سه‌شنبه 17 مهر 1403

گیاهان دارویی؛ جایگزینی مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
گیاهان دارویی؛ جایگزینی مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت کشت و فرآوری گیاهان دارویی «سها جیسا» زیر مجموعه سازمان تدارک پزشکی هلال احمر است. یکی از غرفه‌ها در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی به این شرکت اختصاص داشت. علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره این شرکت دارویی گفت: شرکت کشت و فرآوری...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرکت کشت و فرآوری گیاهان دارویی «سها جیسا» زیر مجموعه سازمان تدارک پزشکی هلال احمر است. یکی از غرفه‌ها در ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی به این شرکت اختصاص داشت. علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره این شرکت دارویی گفت: شرکت کشت و فرآوری گیاهان دارویی «سها جیسا» زیر مجموعه سازمان تدارک پزشکی هلال احمر است. از تاسیس این شرکت بیش از دو دهه می‌گذرد، هلال احمر در کنار رسالت‌های بشر دوستانه خود در زمینه گیاهان دارویی نیز فعالیت دارد.

عسگری با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر استفاده از گیاهان دارویی گفت: به دلیل مقبولیت تاریخی گیاهان دارویی در بین مردم، این نوع درمان مورد استقبال مردم واقع شده و همین امر موجب شد که هلال احمر و تدارک پزشکی نیز به مسئله گیاهان دارویی توجه کند.

وی با اشاره به عملکرد درخشان این شرکت افزود: خیلی خوشحالیم که یکی از شرکت‌های تابع هلال احمر، عملکرد درخشانی در سال‌های اخیر داشته است. شرکت کشت و فراوری گیاهان دارویی که با نام «سها جیسا» آن را می‌شناسیم؛ برگرفته از منطقه‌ای به همین نام در استان مازندران است، اما گستره فعالیتش کل کشور را در بر گرفته است.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر با اشاره به تاثیر برگزاری این نمایشگاه در پیشبرد و گسترش حوزه گیاهان دارویی گفت: مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به شکل واحد در یک برهه زمانی شکوفا شده و به منصه ظهور می‌رسند.

عسگری ادامه داد: یکی از نقاط قابل توجه این است که فضای رقابتی در یک بعد جدید نمایان شده و نقاط ضعف و قوت برای مصرف کننده و تولید کننده به شکل جدیدی نشان داده می‌شود و این فرصت را برای شرکت‌های دیگر فراهم می‌کند که از نقاط قوت دیگر مجموعه‌ها نهایت استفاده را ببرند، الگوی پیشرو در دستور کار خود قرار دهند و نقاط ضعف را برطرف کنند. به عبارت دیگر نمایشگاه مثل یک ماراتن اجرایی در حوزه گیاهان دارویی است که به مصرف کننده و تولید کننده این امکان را می‌دهد که توان هم‌افزایی خود را بالا ببرند. امیدارم که این دستاورد‌ها در این نمایشگاه نیز حاصل شود.

وی با اشاره به خواص گیاهان دارویی و تاثیر آن‌ها در بهبود بیماری‌ها گفت: در فصل پاییز و زمستان که اوج بیماری تنفسی است نیازی به استفاده از انتی بیوتیک‌ها نیست. سرانه مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما بسیار بالاست؛ در حالی که هیچ توجیه علمی برای آن وجود ندارد. مصرف غیر ضرور آنتی بیوتیک علاوه بر ایجاد کمبود در در این زمینه مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک را نیز افزایش می‌دهد که باعث بروز مشکلات دیگری در کشور است، اما تجربیات علمی ثابت کرده استفاده از گیاهان دارویی در فصول پاییز و زمستان نقش عمده‌ای را در بهبود بیماری‌های تنفسی و گوارشی ایفا می‌کند و همچنین گیاهان دارویی در بحث پیشگیری از بیماری‌ها و درمان بیماری‌های اعصاب و روان نیز بسیار موثر هستند. نکته مثبت این است که مردم ایران با گیاهان دارویی همراه هستند و تقریبا همه ایرانی‌ها تجربه موفق استفاده از گیاهان دارویی را دارند.