یک‌شنبه 15 مهر 1403

12 بهمن ماه 1357؛ از تعطیلی مغازه‌ها تا راهپیمایی و شادمانی 30 هزار نفری مردم بجنورد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
12 بهمن ماه 1357؛ از تعطیلی مغازه‌ها تا راهپیمایی و شادمانی 30 هزار نفری مردم بجنورد

بازگشت امام خمینی (ره) به ایران واقعه‌ای در جریان انقلاب 1357 است که طی آن در 12 بهمن سال 1357 امام خمینی (ره) پس از 14 سال تبعید به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال قریب به سه میلیون ایرانی قرار گرفت و این روز در تقویم رسمی با عنوان روز آغاز دهه فجر معرفی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک ، با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود. در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بعنوان اصلی ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد. امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در 26 دی 1357، تصمیم به بازگشت گرفتند.

در حالی که یاران حضرت امام و مبارزان مذهبی، با وجود تمام نگرانی ها در تدارک برگزاری مراسم استقبال باشکوهی از امام بودند، اعلام خبر تصمیم امام برای آمدن، مسئولان و سردمداران رژیم پهلوی را سخت به تکاپو انداخت. آنان که به شدت از تظاهرات خیابانی مردم بر ضد رژیم پهلوی هراسناک شده بودند، ورود امام را به کشور، پایانی بر تمام امیدهایشان می پنداشتند و یقین داشتند که در این صورت، طومار سلطنت پهلوی برچیده خواهد شد.

در این روز در استان خراسان شمالی نیز همچون سایر نقاط کشور مردم برای ورود امام خمینی به داخل خاک ایران جشن گرفتند و راهپیمایی کردند.

از جمله مهم ترین اتفاقاتی که در تاریخ 12 بهمن 57 در خراسان شمالی رقم خورد می شود به گزارش های دایره اطلاعات شهربانی خراسان در خصوص راهپیمایی‌های مردم، تعطیلی مغازه ها و پخش شیرینی توسط مردم به مناسبت ورود امام خمینی به ایران اشاره کرد، همچنین روحانیون بجنورد همبستگی خود را با روحانیون متحصن در دانشگاه تهران اعلام کردند.

علاوه بر این اداره اطلاعات شهربانی استان خراسان در خصوص ابلاغ تصمیمات شورای تامین استان به شهربانی شیروان در مورد وقایع جاری در شهر مذکور مکاتباتی را انجام دادند.

در شهرستان بجنورد بعد از قطع برنامه تلویزیونی ورود امام به کشور، تمام مردم شهر به خیابانها ریختند و یکپارچه در نور و شادی و شعف توأم با نگرانی از حال امام بود، صدها اتومبیل، کامیون، وانت، موتورسیکلت در حالی که چراغ های خود را روشن و برف پاک کن ها را به کار انداخته بودن بوق زنان در خیابان ها به راه افتادند، در تمام خیابان ها شیرینی و شکلات بین مردم تقسیم می‌شد و در وسط خیابان ها و پیاده روها بر سر مردم گلاب می ریختند و اسپند دود می کردند.

پزشکان شهر بجنورد مریض ها را به طور رایگان ویزیت کردند و تمام مردم با بلند کردن دو انگشت و علامت پیروزی ورود امام را به یکدیگر تبریک می گفتند، بعد از ظهر همان روز راهپیمایی بزرگی با شرکت بیش از سی هزار نفر از کلیه طبقات بجنورد برگزار شد، به قرار اطلاع چندین تلویزیون به وسیله مردم شکسته شد و مشابه همین مراسم در شهر گرمه و جاجرم از توابع بجنورد نیز اجرا شد.

همچنین در این روز رکن سوم لشکر 77 مشهد از شهربانی خراسان در خصوص مشکلات شهربانی شیروان به پیروی از وضعیت قرمز درخواست داشت.

انتهای پیام /