سه‌شنبه 10 مهر 1403

آغاز کوچ بهاره عشایر مهاباد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز کوچ بهاره عشایر مهاباد

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد گفت: کوچ بهاره عشایر این شهرستان که به خاطر سرما و شیوع کرونا به تاخیر افتاده بود، از اوایل هفته جاری به مناطق ییلاقی آغاز شده است.

یوسف فصاحت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عشایر این شهرستان در این فصل دام‌های خود را به مناطق ییلاقی سهند در آذربایجان‌شرقی، شاهین‌دژ و مناطق ییلاقی مسیر سردشت و پیرانشهر از جمله «لندشیخان»، «سری‌میدان»، «کارگ‌وهه‌رمی»، «میدان استر» و «چونه» منتقل می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر این شهرستان هر سال در اواخر فروردین، کوچ خود را به مناطق ییلاقی داخل و خارج از استان شروع می‌کردند اما امسال به خاطر سرمای هوا و شیوع بیماری کرونا مجوز حمل دام برای انتقال دام‌ها به مناطق ییلاقی کمی با تاخیر و دیرتر از وقت معمول صادر شد.

وی افزود: عشایر بخشی از مسیر انتقال دام را تا مناطق ییلاقی با استفاده از کامیون و با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه انجام می‌دهند و ادامه مسیر را از راه‌های روستایی و مراتع به سمت مناطق ییلاقی حرکت می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد با اشاره به اینکه مدت ماندگاری عشایر در مناطق ییلاقی متفاوت است گفت: عشایر حدود سه ماه را همراه دام‌های خود در این مناطق سپری می‌کنند و از 15 شهریور هر سال دوباره به مناطق گرمسیری برمی‌گردند.

«فصاحت» اظهار داشت: عشایر این شهرستان دارای 235 هزار راس دام سبک و سنگین هستند که از این تعداد بیش از پنج هزار راس سنگین و بقیه نیز دام سبک را شامل می‌شود که سهم بزرگی در تولید گوشت و مواد لبنی در این شهرستان ایفا می‌کنند.

وی افزود: در مهاباد هزار و 200 خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از 6 هزار نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند.

وی با اشاره به خدمات ارایه شده به عشایر مهاباد در سه ماهه نخست امسال اظهار داشت: در این مدت 60 تن آرد، 50 تن کنسانتره، 300 تن جو و 35 تن سبوس با قیمت یارانه‌ای در اختیار عشایر این شهرستان قرار گرفته و در زمان کوچ نیز حواله این کالاها در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

مدیرعامل تعاونی عشایر مهاباد در خصوص خدمات ارایه شده به عشایر این شهرستان در سال 1398 نیز گفت: سال گذشته نیز در مجموع 500 تن کنسانتره، 264 تن آرد، 150 تن جو و 120 تن سبوس با قیمت یارانه‌ای در بین آنها توزیع شده است.

در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه «کاولان و کوران»، 100 هکتار جنگل‌های مصنوعی و 88 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*