سه‌شنبه 17 مهر 1403

13 آبان؛ پایان امپریالیسم آمریکا

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
13 آبان؛ پایان امپریالیسم آمریکا

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محدثه چگینی، در تاریخ مبارزات علیه رژیم طاغوت، سه رخداد مهم در 13 آبان ماه سالیان مبارزه، ضربه های مهلکی بر شاکله و روح امپریالیسم آمریکا وارد شده است. ضربه هایی که هویتشان از جنس مبارزه با استکبار و عوامل آن بوده است. نخستِ آن در سال 1343 در پی اعتراض امام راحل (ره) به سیاست های حکومت پهلوی من جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون و دستگیری ایشان توسط نیروهای...

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محدثه چگینی، در تاریخ مبارزات علیه رژیم طاغوت، سه رخداد مهم در 13 آبان ماه سالیان مبارزه، ضربه های مهلکی بر شاکله و روح امپریالیسم آمریکا وارد شده است. ضربه هایی که هویتشان از جنس مبارزه با استکبار و عوامل آن بوده است. نخستِ آن در سال 1343 در پی اعتراض امام راحل (ره) به سیاست های حکومت پهلوی من جمله تصویب لایحه کاپیتولاسیون و دستگیری ایشان توسط نیروهای ساواک و تبعیدشان به ترکیه به وقوع پیوست.

دومین رخداد مهم، هنگامی اتفاق افتاد که دانش آموزانِ معترض به وضعیت موجود و سیاست گذاری های آمریکاییِ دولت پهلوی، مدارس را تعطیل کرده و در دانشگاه تهران تجمعاتی را آغاز کردند. تجمعی که با به شهادت رسیدن 56 جوان و نوجوان توسط نیروهای امنیتی در ظاهر به پایان رسید. اما مهمترین و حیاتی ترین اتفاق در 13 آبان 1358 به وقوع پیوست.

گروگانگیری 444 روزه 55 نفر از کارکنان سفارت آمریکا از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و سپس تسخیر لانه جاسوسی، عکس العمل تدافعی ملت ایران و واکنشی در برابر عملکرد دولت آمریکا در طول بیش از 25 سال جنایت در ایران بود که تبعات آن نه فقط در ایران، بلکه حرکتی شگرف و تاریخ ساز در سطح جهان شد.

حمایت آمریکا در سرکوب مردم ایران، غارت منابع نفتی، همکاری در تاسیس ساواک، طراحی کشتار و قتل دانش آموزان و دانشجویان در دانشگاه تهران در آبان 1357، طراحی کودتای نظامی و قلع و قمع کردن گسترده مردم مسلمان ایران، پناه دادن به محمدرضا شاه در اوج نفرت مردم نسبت به او، تنها گوشه ای از جنایات و اقدامات آمریکا در ایران است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور سفارتخانه آمریکا در تهران به طور قطع سبب برنامه ریزی و فتنه انگیزی بیشتر و دقیق تر آمریکا در ایران می شد. لانه جاسوسی آمریکا با ایجاد شبکه های جاسوسی و اطلاعاتی قصد داشت با افزایش گسست و شکاف میان رهبری و نسل جوان، به حرکت انقلابی مردم ایران آسیب بزند. وزارت خارجه آمریکا ماموریت اصلی سفارت خود را در ایران، تلاش بر ناهماهنگی فعالیت های نیروهای لیبرال و میانه رو های مذهبی و پیوند دادن آنها با عناصر ملی گرا و سلطنت طلبان و طرفداران رژیم سابق علیه انقلابیون اصیل قرار داده بود که این اهداف با هوشیاری دانشجویان پیرو خط امام ناکام ماند.

تسخیر لانه جاسوسی صدایی چند برابر بلندتر از صدای انقلاب اسلامی در میان مردم منطقه و جهان داشت. حرکت دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و تسخیر لانه جاسوسی از سوی آنان، یکی از بزرگترین حرکت های ضداستکباری در تاریخ انقلاب های مردمی دنیا بود که روحیه خودباوری و خداباوری را بار دیگر در ملت ایران و دیگر ملت های محروم، متبلور ساخت و اسطوره ابرقدرتی آمریکا را در هم شکست.

با تسخیر لانه جاسوسی، صدای انقلاب ایران فراگیر شد و امید در دل تمام آزادی خواهان، برای مبارزه با استکبار آمریکاشعله ور گردید. قریب به 43 سال است که دست های خون آلود آمریکا و سایه منحوس آن از جمهوری اسلامی قطع شده است. تا روزی که این لکه ننگین از روی کره خاکی پاک نشود، شعار ما ملت شریف ایران و تمام مظلومان جهان "مرگ بر آمریکا" خواهد بود.

محدثه چگینی، دبیر واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی «ره» قزوین

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.