سه‌شنبه 17 مهر 1403

آبرسانی روستای پالتلو زنجان نیازمند 310 میلیون تومان اعتبار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آبرسانی روستای پالتلو زنجان نیازمند 310 میلیون تومان اعتبار است

زنجان - ایرنا - مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: برای آبرسانی به روستای جابجا شده پالتلو زنجان به سه میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

مصطفی اکرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر عملیات آبرسانی روستای پالتلو زنجان به دلیل نبود اعتبار، متوقف شده است که در صورت تخصیص 500 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته برای امسال (سال 99) از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، ادامه عملیات، آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه روستای جابجا شده پالتلو هنوز از هیچ زیرساختی ازجمله آب، برق و گاز برخوردار نیست اظهار داشت: عملیات مربوط به حفر چاه و خط انتقال آب به‌پایان رسیده اما بخشی از عملیات از جمله شبکه توزیع و مخزن، اتاقک سرچاه و محوطه‌سازی آن به‌علت کمبود اعتبار به مرحله اجرا در نیامده است.

اکرمی تصریح کرد: در زمان حاضر این طرح از پیشرفت فیزیکی 43 درصدی برخوردار است که در صورت پرداخت 50 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، فقط می توان حدود 500 متر کار عملیاتی انجام داد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: آبرسانی به روستای پالتلو جابجا شده از طرح‌های اولویت‌دار برای این شرکت محسوب نمی شود و در اصل اولویت با روستاهایی است که اهالی در آن سکونت دارند.

اکرمی تصریح کرد: تا به امروز هیچ خانواده‌ای در روستای جابجا شده پالتلو، سکونت ندارند و اهالی ساکن در محل قبلی نیز از آب شرب بهداشتی برخوردار هستند و هیچ مشکلی از لحاظ آب آشامیدنی سالم ندارند.

آبان ماه سال 97، مدیرعامل وقت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفته بود: عملیات لوله‌گذاری و خط انتقال آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به این روستا، دردست اجرا است و در صورت تامین اعتبار لازم و به موقع، عملیات اجرایی آبرسانی به روستای جابجا شده پالتلو، طبق برنامه زمانبندی شده به پایان خواهد رسید. محمدرضا کابلی، اعتبار اولیه برای اجرای این طرح آبرسانی را 830 میلیون ریال اعلام و اضافه کرده بود: برای سال 97 مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون ریال به صورت اوراق، تخصیص یافته و پیمانکار نیز مشغول به کار شده است.

آبان سال 96 نیز، معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، اعتبار لازم برای آبرسانی به روستای جابجا شده پالتلو را هشت میلیارد ریال اعتبار اعلام کرده بود.

رحیم نصیری مقدم گفته بود: آبرسانی به این روستا، مستلزم ایجاد خط انتقال به طول سه هزار و 200 متر و ایستگاه پمپاژ سرچاهی و تجهیز آن، انشعاب برق، تامین مخزن 100 مترمکعبی با تجهیزات مورد نیاز و شبکه توزیع به وسعت چهار کیلومتر است.

یکی از اهالی این روستا نیز گفت: قبل از اجرای طرح جابه‌جایی روستای پالتلو، 80 خانوار با جمعیتی بالغ بر 400 نفر در این روستا که در بخش قره پشتلو و حدود 15 کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است از طریق دامداری و کشاورزی گذران زندگی می‌کردند.

بیات، با بیان اینکه اهالی روستا بی صبرانه منتظر اتمام عملیات طرح آبرسانی هستند تا به محل جدید انتقال یابند، افزود: بخشدار ارمغانخانه نیز برای امسال (سال 99) مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته و حال نیاز به تعیین پیمانکار جدید است تا بلافاصله پس از تزریق اعتبار تخصیصی، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

تعدادی از اهالی این روستا نیز افزودند: پس از زلزله سال 69 طارم و پیش بینی احتمالی رانش زمین در روستای پالتلو زنجان و واقع شدن این روستا در مسیل، موضوع جابجایی روستا در اواخر دهه هفتاد مطرح و پس از بازدید کارشناسان و مطالعات صورت گرفته، مکان یابی انجام و سال 81 به تصویب کارگروه معماری و شهرسازی استان زنجان رسید و اهالی نیز برای سکونت در محل جدید ترغیب شدند. با تصویب طرح جابجایی، طرح تفکیکی روستا درقالب سه فاز تهیه و برای اجرای فاز نخست که شامل 134 قطعه بود زمین مورد نیاز از سوی روستاییان در اختیار بنیاد مسکن شهرستان زنجان قرار گرفت و این قطعات به منظور ساخت و ساز به اهالی پالتلو واگذار شد. حدود 70 نفر از اهالی روستا با تحویل قطعات تفکیک شده با دریافت تسهیلات ساخت مسکن و همچنین آورده نقدی به احداث بنا در مکان جدید اقدام کردند و شماری از روستائیان مدتی در آن اسکان یافتند اما پس از مدتی به دلیل نبود زیرساخت های لازم بویژه آب و برق و مواجهه با مشکلات و هدر رفت سرمایه اندک خود به ناچار کار کشاورزی و دامداری را رها و به دیگر روستاها و شهر زنجان مهاجرت و با حاشیه نشینی از تولید کننده به سمت مصرف کنندگی سوق پیدا کردند.

*س_برچسب‌ها_س*