سه‌شنبه 17 مهر 1403

یارانه خرید کتاب در خراسان شمالی 50 درصد افزایش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
یارانه خرید کتاب در خراسان شمالی 50 درصد افزایش یافت

بجنورد - ایرنا - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: یارانه خرید کتاب اختصاص یافته به پنج کتابخانه این استان در طرح ملی پاییزه خرید کتاب نسبت به طرح خرید تابستان امسال 50 درصد افزایش دارد.

رضا رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبر نگار ایرنا اظهار داشت: امسال 206 میلیون ریال یارانه خرید کتاب در این طرح به استان خراسان شمالی اختصاص یافته است.

وی افزود: طرح پاییزه کتاب 99 همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست و چهارم تا سی‌ام آبان امسال با شعار "دانایی؛ مانایی" در حال برگزاری است و بر اساس آن امکان خرید کتاب تا سقف 2 میلیون ریال با یارانه 20 درصدی از کتابفروشی‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان یارانه تخصیص یافته به این استان برای طرح پاییزه کتاب را 30 تا 40 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: کتابفروشی هایی که میزان فروش آنها بیشتر باشد بر یارانه تخصیص یافته افزوده خواهد شد که در این رابطه کتابفروشی شهر کتاب بجنورد در طرح تابستانه کتاب جزو کتابفروشی هایی بوده است که 2 بار از یارانه تخصیص یافته، استفاده کرده است.

وی با اشاره به ویژگیهای این طرح ادامه داد: به علت شیوع ویروس کرونا و تاکیدی که بر حفظ سلامت مردم شده است، طرح پاییزه امسال به صورت ویژه در حال برگزاری است که با حمایت بیشتر از ناشران و کتابفروشی‌ها همراه است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: مردم در مدت یک هفته‌ای اجرای این طرح فرصت دارند به صورت مجازی و از طریق سایتهای خرید کتاب یا به صورت حضوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از کتابفروشی‌های شرکت کننده در این طرح کتاب مورد نظر خود را با یارانه‌ای که به آن اختصاص یافته است، خریداری کنند.

وی افزود: هم اکنون موسسه پژواک نیز با 50 عنوان کتاب (کودک و نوجوانان) در نمایشگاه مجازی کتاب فعالیت دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1394 برای هدفمندکردن یارانه نشر، طرح‌های فصلی فروش کتاب را توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد که در اجرای این طرح‌ها کتابفروشی‌ها می‌توانند در فروش کتاب به خریداران تخفیف دهند و مبلغ تخفیف داده شده را از این وزارتخانه دریافت کنند.

در این طرح، 642 کتابفروشی از مراکز استان‌ها و 193 کتابفروشی از سایر شهرستان‌ها برای حضور در پانزدهمین دوره طرح توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این دوره، استان‌های تهران با 132 کتابفروشی، اصفهان با 86 کتابفروشی، خراسان رضوی با 84 کتابفروشی و قم با 71 کتابفروشی، بیشترین مشارکت را داشتند.

پاییزه کتاب 99، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان است.

سرانه مطالعه در خراسان شمالی با میانگین کشوری برابر است. آمار نشر کتاب در کشور نشان می‌دهد که سالانه به ازای هر ایرانی تقریبا 2 کتاب چاپ می‌شود.

خراسان شمالی با جمعیت 863 هزار نفری، جایگاه نخست سرانه فضای کتابخوانی را به نسبت جمعیت خود در کشور دارد.

*س_برچسب‌ها_س*