جمعه 14 اردیبهشت 1403

شاپور بختیار

شاپور بختیار

وب‌گاه خبر آنلاین

جمعیت به امجدیه آمده بود تا بعد از نماز عید برای استقبال از مصدق هم آماده شوند چرا که نخست‌وزیر از سفری خارجی برمی‌گشت. اما نه سفری تشریفاتی یا به قصد استراحت یا شرکت در کنفرانس های جهانی. هفتم خرداد به لاهه رفته بود تا از حق ملت ایران در صنعت نفت دفاع کند و سر خود هم نرفته بود.

وب‌گاه خبر آنلاین

12 فروردین چهل و پنجمین سالروز رفراندوم نظام جمهوری اسلامی در سال 1358 است.

وب‌گاه خبر آنلاین

در کارنامه فعالیت‌های محمدی‌ری‌شهری نمی‌توان به تأسیس جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی اشاره نکرد و کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1376 که این انگاره را که ناطق نوری نامزد قطعی و مورد نظر نظام است در ذهن برخی از نیروهای ارزشی زدود.

وب‌گاه عرشه آنلاین

پدرم وصیت کرده بود که 30 تیر دفنش کنند... کنار شهدای 30 تیر در ابن‌بابویه... [به] شاه پیغام دادم که فلان‌کس همچین وصیتی کرد، گفته بود «نه همان احمدآباد خاکش کنید.» جا نداشتیم، همان ناهارخوری که همه ناهار می‌خوردیم با هم رفتیم وسط اتاق ناهارخوری را کندیم و همان‌جا امانت گذاشتیمش تو تابوت. روز یکشنبه 14 اسفند 1345 دکتر محمد مصدق در سن 87 سالگی درگذشت. دکتر غلامحسین مصدق فرزند ایشان که...

وب‌گاه خبر آنلاین

پدرم وصیت کرده بود که 30 تیر دفنش کنند... کنار شهدای 30 تیر در ابن‌بابویه... [به] شاه پیغام دادم که فلان‌کس همچین وصیتی کرد، گفته بود «نه همان احمدآباد خاکش کنید.» جا نداشتیم، همان ناهارخوری که همه ناهار می‌خوردیم با هم رفتیم وسط اتاق ناهارخوری را کندیم و همان‌جا امانت گذاشتیمش تو تابوت.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: رویترز گزارش کرد که صدای تیراندازی شدید نزدیک مقر یک حزب مخالف در پایتخت چاد، شنیده شد.

وب‌گاه خبر آنلاین

تا موقعی که شاه در ایران بود ما شاه را می‌شناختیم... بعد از این‌که مجلسین ایران منحل شده و بختیار هم استعفا کرده ما بازرگان را به رسمیت می‌شناسیم. سیاست ما بر این نیست هیچ رهبری را در جهان به کشوری تحمیل کنیم تنها یک بار دچار این اشتباه شدیم و آن ویتنام بود که دیگر تکرار نخواهیم کرد این اراده‌ی ملت ایران بود که رژیم سابق را سرنگون و حکومت تمام ملی را جانشین آن کرد.

وب‌گاه خبر آنلاین

در یک دوره طولانی، بزنگاه‌هایی وجود داشت که شاه می‌توانست بعد از سال 32، ارتباط و علاقه مشترک سیاسی ایجاد کند، به‌خصوص در سال 42 و 50 تا 52، عملاً با بی‌اعتنایی و غرور و بی‌توجهی به نظرات مشفقان اطراف خودش، راه سازش را بست. به مخالفان نشان داد که راه سازشی، راه میانه و اصلاح وجود ندارد؛ یا همینی که هست و یا سرنگونی. به همین دلیل می‌توان گفت رهبر انقلاب ایران و عامل شکست حکومت سلطنتی...

وب‌گاه مشرق نیوز

وب‌گاه خبر آنلاین

مملکت ایران بعد از سقوط مصدق یک روز هم حق نداشت که یک حزبی شبیه به حزب نیروی سوم، حزب ایران، جبهه ملی از این چیزها داشته باشد و شاه مصرا، و این بدبختی او بود، وقتی که حس می‌کرد این جریان به یک جایی به مصدق برمی‌گردد راجع به این موضوع آلرژی پیدا می‌کرد و او تا روزهای آخر حتی توی بستر مرگش هم همین‌طور بود... هیچ چیز اصیل ملی، هیچ تشکیلاتی در مدت 25 سال این آدم نگذاشت نضج بگیرد...

وب‌گاه اقتصاد نیوز

اقتصادنیوز: هم‌میهن باجواد خادم، وزیر مسکن و شهرسازی دولت شاپور بختیار گفت‌وگویی انجام داده است.

وب‌گاه خبر آنلاین

حاضرم دور قم را دیواری بکشم و آن را به صورت واتیکان تازه‌ای درآورم. اگر با داشتن واتیکان می‌شود مملکت را اداره کرد حاضرم این کار را بکنم. چند روز پیش بازرگان را دیدم. در 90 درصد موضوعات با هم موافق بودیم، اما او گفت که نمی‌تواند نظراتش را علنا بیان کند زیرا وحشت دارد... فرق من با بازرگان این است که من می‌توانم آزادانه عمل کنم اما بازرگان نمی‌تواند.

وب‌گاه خبر آنلاین

بنابر گزارش روزنامه آیندگان در ساعت 9 عده‌ای به سفارت امریکا یورش بردند و در اثر تیراندازی طرفین، شماری کشته و مجروح شدند. بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس «مقامات سفارت امریکا به مقر آیت‌الله خمینی برای کمک متوسل شدند.» (این اقدام از طرف سازمان چریک‌های فدایی خلق صورت گرفت و با اقدامات دولت موقت، سفارت از مهاجمان تخلیه و به کارگزاران امریکایی سپرده شد).

وب‌گاه فرارو

جمعه 20 بهمن در کوران انقلاب روزنامه‌ها منتشر نشدند. درگیری‌های گسترده در تهران مهم‌ترین خبر روز شنبه 21 بهمن 57 در روزنامه‌ها بودند؛ درگیری که براساس تحلیل‌های روزنامه‌های وقت پایان حکومت شاهنشاهی را تسریع کرده است.