؛ زیرا در تهیه کیک و شیرینی اندازه‌های دقیق مواد اولیه بسیار مهم است. اندازه‌گیری با ترازوی دیجیتال نسبت به پیمانه‌ها دقیق‌تر است. خیلی از افراد طریقه صحیح استفاده از پیمانه‌ها را نمی‌دانند؛ بنابراین اگر برایتان مقدور است، حتماً ترازوی دیجیتال تهیه کنید. اگر خواستید با پیمانه اندازه‌گیری کنید، برای اندازه‌گیری مواد خشک مثل آرد و پودر کاکائو قبل از پیمانه زدن، مواد را با قاشق هم بزنید. چون این مواد بعد از مدتی حالت فشرده پیدا می‌کنند. نکته مهم دیگری که در فرآیند پیمانه زدن باید رعایت کنید، این است که مواد را با قاشق داخل پیمانه بریزید و به هیچ عنوان پیمانه را داخل ظرف حاوی مواد نزنید؛ چون در این حالت اندازه‌ها دقیق نمی‌شوند. وقتی مواد را داخل پیمانه می‌ریزید، نباید سرپر و گنبدی شکل باشد.

4- همیشه زمان به هم زدن تخم مرغ چندین‌بار همزن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با کمک لیسک تمیز و داخل ظرف بریزید تا ذره‌ای از تخم مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشد، وگرنه با وجودی که از وانیل و یا اسانس استفاده می‌کنید، باز کیک بوی تخم مرغ می‌گیرد. خیلی از افراد فکر می‌کنند که وانیل و طعم دهنده‌ها بوی بد تخم مرغ را از بین می‌برد. درحالی‌که این فکر اشتباه است. آن‌چه بوی بد تخم مرغ را از بین می‌برد، درست هم زدن تخم مرغ است. پس این مرحله را بادقت انجام دهید.

5- در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه مطلوبی نمی‌گیرد. همیشه باید قالبی انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را در آن ریختید، 1/3 قالب خالی بماند. البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد. شاید بار اول متوجه نشوید که چه قالبی مناسب است. باید چندبار کیک درست کنید تا چشم شما به اندازه‌ها عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

6- نکته مهم دیگر در پخت کیک انتخاب جنس قالب است. قالب‌های متنوع و گران‌قیمت زیادی در بازار موجود است. وقتی برای خرید قالب مراجعه می‌کنید باتوجه به تنوع ممکن است در انتخاب قالب سر درگم شوید. یکی از بهترین قالب‌ها برای تهیه انواع کیک که نسبت به سایر قالب‌ها قیمت مناسبی هم دارد. قالب‌های گالوانیزه است که معمولاً از همه لوازم قنادی‌ها می‌توانید تهیه کنید و در طرح‌ها و شکل‌های مختلف موجود است.

7- یک نکته خیلی مهم که در پخت انواع کیک باید رعایت کنید، این است که در فر را قبل از 30 دقیقه به هیچ عنوان باز نکنید. اگر این کار انجام دهید، تمام زحمات‌تان هدر می‌رود، زیرا در این صورت کیک شما پف نمی‌کند.

8- درنهایت اینکه سعی کنید از مواد اولیه مرغوب در پخت کیک و شیرینی استفاده کنید. اگر مواد شما مرغوب نباشد، به هیچ عنوان نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید. به عنوان مثال ممکن است همه نکات را رعایت کرده باشید؛ اما درنهایت کیک شما سفت شده است. این امر می‌تواند به این دلیل باشد که از آرد مرغوب استفاده نکرده‌اید.

از دست ندهید

کیک پای سیب خیس، یک عصرانه معطر و دلچسب 

طرز تهیه کیک کاراملی، یک عصرانه خوشمزه و دل‌انگیز بهاری

اگر یک سالاد مهمان‌پسند می‌خواهید، این مطلب مخصوص شماست!

سالاد تن ماهی را با این دستور متفاوت و سس مخصوص درست کنید