چهارشنبه 4 مهر 1403

4 آقای گل در سپاهان داریم؛/ هوگو آلمیدا: مورایس از بزرگترین مربیان پرتغال است

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
4 آقای گل در سپاهان داریم؛/ هوگو آلمیدا: مورایس از بزرگترین مربیان پرتغال است

سپاهان برای سومین سال پیاپی با کادر پرتغالی خود پیش می‌رود و هوگو آلمیدا، ستاره جذاب روزهای خاطره‌انگیز تیم ملی پرتغال، نفر دوم و سایه کادر فنی سپاهانی است که این روزها صدر جدول را در اختیار گرفته است.

به گزارش "ورزش سه"، آلمیدا که همواره با چهره مصمم و البته دغدغه‌مندی لب خط، یار جدانشدنی مورایس به شمار می‌رود، امسال هم با توجه به بازیکنان جذب شده سپاهان علی‌الخصوص در خط حمله، وظیفه مهمی را بر عهده گرفته و برای ارتقای کیفیت مهاجمان سپاهان، دست به کار شده است. او البته از کار کردن با مورایس به شدت تعریف می‌کند و اعتقاد دارد سرمربی سپاهانی‌ها، یکی از بزرگترین مربیانی است که او در سال‌های مختلف با آنها کار کرده است.

گفت‌وگوی ما با هوگو آلمیدا را در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا لطفا در مورد شرایط تیم و تمرینات آن توضیح بدهید. در حال حاضر همه چیز خوب و طبیعی است؛ تا پیش از بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی، در باره جدایی یا ماندن بعضی از بازیکنان بحث‌هایی بود که این ابهام با پایان یافتن مهلت نقل و انتقالات برطرف شد. البته هنوز با شرایط ایده‌آل قدری فاصله داریم اما به طور کلی روند تیم روند خوبی است و در ادامه شرایط بهتر می‌شود.

* فکر می‌کنم سپاهان امسال توانست سطح بازیکنان جوانی که به این تیم اضافه شدند را بالاتر ببرد؛ نظر شما در این باره چیست؟ به نظر من این سطح ارتباطی به سن بازیکن ندارد بلکه با ارزش بازیکنان در ارتباط است که چطور بازی کنند و چگونه خود را به عنوان یک بازیکن ارائه بدهند و در خدمت تیم خود باشند که این مهم‌ترین معیار برای یک بازیکن است. بله سن معیار مهمی است. ما بازیکنان جوان خوبی داریم بلکه در ایران بازیکنان جوان بسیار خوبی داریم و نسل فوق‌العاده‌ای را شاهد هستیم که باید دیدگاه و چشم‌انداز خود را به آنان انتقال دهیم تا به آن‌ها یاد بدهیم چگونه یک ورژن جدید و بهتری از فوتبال را ارائه بدهند.

* به عنوان یک بازیکن معروف در سطح جهانی، بسیاری از بازیکنان روی دغدغه‌های فکری و تاکتیکی شما حساب می‌کنند و شما در سال گذشته و در بحران‌هایی که برای سپاهان به وجود آمد نقش ویژه‌ای در کمک به آقای مورایس برای خروج از این بحران‌ها داشتید؛ به نظر شما چه زمانی می‌توانیم آن سپاهان ایده‌آل را شاهد باشیم؟ کار من همین است. همه ما باید به رئیس و مربی‌مان کمک کنیم تا بتواند ایده‌های خوبی داشته باشد و آن‌ها را به خوبی پیاده و اجرا کند. ما موظفیم ایده‌های او را در موارد مختلف، در زمین مسابقه، در تمرینات، در رختکن وغیره در برای بازیکنان توجیه و ملکه ذهن آنان کنیم. این طبیعی است که کسی از اروپا بیاید و تاکتیک‌های یک تیم را دچار تحول کند چراکه هر کشوری فرهنگ خود را دارد و هر کسی ممکن است عقاید و نظرات خود را داشته باشد؛ سال گذشته دیدید که موفق به قهرمانی در جام حذفی شدیم و سال قبل‌تر از آن هم تنها با یک امتیاز از قهرمانی باز ماندیم. این کار ما است که طوری تمام این ها را به تیم تزریق کنیم که بازیکنان آن‌ها را هم باور و هم دنبال کنند. البته بازیکنان این ایده‌ها را باور دارند اما گاهی توضیح این ایده‌ها و نظرات دشوار است و وظیفه ما به عنوان مربی دوم این است که بتوانیم در وجود بازیکنان رخنه و کاری کنیم که آن‌ها به این تاکتیک‌ها و سازماندهی‌ها و کاری که به عنوان یک تیم از آن‌ها انتظار می‌رود باور پیدا کنند.

* ژوزه مورایس یک مربی بزرگ است که تجربه همکاری نزدیک با مورینیو را دارد. هوگو آلمیدا نیز یک بازیکن بزرگ در سطح جهانی است که خیلی‌ها او را می‌شناسند؛ کار کردن با آقای مورایس را چطور می‌بینید و نظرتان راجع به ایشان چیست؟ در ابتدا می‌توان گفت ژوزه یکی از بهترین مربیان در پرتغال و سپس یکی از بزرگان مربی‌گری در این منطقه از آسیا به شمار می‌رود. او در کره، عربستان و کشورهای دیگر جام‌های زیادی را کسب کرده است و همه این موضوع را می‌دانند و نیازی نیست که بخواهیم چیزی را درباره او توضیح بدهیم. به نظرم کار کردن با ژوزه باعث افتخار است اما کار ساده‌ای نیست. من شخصاً خیلی چیزها از مورایس یاد گرفته‌ام. او کسی است که همواره تلاش دارد بازیکنان را رو به جلو حرکت دهد و ارزش آنان را بالا ببرد؛ این کار مربی‌های بسیار خوب است و او کار خود را به بهترین شکل انجام می‌دهد. همان‌طور که قبلاً گفتم، شاید همه نتوانند از کار کردن با او خوشحال و با او موافق باشند اما تنها چیزی که می‌توانم در این باره بگویم این است که کار کردن با مورایس افتخار بزرگی برای من است که این موقعیت را به من داده تا با یکی از بزرگ‌ترین مربیان کار می‌کنم.

* هرکس تمرینات سپاهان را زیر نظر بگیرد، به خوبی متوجه می‌شود که شما در دو سال گذشته نقش بسیار مهم و پررنگی در افزایش کیفیت خط هجومی سپاهان و ارتقای بازیکنان خط حمله داشتید. به عنوان مثال، بسیاری می‌گویند شما در ارتقای کیفیت شهریار مغانلو و آقای گلی شهریار نقش ویژه‌ای ایفا کردید. بدون شک با توجه به این تجربه و سابقه شما در دوران بازیگری، انتظار می‌رود امسال نیز تحولی در خط حمله سپاهان روی دهد. همان‌طور که گفتم همه چیز به اعتماد، اعتقاد و باور برمی‌گردد. شهریار قدری شبیه من است و از همان ابتدا که ما به سپاهان آمدیم او به من باور داشت؛ من به او گفتم من مربی شده‌ام که تمام تجربه‌ای که قبلاً به عنوان بازیکن داشته‌ام را در اختیار بقیه قرار دهم و این یک امر طبیعی است که من تجربیاتم را بیشتر در اختیار مهاجمان قرار دهم؛ این یکی از اهداف اصلی ما است که آقای گل از تیم ما باشد به طوری که شهریار و رضا اسدی سال گذشته با هم بر سر آقای گلی رقابت می‌کردند. من همیشه به آنان می‌گفتم که اگر در لحظه درست بهترین کار را انجام دهید یک نفر از شما دو نفر آقای گل می‌شوید و الان هم همین‌طور است و برای کاوه رضایی، رضا اسدی، کامارا، آقایی‌پور و همه مهاجمان‌مان دقیقا همین چیزها را می‌گوییم؛ اینکه باید قاتل باشید، باید آقای گل شوید و دوست دارم در آخر فصل یکی از بازیکنان ما آقای گل شود.

* نظرتان درباره بازی پیش‌رو با تراکتور چیست؟ تراکتور تیم خوبی است که بازیکنان خیلی خوبی گرفته و می‌توان گفت ساختار خیلی خوبی تشکیل داده است. من به این تیم احترام می‌گذارم چراکه تیم بزرگی است ولی سپاهان هم تیم بزرگی است و ما هم تیم خوبی هستیم. من فقط می‌توانم درباره تیم خودمان صحبت کنم و بگویم که ما فقط باید به خودمان اعتقاد و باور داشته باشیم و از فوتبال خودمان لذت ببریم چراکه تیم ما در حال حاضر صدرنشین جدول است.

4 آقای گل در سپاهان داریم؛/ هوگو آلمیدا: مورایس از بزرگترین مربیان پرتغال است 2
4 آقای گل در سپاهان داریم؛/ هوگو آلمیدا: مورایس از بزرگترین مربیان پرتغال است 3