شنبه 29 اردیبهشت 1403

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / پرواز کبوتران خونین‌بال کربلای خان‌طومان بر فراز گلستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / پرواز کبوتران خونین‌بال کربلای خان‌طومان بر فراز گلستان

گرگان - ایرنا - عطر پیکر مطهر نیک‌نام‌ترین مردان تاریخ و غیور مردانی که لباس رزم به تن کردند تا برای حفاظت از حرم فرزندان پیامبر با شقی‌ترین مردمان مبارزه کنند به مشام می‌رسد که یکی از آن‌ها شهید حاج رحیم کابلی است که گلستانی‌ها امروز با او و چهار شهید دیگر کربلای خان‌طومان وداع خواهند کرد.

به گزارش ایرنا شهید رحیم کابلی اهل شهرستان بهشهر در استان مازندران است اما سال 1367 و زمانی که 25 ساله بود در روستای پیچک‌محله علی‌آباد کتول ازدواج کرد و پیوند با گلستان از آن زمان تاکنون در خانواده این شهید برقرار شد.

حدود شش سال از اعلام خبر شهادت حاج رحیم کابلی در کربلای خان‌طومان سوریه گذشته که خبر شناسایی پیکر این شهید علاوه بر شادمانی بازگشت، بار دیگر بر غم و اندوه کسانی که از نزدیک حاج رحیم را می‌شناختند افزود.

از جمله کسانی که با اعلام خبر شناسایی پیکر شهید کابلی بار دیگر اندوهگین شدند، اهالی روستای پیچک‌محله علی‌آبادکتول هستند که به واسطه آشنایی زیاد با شهید کابلی خود را داغدار و مصیبت‌دیده می‌دانند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: مردم روستای پیچک محله به شهید کابلی اعتقاد ویژه‌ای داشته و به دلیل شناخت کاملی از وی داشتند بعد از شهادت نذر می کردند تا حاجت بگیرند و بیمارهایشان شفا پیدا کند و مشکلاتشان حل شود.

همسر شهید کابلی گفت: با وجود آن‌که حاج رحیم سابقه حضور 80 ماهه در جنگ تحمیلی داشت اما برای نبرد با داعش تعلل نکرد و در چند مرحله به سوریه اعزام شد.

صفیه اصلانی کتولی گفت: حاج رحیم از عاشقان واقعی امام حسین (ع) بود و خوشحالم که پیکر ایشان در ماه محرم به کشور بازگشت.

وی افزود: همسرم می‌گفت هر وقت خبر شهادتم را شنیدی خدا را شکر کن و نماز شکر بخوان. زمانی که خبر شهادتش را شنیدم سجده شکر به جا آوردم چون سفارش کرده بود. از شهادتش ناراحت نشدم به این دلیل که همسرم به آنچه که لیاقتش را داشت رسید و من از برآورده شدن این آرزو خوشحالم.

فاطمه اصلانی خواهر همسر شهید رحیم کابلی هم گفت: آقا رحیم در معنای واقعی کلمه لیاقت شهادت داشت و اگر به مرگ عادی از دنیا می‌رفت دور از انتظار بود.

وی اظهار داشت: خط قرمز شهید کابلی ولایت فقیه بود و زمانی که سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را می‌شنید تاکید می‌کرد "همه باید پیرو ولی فقیه باشیم".

وی بیان کرد: هدف حاج رحیم ترویج دین اسلام و راه شهدا بود و یادواره های شهدای استان را پیگیری می‌کرد و در بیشتر برنامه‌ها، مراسمات و مناسبات حضور داشت و خود را خاک پای شهدا و ادامه دهنده راه شهیدان می‌دانست.

اصلانی گفت: شهید کابلی روحیه مردمداری داشت و زمانی که به پیچک‌محله می‌آمد و از مشکل یکی از اهالی باخبر می‌شد تا جایی که می‌توانست برای حل مشکل تلاش می‌کرد.

وی بیان کرد: شهید کابلی مدتی قبل از آخرین اعزام به سوریه، وصیت نامه خود را در حرم امام رضا (ع) نوشت و روز اربعین همراه با یک بسته نبات به پیچک‌محله آمد و با اعضای خانواده خداحافظی کرد که آن دیدار، آخرین ملاقات ما بود.

یوسف میرزاییان دوست قدیمی و باجناق شهید کابلی هم به ایرنا گفت: دوستی من و حاج رحیم سابقه 35 ساله داشت و من از دوران دفاع مقدس و جبهه های جنگ با هم آشنا شدیم که این دوستی در همان زمان منجر به ازدواجمان در یک خانواده شد.

وی افزود: شهید کابلی در سفری که به همراه پسر و دوستان به کربلا مشرف شده بود تنها عضو کاروان بود که برای خود کفن نخرید چون اطمینان داشت به شهادت خواهد رسید و سرانجام نیز به آرزویش دست پیدا کرد.

میرزاییان ادامه داد: شهید کابلی اعتقاد زیادی به نماز اول وقت و به خصوص نماز جماعت داشت و در زمان موعد اذان فرا می‌رسید حتی اگر در بیابان بود، چفیه پهن می‌کرد و مشغول عبادت می‌شد.

وی افزود: با شناختی که در چند دهه از ایشان دارم معتقدم شخصیت شهید رحیم کابلی در دوران دفاع مقدس شکل گرفت و بعد از اتمام جنگ هم از حال و هوای آن دوران و خلوص، صداقت و ایثاری که در جبهه‌ها بود فاصله نگرفت.

این شهروند گلستانی اظهار داشت: سرکشی از خانواده شهدا و به خصوص پدر و مادر شهیدان جزو برنامه ثابت ایشان بود به گونه‌ای که بسیاری از والدین شهدا می‌گفتند "حاج رحیم جای خالی فرزندانمان را برایمان پر می‌کند."

میرزاییان گفت: شهید کابلی تاثیر شخصیتی زیادی بر خانواده و اطرافیان خود داشت و در نتیجه آن خانواده حاج رحیم در 6 سالی که پیکر ایشان پیدا نشده بود استوار و محکم ایستادند و هرگز ندیدم لحظه‌ای نگران و پشیمان باشند.

وی اظهار داشت: بعد از بازنشستگی از سپاه، همت و توان خود را وقف انتقال مفاهیم و فرهنگ دفاع مقدس کرد و با روایتگری در اردوهای راهیان نور تمام توان خود را صرف نشر و ترویج فرهنگ شهادت کرد.

میرزاییان ادامه داد: در یکی از دیدارهای حاج قاسم سلیمانی با شهید کابلی، شهید سلیمانی چند بار وی را " کابلی بزرگ" خطاب کرد که یکی از دلایل این توجه، فعالیت همیشگی و مستمر حاج رحیم در مباحث فرهنگی و توجه به خانواده شهدا بود.

وی افزود: شهدا براساس اعتقادات و باورهای خود در جبهه ایثار و شهادت گام برداشتند و شهید کابلی هم در سن 54 سالگی نه جوان احساساتی بود نه فردی که تاکنون جنگ ندیده باشد و می‌دانست جنگ سخت است چرا که در هشت سال دفاع مقدس با پوست، گوشت و استخوان خود آن شرایط درک کرده بود.

وی بیان کرد: شهید رحیم کابلی برای هر بار اعزام به سوریه به هرکسی به ویژه امام رضا (ع) و پدر و مادر شهیدان متوسل می‌شد چون می‌خواست برای حفظ حریم حضرت زینب (س) تلاش کند.

عیسی اتراچالی یکی دیگر از دوستان شهید کابلی به ایرنا گفت: حاج رحیم ولایتمدار، متدین، با عزت، کرامت، تدبیر، مخلص و شجاع بود.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس افزود: این شهید گرانقدر در روش، منش، رفتار و عملکرد می تواند بهترین الگو برای جوانان باشد و امیدواریم زندگینامه ایشان به عنوان الگو در اختیار جوانان قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: این شهید همیشه تاکید داشت آنجا که حرف ولی فقیه در میان است نباید به حرف فرد دیگری گوش کرد.

اتراچالی گفت: شهید کابلی به حفظ حجاب، رسیدگی به امور مردم و عمل به وصیت نامه شهدا تاکیدات ویژه ای داشت.

پیکر شهید رحیم کابلی از شهدای مدافع حرم که 17 اردیبهشت سال 1395 در منطقه خان‌طومان سوریه به دست تکفیری‌ها به شهادت رسیده بود پس از 6 سال شناسایی شد و به همراه پیکر شهیدان عبدالله اسکندری، مصطفی تاش‌موسی، محمد امین کریمیان و عباس آسمیه به وطن بازگشت.

برچسب‌ها

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / پرواز کبوتران خونین‌بال کربلای خان‌طومان بر فراز گلستان 2
آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / پرواز کبوتران خونین‌بال کربلای خان‌طومان بر فراز گلستان 3
آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد / پرواز کبوتران خونین‌بال کربلای خان‌طومان بر فراز گلستان 4