دوشنبه 9 مهر 1403

8.9 میلیون مترمکعب از حجم سد شاه قاسم یاسوج پر شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
8.9 میلیون مترمکعب از حجم سد شاه قاسم یاسوج پر شد

یاسوج - ایرنا - سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت سد شاه قاسم حدود 9 میلیون متر مکعب است که هم اینک 8.9 میلیون مترمکعب از حجم آن پر شده است.

آرش مصلح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرایط مخزن سد شاه قاسم مطلوب است و پیش بینی می شود که امسال در تامین آب اراضی پایین دست آن مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: هم اکنون 8.9 میلیون مترمکعب از حجم 9 میلیون مترمکعبی این سد پر شده است که این حجم از آب سد شاه قاسم یاسوج با دبی 300 لیتر بر ثانیه در حال تامین آب کشاورزی پایین دست آن است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال زراعی جاری، بارش های مطلوبی در استان داشتیم که سبب سر ریز شدن این سد شد و هم اینک بهترین وضعیت را به لحاظ کمی داراست.

مصلح ابراز داشت: به منظور پایداری بیشتر سد شاه قاسم، 10 میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای مرمت و بازسازی آن هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: امید است که کشاورزان و بهره برداران با رعایت الگوی کشت و استفاده از سیستم های نوین کشاورزی بتوانند پهنه بیشتری را از طریق این سد، تامین کنند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: این سد با اهداف تامین آب یک هزار و 500 هکتار از اراضی پایین دست، تزریق و تقویت آبخوان آهکی در اطراف سد، توسعه گردشگری و همچنین کنترل رواناب های حاصل از بارندگی ها به ویژه در فصول زمستان و بهار به بهره برداری رسیده است.

سد شاه قاسم یکی از سدهای استان کهگیلویه و بویراحمد است و در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد، این سد از نوع خاکی و سرریز آن از نوع نیلوفری است.

جنس این سد، خاکی با ارتفاع 47 متر از پی و طول تاج آن 220 متر است که ساخت آن در سال 1375 به پایان رسیده بود.

حجم مخزن این سد 9 میلیون متر مکعب است و روستاهای علی آباد، چنارستان، بخشی از سرابتاوه، موردراز و چند روستای دیگر در پایین دست این سد قرار دارد.

شاه قاسم نام یکی از امام زادگان حومه شهر یاسوج نیز است.

*س_برچسب‌ها_س*