یک‌شنبه 1 مهر 1403

آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی مراکز شبانه روزی / جزییات پرداخت «کمک هزینه معیشت» به معلولان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی مراکز شبانه روزی / جزییات پرداخت «کمک هزینه معیشت» به معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی بیان کرد: تا پایان سال 1400، تمام خانواده هایی که دارای دو معلول هستند به طور رایگان مورد مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ژنتیکی قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا ضمن گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت به ارائه گزارش تفصیلی از خدمات ارائه شده سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت در بخش‌های مختلف حمایتی، توانمندسازی، تحصیلی، مناسب‌سازی، تامین مسکن، کرونا، پیگیری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تلفیق اجتماعی و... پرداخت و بیان کرد: امید است که شرایطی فراهم شود تا یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده باشد؛ این موضوع مستلزم آن است که همه آحاد جامعه وجود این افراد را به رسمیت بشناسند.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت حدود 10 درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع هستند، گفت: توجه به آنها و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آنها یکی از ملاک‌های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، به طور مثال یکی از فعالیت‌های اصلی که در بهزیستی صورت می‌گیرد بحث پیشگیری از وقوع معلولیت‌هاست. برای توقف موتور معلولیت‌ها فعالیت‌های مختلفی با عنوان غربالگری صورت می‌گیرد.

جلوگیری از ناشنوایی 3000 نوزاد با غربالگری شنوایی 

بنابر اظهارات قبادی دانا، در سال 98 با انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان از ایجاد ناشنوایی و معلولیت ناشنوایی در بیش از 3000 نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد و با غربالگری یک میلیون و 100 هزار نفر از این افراد با پوشش 92 درصدی، افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی درباره پیشگیری از تنبلی چشم نیز تاکید کرد: در سال گذشته بیش از سه میلیون و 300 هزار کودک سه تا6 ساله با پوشش 81 درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شد از ایجاد معلولیت بینایی در 16 هزار و 200 کودک پیشگیری شود.

ممانعت از تولد 1444 نوزاد دارای معلولیت با انجام آزمایش ژنتیک

رییس سازمان بهزیستی افزود: همچنین مشاوره‌های ژنتیک در بیش از 290 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور انجام می‌شود که در سال گذشته برای 384 هزار خانوار انجام شده است و در موارد انجام آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت در افرادی که قرار است تازه متولد شوند با انجام آزمایشات، از تولد 1444 مورد نوزاد دارای معلولیت با انجام سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز تا پایان سال 1400، تمام خانواده هایی که دارای دو معلول هستند به طور رایگان مورد مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ژنتیکی قرار خواهند گرفت، البته این پروژه از مهرماه سال 98 آغاز شده است.

ادامه دارد