پنج‌شنبه 19 مهر 1403

2 محموله چوب قاچاق در مهاباد توقیف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2 محموله چوب قاچاق در مهاباد توقیف شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی این شهرستان 2 محموله چوب قاچاق را در سه راهی «دارلک» متوقف کردند.

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این 2 محموله چوب که از نوع «بید» از گونه‌های ممنوع القطع بود، با وزن بیش از هفت تن با استفاده از 2 دستگاه خودرو در حال انتقال به شهرستان‌های همجوار بود.

وی افزود: با هوشیاری ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی، این 2 خودرو در سه راهی «دارلک» این شهرستان توقیف و به پارکینگ نهالستان این اداره انتقال داده شد.

وی اضافه کرد: رانندگان این 2 خودرو نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی شدند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: هرگونه جابجایی و حمل چوب بین شهرها و جاده‌های بین شهری بدون مجوز رسمی از اداره منابع طبیعی جرم محسوب و درصورت مشاهده پیگیری و برخورد قضایی می‌شود.

«پاتو»، از مردم طبیعت‌دوست، همیاران طبیعت، دهیاران، شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا برای مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش‌های خود را مبنی بر تخریب، تصرف و قطع غیرمجاز درختان، به شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

وی گفت: سال گذشته نیز بیش از 40 تن چوب قاچاق در مناطق مختلف این شهرستان در قالب 9 عملیات مختلف براساس گزارش‌های مردمی کشف و در این ارتباط نیز 6 دستگاه خودرو توقیف شده بود.

وی افزود: در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و هزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های مهاباد بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده است. جنگل‌های مهاباد که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

آذربایجان‌غربی 2 میلیون و 750 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 101 هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*