پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

آمریکا دست به دامن ایران شد / تهران همچنان از صنعا حمایت سیاسی می‌کند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
آمریکا دست به دامن ایران شد / تهران همچنان از صنعا حمایت سیاسی می‌کند

اقتصادنیوز: یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ایران و آمریکا ادعا کرد واشنگتن برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها مذاکراتی را با ایران ترتیب داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مذاکراتی پشت پرده با ایران داشته است تا از تهران برای تحت فشار قرار دادن یمن برای توقف حملات خود به کشتی‌های باری تجاری در دریای سرخ کمک بگیرد.

فایننشال تایمز به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی و ایرانی گزارش داد که این مذاکرات در ماه ژانویه در عمان برگزار شد. مقامات عمانی به عنوان واسطه عمل کردند و بین مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی رفت و آمد کردند تا آنها بتوانند بدون تماس مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

فایننشال تایمز مشخص نکرد که ایران به درخواست آمریکا چه جوابی داده است. پیش از این ایران تاکید کرده بود که اگرچه تهران از این یمن حمایت سیاسی می‌کند، اما صنعا بطور مستقل عمل می‌کند.

حملات یمنی‌ها به کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که به اراضی اشغالی می‌روند با وجود حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه یمن ادامه دارد.

خبر مرتبط خبر تازه از کاخ سفید / ادعای دستیار بلینکن درباره ارتباط آمریکا با ایران

اقتصادنیوز: دستیار وزیر خارجه آمریکا گفت: کانال‌های ارتباطی با ایران داریم و از این کشور می‌خواهیم که مانع گسترش تنش‌ها شود. از ایران می‌خواهیم که حمایت تسلیحاتی از گروه‌های موجود در منطقه مانند حوثی‌ها و حزب‌الله را متوقف کند.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن قول داده است مقابل تشدید تنش‌ها با آمریکا و انگلیس ایستادگی کند و در انتقام از هرگونه حماقت بریتانیایی - آمریکایی علیه یمن، از انجام عملیات نظامی جامع و مؤثر دریغ نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کنندگان آمریکایی به رهبری برت مک‌گورک، مشاور خاورمیانه‌ای کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده آمریکا در امور خاورمیانه، در این مذاکرات نگرانی‌هایی را درباره گسترش برنامه هسته‌ای ایران ابراز کردند.

خبر مرتبط گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا / جزئیات پیام‌ها مشخص شد

اقتصادنیوز: یک منبع آگاه گفت که تبادل پیام‌ها و گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است.

از سویی دیگر علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای تهران است، هیات ایرانی را در عمان نمایندگی می‌کرده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
آمریکا دست به دامن ایران شد / تهران همچنان از صنعا حمایت سیاسی می‌کند 2
آمریکا دست به دامن ایران شد / تهران همچنان از صنعا حمایت سیاسی می‌کند 3