یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

گرانی بلیط هواپیما در راه است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
گرانی بلیط هواپیما در راه است؟

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که بلیت‌های پروازهای نوروزی با نرخ مصوب عرضه خواهند شد. او افزود: 60 هزار صندلی پروازی برای ایام نوروز آماده شده است و مجوز پروازهای هواپیمایی ایران ایر به مقصد اروپا (TCO) به تازگی تمدید شده است.

حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که برای ایام نوروز سال 1403، بیش از 60 هزار صندلی پروازی آماده سرویس به مردم شده است. او بیان کرد که این تعداد صندلی پروازی برای مسیرهایی است که بیشترین تقاضا را دارند.

وی افزود: با توجه به همزمانی‌های نوروزی با ماه مبارک رمضان برای مسافران کثیرالسفر بسته‌هایی آماده شده و با افطاری از آنها پذیرایی می‌کنیم. برای مسافرانی که عذر شرعی دارند نیز طبق روال پذیرایی برقرار است.

وی با بیان اینکه بلیت پروازهای نوروزی را با نرخ مصوب عرضه می‌کنیم، گفت: بلیت‌ها را بر اساس فرآیند موجود و وبسایت هما به فروش می‌رسانیم تا بلیت‌ها به مصرف‌کننده نهایی برسد.

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در زمان حاضر ایرلاین ملی 16 فروند هواپیمای عملیاتی دارد، اضافه کرد: طی سه ماه اخیر 5 فروند هواپیما به ناوگان ایران ایر اضافه شده است.

قربانعلی با بیان اینکه مجوز پروازهای ایران ایر به اروپا (TCO) به تازگی تمدید شده است، گفت: با توجه به تحریم‌ها که به ما سوخت تحویل نمی‌دهند، برای پروازهای اروپایی (رفت و برگشت) هواپیما با مخزن پر پرواز را انجام می‌دهد و هیچ مشکلی بابت این موضوع برای هواپیما ایجاد نمی‌شود. اتفاقا به لحاظ نرخ این کار به سود ایران ایر است.

با توجه به ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری در نوروز، شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر در حال فروش بلیت‌های چارتری برای سفر به عتبات عالیات (نجف و کربلا) هستند. این اقدام در زمانی انجام می‌شود که در آستانه شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان، تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به سفر به این مقصد خواهند بود.

قیمت بلیت‌های سفر نوروزی با یک افزایش 100 درصدی مواجه شده است. همچنین، با توجه به نزدیکی «شب قدر»، تعداد زیادی از افراد علاقه‌مند به سفر به عتبات عالیات خواهند بود.

افراد با یک رصد ساده در سایت های مجاز به عرضه بلیت هواپیما به راحتی متوجه افزایش قیمت خواهند شد؛ قیمت بلیت یک طرفه به نجف به یک باره از 4 میلیون به 8 میلیون افزایش یافت که چنین روندی نیازمند مداخلت جدی از سوی سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به سودجویی و یکه تازی ایرلاین ها در عرضه بلیت به نظر می رسد که سازمان و ارگان های مربوطه به یک تماشاچی تبدیل شدند و در راستای عید نوروز راهکارهای جدی در دستور کار نخواهند داشت.

البته ناگفته نماند اقدامات این سازمان در خصوص انسداد سایت های متخلف گران فروش حائز اهمیت خواهد بود اما این بازار به قدری نابسامان است که علاوه بر شکایت مسافرین، شرکت های هوایی نیز از این موقعیت در حال سو استفاده هستند و بر اساس دلخواه بلیت ها را قیمت گذاری و در بازار عرضه می کنند.