دوشنبه 16 مهر 1403

272 تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی استان زنجان اضافه می شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
272 تخت به مجموع تخت‌های بیمارستانی استان زنجان اضافه می شود

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق پیش بینی ها تا سه ماه آینده 272 تخت بیمارستانی و 90 تخت آی‌سی‌یو و بخش اطفال در بیمارستان های استان افزوده خواهد شد تا بتوان موج سوم بیماری کرونا را سپری کرد.

دکتر پرویز قزلباش روز چهارشنبه در کارگروه اجتماعی، دسلامت و بانوان استان که صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بیمارستان ارتش زنجان به دلیل نداشتن ظرفیت‌های کافی تاکنون نتوانسته حتی یک بیمار کرونایی را پذیرش کند اما از ظرفیت بیمارستان‌های بهمن و امام حسین (ع) شهر زنجان در این خصوص استفاده شده که باید زیرساخت‌های آنان نیز تقویت شود.

وی اضافه کرد: تاکنون 6 دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌های استان خریداری و نصب شده و 2 دستگاه اکسیژن‌ساز نیز اخیرا به بیمارستان ولی‌عصر (عح) زنجان اضافه شده است.

این مسؤول، با اشاره به اینکه باید اورژانس بیمارستانی مناطق مختلف استان ساماندهی شود و امکانات درمانی نیز به بیمارستان‌های استان افزوده شود، ادامه داد: هر بیمار بستری در بخش بیمارستانی به حدود 10 الی 11 لیتر اکسیژن و هر بیمار بستری در بخش آی‌سی‌یو نیز به 28 لیتر اکسیژن نیاز دارد.

وی اظهار داشت: کشور و جهان درگیر یک بیماری شد که همه دنیا را در نوردید که در اوایل تصور می‌شد بیماری کرونا در بدترین شرایط خود تا تیر ماه ادامه داشته باشد اما اکنون در این ماه با اوج این بیماری درگیر هستیم که هر چند استان زنجان که یک موج کرونا را گذراند و اکنون شاهد روند کاهشی است ولی سایر استان‌ها و کشورهای دیگر نیز در همین وضعیت قرار دارند.

قزلباش افزود: بر این اساس همه افراد باید سبک زندگی خود را حداقل به مدت یک الی 2 سال با شرایط بیماری کرونا تطبیق دهند، که در ابتدای شیوع کرونا در استان به دلیل انگیزه بالا مردم مشارکت خوبی را برای برداشتن باری از دوش حوزه سلامت انجام دادند که در این خصوص، سمن‌ها و خیرین نیز سربلند بیرون آمدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به حضور مردم، سمن‌ها و خیرین استان زنجان و کمک های نقدی، غیر نقدی و حضور در میدان عمل از جمله در نقاهتگاه‌ها و ضدعفونی کردن معابر شهری ادامه داد: این استان و حوزه سلامت از حضور و مشارکت مردم زنجان در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا و پیگیری آنان بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: طبیعی است با طولانی شدن دوران شیوع بیماری کرونا انگیزه‌های تشکل‌ها و ساماندهی آنان برای یک برنامه درازمدت باید با شرایط جدید تطبیق پیدا کند در غیر صورت آسیب زیادی وارد خواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: در مجموع مشارکت‌های نقدی از بیماری کرونا حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان و مشارکت‌های غیر نقدی نیز به حدود 6 میلیارد تومان رسید که این مبالغ کمک‌هایی است که احصاء شد و برای بسیاری از کمک‌های مردمی نمی‌توان معادل ریالی گذاشت که بسیار ارزشمند هستند.

قزلباش با تاکید بر اینکه برای مبارزه درازمدت با بیماری کرونا نیازمند ادامه و استمرار همکاری همه سمن‌ها و خیرین استان در کنار سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه مبارزه با این ویروس حضور دارند هستیم، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی همه دستگاه‌های اجرایی استان به جزء برنامه عملیاتی در راستای مبارزه با ویروس کرونا برنامه هایی در استان تنظیم شده است.

*س_برچسب‌ها_س*