شنبه 7 مهر 1403

300 روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
300 روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: از 700 روستای استان، امسال 300 روستا دچار تنش آبی هستند.

غلامحسین ساقی، سه شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شیروان اظهار داشت: از کل روستاهای مواجه با تنش آبی استان، 35 روستا مربوط به شیروان است که البته 85 روستای دیگر این شهرستان نیز در مرز ورود به تنش آبی است و تنها 10 روستا مشکلی در این بخش ندارند. وی افزود: همه ساله پس از پایان اردیبهشت ماه، به دلیل گرم شدن هوا و نیز استفاده برخی مشترکان از آب شرب برای کشت صیفی جات و گوجه فرنگی، مشکل تامین آب شدیدتر و حادتر می شود.

ساقی، اعتبارات مصوب استانی و ملی برای حوزه آب شهری و روستایی شهرستان شیروان را در سال 98 مطلوب خواند که البته تخصیصی کمی داشت و افزود: در سال 96 با خشک شدن سد بارزو، برای تامین کسری آب شیروان اقدام به حفر چندین حلقه چاه آب در جنوب شهر و منطقه شیرکوه شد که اینک این شهر، 29 هزار و 800 مترمکعب مخزن آب دارد و 10 هزار مترمکعب هم در دست اجرا است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی گفت: هم اکنون طول شبکه توزیع آب شهر شیروان 268 کیلومتر است که از این میزان، 32 کیلومتر نیازمند اصلاح است و باید در برنامه ششم توسعه نسبت به سامان دهی آن اقدام شود.

ساقی افزود: شهر زیارت شیروان نیز هر ساله از نظر آب آشامیدنی در شمار شهرهای پرتنش استان بود که با اصلاح 17 کیلومتر شبکه آبرسانی و حفر چاه جدید تلاش شد این مشکل برطرف شود، اگرچه این چاه هنوز وارد مدار مصرف نشده است.

تصرف بستر و حریم رودخانه، از مشکلات شیروان 

فرماندار شیروان نیز در این نشست تصرف بستر و حریم رودخانه ها را یکی از معضلات این شهرستان خواند و اظهار داشت: مردم در برخی از مکان ها حتی مسیر رودخانه را تغییر داده اند که البته بر اساس قانون با این متخلفان، با قاطعیت برخورد خواهد شد.

امین رضا مرآتی افزود: بخش زیادی از تصرفات پایین دست سد بارزوی شیروان رفع تصرف شده است که این رفع تصرفات که باعث عارضه در سیلاب می شود با تاکید بر رودخانه اترک و بخشی از رودخانه چایلق، باید همچنان در برنامه باشد.

وی با اشاره به تنش آبی در برخی از روستاهای شیروان گفت: نباید حتی یک روستا، یک روز بدون آب بماند چراکه این قابل پذیرش نیست، ظرفیت آب روستایی برای شرب تعریف شده و اگر کسانی در حیاط خود اقدام به کشت سبزی و صیفی می کنند موجب بروز مشکلاتی برای تامین آشامیدنی دیگر روستاییان می شوند. فرماندار شیروان افزود: دهیاران مکلفند تخلفات آشکار را گزارش دهند، در غیر این صورت خود دهیار متخلف محسوب می شود چرا که به وظیفه خود که رسیدگی به مشکلات مردم است، عمل نکرده است.

نماینده عالی دولت در شیروان گفت: جلوگیری از تخلفات بخشی از کار مردم است و اگر برداشت غیرمجاز توسط هرکسی صورت گیرد، با وی برخورد می شود. مرآتی با بیان اینکه باید به روستاهای دچار تنش آبی شهرستان با تانکر آبرسانی شود، گفت: امسال در اعتبارات باید اولویت ویژه ای برای لایروبی و رفع رسوب گذاری رودخانه ها منظور شود تا شاهد خسارتی در این حوزه نباشیم. شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*