سه‌شنبه 24 مهر 1403

80 کیلومتر آتش بر در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
80 کیلومتر آتش بر در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود

گچساران - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: امسال 80 کیلومتر آتش بر در مناطق هشتگانه این استان برای جلوگیری از آتش سوزی مراتع و جنگل ها ایجاد می شود.

غلام‌حسین حکمتیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان آتش بر در مناطق مستعد آتش سوزی مانند کوه های خامی، دیل، سیاه، راک، کوه مورد و مراتع اطراف شهرهای یاسوج و دوگنبدان انجام می شود.

وی بیان کرد: آتش بر یعنی ایجاد کردن شیارهایی به عرض 4 تا 6 متر در مناطقی که دارای علفزارهای انبوه هستند تا در زمان آتش سوزی امکان دسترسی برای اطفای حریق آسان تر و سریعتر صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: پارسال نیز 60 کیلومتر آتش بر در جنگل های مستعد آتش سوزی این استان ایجاد شد.

حکمتیان گفت: اجرای دوره های آموزشی در راستای فرهنگسازی کاهش روشن شدن آتش در جنگل ها و مراتع در جوامع محلی از دیگر برنامه های منابع طبیعی برای به حداقل رساندن آتش سوزی هاست.

وی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی چگونگی اطفای حریق برای جوامع محلی در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: 90درصد از دلایل آتش سوزی ها در جنگل های استان عامل انسانی است.

حکمتیان ابراز داشت: برخی از آتش سوزی ها به صورت عمدی برای تهیه زغال یا تصرف اراضی ملی انجام می شود.

وی عنوان کرد: پس از اطفای حریق نقشه برداری از عرصه های طبیعی طعمه حریق شده انجام و کمیته فنی تشکیل و با توجه به درخواست های متقاضیان برای اراضی ملی خاطیان احتمالی شناسایی و برخورد قانونی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: بخش دیگری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان به دلیل سهل انگاری چوپانان و گردشگران صورت می گیرد که نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است.

بیش از یک میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت این استان را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*