دوشنبه 7 آبان 1403

50 میلیون هکتار از مراتع کشور از نظر پوشش گیاهی فقیر است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
50 میلیون هکتار از مراتع کشور از نظر پوشش گیاهی فقیر است

وحید گفت: 50 میلیون هکتار از مراتع کشور فقیر است و باید راهکارهایی در نظر گرفته شود چرا که معیشت برخی از افراد و بهره بردار به مراتع وابسته است که باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، حسن وحید ظهر امروز در نشست کارگروه مدیریت چرای دام و ساماندهی کوچ عشایر که با حضور مدیران کل از 10 استان در خرم آباد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در مراتع است خصوصا در مناطق عشایری که مربوط به کوچ بوده و لازم است هماهنگی بین ادارات کل، امور عشایری و منابع طبیعی در این راستا صورت گیرد.

وی افزود: از مجموع بیش از 84 میلیون هکتار مراتع، حدود 50 میلیون هکتار مرتع فقیر است که باید راهکارهایی در نظر گرفته شود چرا که معیشت برخی از افراد و بهره بردار به مراتع وابسته است که باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به جلسه امروز در استان لرستان، تصریح کرد: از اهداف مهم جلسه این است که در مناطق عشایری به سمت مرتع داری چند منظوره حرکت شود یعنی کلیه عوامل در این حوزه در نظر گرفته شود و احیاء، توسعه و حفاظت مد نظر قرار دارد و از ظرفیت مرتع در بخش های دیگری مانند پرورش گیاهان دارویی، زنبورداری و سایر بخش ها استفاده شود.

وحید عنوان کرد: یکی از راهکاری اجرایی برای احیای مراتع این خواهد بود که علاوه بر این که مراتع حفاظت می شود می تواند استفاده دیگری هم داشته باشد، نکته بعدی موضوع راه ها و دستگاه هایی است که در این موضوع دخیل هستند که هماهنگی براساس دستورالعمل است ولی در منابع طبیعی گلایه دارند که بخشی از راه ها تخریب شده و مقرر شد اداره کل عشایری مسیر را جانمایی و بعد تعیین تکلیف شود چرا که عشایر امروزه کوچ ماشینی دارند و این معضل است که اگر مسیر راه ساماندهی نشود با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی بیان کرد: مدیریت اراضی را باید به خود مردم محول کنیم که بهره برداری از عرصه منابع طبیعی در قالب طرح باشد، ظرفیت مراتع اندک است و در حال حاضر بیش از دو برابر ظرفیت مراتع استفاده می شود و برخی دامداران غیر مجاز و یا فاقد پروانه هستند که باید ساماندهی آنها صورت گیرد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 30 درصد وابستگی علوفه دامداران و عشایر به مراتع مربوط است، گفت: با توجه به خشکسالی و تخریب مراتع، تولید علوفه کاهش پیدا کرده و راهکارهایی وجود دارد که باید تامین علوفه شود و در مراتع باید به سمت احیا برویم.

وحید تصریح کرد: طرح احیای مراتع و تامین علوفه در قالب طرح های مرتع داری را در سطح 150 میلیون هکتار نوشتیم و به وزارتخانه ارسال کردیم که اگر تامین اعتبار شود اجرا می شود و در یک برنامه زمان بندی شده می توان این وضعیت نابسمانی در مراتع فقیر را که فرسایش خاک و سیلاب را به دنبال دارد را حل کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر اجرای طرح های مراتع داری در سطح بیش از 40 میلیون هکتار در حال انجام است و باید فرهنگ سازی شود اگر بهره بردار به نتیجه برسد مدیریت کوچ، ساماندهی چرا و احیا را انجام دهد نتیجه بهتری را دارد.

انتهای پیام /