سه‌شنبه 17 مهر 1403

3200 بازرسی اتاق اصناف بجنورد از بازار

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
3200 بازرسی اتاق اصناف بجنورد از بازار

بجنورد - ایرنا - اتاق اصناف بجنورد در 2 ماه گذشته سه هزار و 200 بازرسی را از واحدهای صنفی مرکز استان خراسان شمالی با هدف کنترل و تنظیم بازار انجام داده است.

رییس اتاق اصناف بجنورد روز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان با بیان این مطلب گفت: انجام این میزان بازرسی در این بازه زمانی، پیش از این سابقه نداشته که حکایت از جدیت ما در کنترل بازار و برخورد با متخلفان دارد و به دنبال این بازرسی ها 400 پرونده نیز تشکیل شده است.

مهدی امیدوار افزود: نوسان شدید قیمت ارز موجب شده است تا قیمت اجناس مشابه در واحدها صنفی یکسان نباشد و وضعیت قیمت در صنوف مختلف مانند لوازم خانگی، قطعات، میلگرد و آهن و... لحظه ای تغییر می کند که این وضعیت نظارت را مشکل می کند.

وی با بیان اینکه حتی لوازم خانگی ایرانی با قیمتهای متفاوتی به دست توزیع کنندگان می رسد، اظهار داشت: کسبه می گویند هیچ جنسی به قیمت مصوب به دست ما نمی رسد و بیش از آنچه که در فاکتورهای رسمی درج شده باید مبالغی را نیز از طریق حساب جداگانه ای برای خرید از کارخانه های نیمه خصوصی واریز کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های پخش در تهران به هیچ عنوان فاکتور خرید نمی دهند، افزود: بازرسان در این بازرسی ها باید به جای فاکتور خرید، فیش های واریزی کسبه را کنترل کنند تا آنان بتوانند فعالیت کنند، در غیر این صورت بازار قادر به فعالیت نخواهد بود.

امیدوار افزود: بهای لوازم خانگی غیر ایرانی با پرداخت قیمت در چند حساب جداگانه انجام می شود و به دلیل اینکه از اول اسفندماه برندهای خارجی وارد نمی شود، دیگر لوزام خانگی نیز افزایش قیمت یافته است.

وی اظهار داشت: ما تنها بر فروش کالاهای اساسی می توانیم نظارت داشته باشیم ولی نظارت ها بر فروش کالاهای سرمایه ای مشکل شده است و حتی قیمت برخی کالاها مانند لوازم یدکی در شرکت های ایران خودرو و سایپا هم لحظه به لحظه تغییر می کند.

وی گفت: اصناف نخستین افرادی هستند که در بازار دیده شده و انگشت اتهام گرانفروشی همیشه به سمت آنها نشانه می رود اما پشت سر اصناف بخش های مختلفی مانند تولید کنندگان و عمده فروشان هستند که دیده نمی شوند و همین امر موجب شده تا برخی کسبه، به ناگزیر کار و کسب خود را به شهرهایی مانند مشهد منتقل کنند.

شیوع کرونا و تعطیلی بازار کسب و کار تا اردیبهشت ماه امسال چهار هزار میلیارد ریال به بازاریان استان خراسان شمالی خسارت وارد کرده است.

اکنون حدود 26 هزار واحد صنفی شامل پنج هزار و 576 واحد تولیدی، چهار هزار و 648 واحد ارائه خدمات فنی، 12 هزار و 463 واحد توزیعی و سه هزار و 231 واحد خدماتی در خراسان شمالی زیر نظر 138 اتحادیه صنفی این استان فعالیت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*