یک‌شنبه 8 مهر 1403

660 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
660 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر 660 بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که این روند در مقایسه با هفته‌های گذشته صعوی شده است.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون با روند تدریجی رشد ابتلا به کرونا در استان خدمات رسانی به آنان همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی به بیش از 120 نفر در روز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو 200 تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی حدود 2 هزار نفر است.

این مسؤول با بیان اینکه طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون778 نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که 9 نفر از آنان آمار روز را شامل می شود ادامه داد: تاکنون موارد مثبت ترخیص یافتگان کرونایی از بیمارستان های استان چهار هزارو 205نفر بوده است.

وی اظهار داشت: شمار بیماران بستری در آی سی یو بیمارستان ها نیز روند افزایشی نشان می دهد که بیش از 55 درصد را بیماران بدحال تشکیل می دهند که بیشترین فوتی ها نیز به این بخش اختصاص دارد.

آرمانی کیان با بیان اینکه 85 درصد از مراجعان کووید - 19 دارای علائم متوسط تا خفیف هستند افزود: 10 درصد با علائم به نسبت شدید، نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشته و سطح بندی می شوند اما حدود پنج درصد با وضعیت وخیم، در مراکز آی سی یو تحت مراقبتهای لازم قرار می گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: به لحاظ نوع درمان نیز تمامی اقدامات این بخش براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه پروتکل هشتم که شهریور سال جاری ابلاغ شد، در این استان انجام می‌گیرد که درمانگرها سرویس‌دهی بهتری را انجام می‌دهند و انواع داروهایی که در سطح کشور موجود است به طور کامل به بیماران تحت پوشش تزریق و تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای مدیریت بیماری کرونا، مراکز 16 ساعته در این استان نیز مشغول خدمات رسانی هستند که در این ارتباط بیماران مشکوک پس از انجام آزمایش ها به مراکز تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شوند و بیماران بدحال در بیمارستان ولیعصر (ع) و مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان و بیماران با حال تا حدودی بهتر در بیمارستانهای تامین اجتماعی امام حسین (ع) و خصوصی بهمن بستری می شوند.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: مدیریت تخت‌های بیمارستانی در شرایط کرونایی اهمیت ویژه ای دارد و باید به بهترین نحو از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده شود و از طرفی کاهش بستری های کرونایی خدمات رسانی مطلوب به غیر کرونایی ها را نیز ممکن می کند.

به گفته وی، 15 هزار و 353 نفر بستری تجمعی بیماران کرونایی بیمارستان های استان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون را شامل می شود.

*س_برچسب‌ها_س*