دوشنبه 9 مهر 1403

آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند با 130 هزار راس دام

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند با 130 هزار راس دام

مراغه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه از آغاز کوچ عشایر به مراتع سهند در این شهرستان با 130 هزار راس دام خبرداد.

ناصر شکری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سهند با 129 هزار هکتار مرتع از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال غرب کشور محسوب می شود و عشایر شهرستان های بناب، ملکان، عجب شیر و اسکو در آذربایجان شرقی و میاندوآب و مهاباد در آذربایجان غربی برای چرای دام خود در طول تابستان به این مراتع کوچ می کنند.

وی تعداد خانوارهای عشایر که به مراتع سهند کوچ می کنند را حدود 750 خانوار عنوان کرد گفت: گوشت، شیر، پشم، پنیر، کره و ماست از جمله ولیدات عشایر در مراتع سهند است. شکری خاطرنشان کرد: کوچ عشایر از نیمه خردادماه آغاز شده و تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حضور به موقع دام‌ها در ییلاق موجب حفظ مرتع و افزایش پوشش گیاهی می شود گفت: قرق بانان مراتع را به دقت زیر نظر دارند و در صورتیکه دامدار یا عشایری از قوانین و مصوبات سرپیچی کند به مراجع قانونی معرفی می‌شود.

به گزارش ایرنا، 326 خانوار شامل 2 هزار و 269 نفر در فصل ییلاق و 166 خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می‌دهند. جمعیت دامی عشایر مراغه 84 هزار و 556 رأس دام است و سالانه 200 تن گوشت، 800 تن شیر، 25 تن پشم و 1500 مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می‌شود. شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*