چهارشنبه 11 مهر 1403

گزارش امروز مجلس | از حق گندمکاران تا اصلاح قانون اسلحه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گزارش امروز مجلس | از حق گندمکاران تا اصلاح قانون اسلحه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز خود ضمن اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه، بر لزوم پرداخت مطالبات باقی مانده گندم‌کاران از سوی دولت تاکید کردند.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 11 مهر) با دستور کار ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا تشکیل جلسه داد. نکته قابل توجه‌ای که نشست علنی امروز را تحت شعاع خود قرار داد، عملیات موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در قلب سرزمین‌های اشغالی در تل‌آویو بود.

تعرض مجدد اسرائیل به خاک ایران، با پاسخ‌های متفاوت‌تری روبه‌رو خواهند شد

عملیاتی که بخش قابل توجهی از نطق پیش از دستور محمدباقر قالیباف را نیز به خود اختصاص داد. رئیس مجلس در اظهاراتی ضمن تقدیر از این اقدام مقتدرانه تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم قلاده سگ هار خود را محکم کند تا نه به خود لطمه بزند و نه صاحب خود را به دردسر بیندازد. رئیس مجلس همچنین به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار داد که در صورت تعرض به خاک ایران، با پاسخ‌های متفاوت و قوی‌تری روبه‌رو خواهند شد.

نمایندگان مجلس نیز پس از سخنان رئیس مجلس با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل حمایت خود را از عملیات موشکی موفق سپاه پاسداران علیه پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند.

در ادامه نشست علنی امروز، برخی دیگر از وکلای ملت به شکل جداگانه و طی تذکراتی شفاهی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه در بشهادت رساندن سیدحسن نصرالله، تاکید کردند که در صورت ماجرایی جویی مجدد رژیم صهیونیستی، پاسخ سخت‌تری در انتظار این رژیم خواهد بود.

شرایط جدید مجلس برای شرکت در انتخابات شوراها

پس از آن نمایندگان به ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها پرداختند که در همین راستا با تصویب مواد 7، 8 و 9 این طرح، شروطی را برای رای‌دهندگان انتخابات میان‌دوره‌ای شوراهای اسلامی تعیین کرد.

بر این اساس مصوب شد که در انتخابات میان دوره‌ای، در هر حوزه کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ حوزه‌ای رأی نداده باشند. علاوه بر این طبق مصوبه‌ای دیگر رأی‌گیری از افرادی که تا قبل از پایان مهلت قانونی اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و نوبت رأی‌گیری از آنان فرا نرسیده است، در حکم رأی‌گیری در مهلت قانونی تلقی می‌شود و اعضای شعبه موظفند رأی آنها را أخذ کنند.

ثبت نام مجدد از داوطلبان انتخابات نظام مهندسی غیرقانون است

دربخش دیگری از جلسه علنی امروز، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر 3 نماینده مجلس درباره برگزاری انتخابات نظام مهندسی گفت: دولت و کمیسیون مربوطه موضوع را پیگیری کنند. ظاهرا ثبت نام مجدد داوطلبان در انتخابات نظام مهندسی غیر قانونی است.

رئیس مجلس همچنین به ارائه توضیحاتی درباره تذکر روز گذشته‌اش در خصوص حفظ نظم جلسه علنی مجلس پرداخت و یادآور شد: حفظ نظم جلسه موضوع مهمی است نمایندگان باید بر صندلی‌های خود نشسته و ردیف جلو مربوط به نمایندگان دولت است منتها دیروز بی‌نظمی را شاهد بودیم و من چندین بار تذکر دادم چهار یا پنج بار خواستم که نظم جلسه رعایت شود که اتفاقی رخ نداد.

مطالبات گندم‌کاران پرداخت خواهد شد

قالیباف علاوه بر این در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان درباره پرداخت نشدن مطالبات گندم‌کاران وعده پیگیری داد و عنوان کرد: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران حدود 40 همت از 200 و اندی همت باقی مانده است. اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده و حتما پیگیری می‌کنیم که انجام شود.

همچنین یکی از دیگر موضوعاتی که تقریبا در تمامی جلسات علنی مجلس به عنوان یکی از مسائل اصلی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، لزوم پایبندی دولت به اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که علی‌رغم تحقق اعتبارات مورد نیاز، اما اجرای آن همچنان از سوی دولت در بلاتکلیفی قرار دارد.

ایرادات طرح اصلاح مجازات قاچاق اسلحه اصلاح شد

نمایندگان مجلس همچنین در نشست علنی امروز، ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز و همچنین لایحه اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها را بررسی و اصلاح کردند.