چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

آینده نامعلوم توافق تجاری آمریکا - انگلیس در دوران پسابرگزیت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آینده نامعلوم توافق تجاری آمریکا - انگلیس در دوران پسابرگزیت

تهران - ایرنا - جو بایدن نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به رغم اشاره به روابط «ویژه» آمریکا و انگلیس، گفته است این روابط ممکن است در دوران پسابرگزیت کاهش یابد و این درحالی است که حتی با وجود حمایت دونالد ترامپ از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معلوم نیست در صورت پیروزی دوباره او در انتخابات، به راحتی به توافق تجاری جدید با این کشور تن در دهد.

به گزارش ایرنا، تارنمای ای تی وی امروز شنبه نوشت: در حالی که چند روز تا انتخابات 2020 مانده است توجهات به این موضوع شیفت کرده که اولویت نامزد پیروز انتخابات در چهارسال قدرت در کاخ سفید چه خواهد بود.

با توجه به جلو بودن بایدن در بیشتر نظرسنجی ها، سوالاتی در باره این موضوع مطرح است که پیروزی نامزد دموکرات چه مفهومی برای توافق تجاری آمریکا - انگلیس در دوران پسابرگزیت خواهد داشت؟

دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا از توافق تجارت ازاد بین دو کشور سخن گفته است و مدعی است که «روابط ویژه» در بیش از نیم قرن گذشته بریتانیا را در «صف مقدم» امضا کنندگان چنین توافقی با آمریکا قرار خواهد داد.

بایدن به تازگی به بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هشدار داد که این کشور باید به توافق «جمعه خوب» احترام بگذارد یا توافق تجاری جداگانه ای با آمریکا در کار نخواهد بود.

پیمان جمعه نیک در سال 1998 امضا شد و به یک دوره نزاع و درگیری در ایرلند شمالی موسوم به مصائب پایان داد.

توافق پیشنهادی دولت بریتانیا تحت عنوان لایحه بازار داخلی نقض پروتکل ایرلند شمالی را تهدید می کند که می تواند به اعمال مرزهای گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند منجر شود.

سیاستمداران در جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی با ایجاد مرز مخالفت کرده اند و نگران بازگشت به روزهای تیره و تار نزاع های داخلی در این منطقه هستند.

لایحه پیشنهادی دولت انگلیس برخی را در بروکسل و حتی در آمریکا نگران کرده است.

بایدن که یک آمریکایی ایرلندی کاتولیک است سپتامبر (شهریور) گذشته در توئیتی نوشت: نمی توانیم اجازه دهیم پیمان جمعه نیک که صلح را به ایرلند شمالی بازگرداند در نتیجه برگزیت آسیب ببیند.

وی نوشت: هر گونه توافق تجاری بین آمریکا و انگلیس باید منوط به احترام به این پیمان و جلوگیری از بازگشت به مرز سخت باشد، همین و بس.

این اظهارات مورد تایید نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز هست. وی گفته است اگر بریتانیا دیگر پیمان های بین الملی را نقض کرده و پیمان جمعه نیک را تضعیف کند، توافق تجاری جدید انگلیس - آمریکا شانسی برای تصویب در کنگره آمریکا نخواهد داشت.

مقامات ارشد دولت آمریکا تلاش کرده اند نگرانی اتحادیه اروپا و آمریکا را رفع کنند.

جانسون در این زمینه گفت: وقتی آنها درک کنند که هدف ما چیست آنگاه در این نگرانی ما برای حفظ روند صلح سهیم خواهند شد.

بایدن قبلا درباره برگزیت چه گفته است؟

درست یک روز بعد از همه پرسی سال 2016 میلادی، جو بایدن معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا تصدیق کرد که او ترجیح می داد نتیجه متفاوتی به دست می آمد.

بایدن در دیدار از ایرلند گفت: آمریکا به این تصمیم مردم انگلیس احترام می گذارد.

اما او ترسی از ارائه دیدگاه هایش درباره برگزیت از زمانی که اتاق بیضی کاخ سفید را در سال 2016 ترک کرده، نداشته است.

بایدن اکتبر 2018 توضیح داد که منافع آمریکا در بریتانیا بعد از برگزیت «کاهش یافته است».

او حتی گفت اگر اجازه داشت در همه پرسی انگلیس شرکت کنند به ماندن در اتحادیه رای می داد.

حتی گفت: اگر عضو پارلمان انگلیس بودم، اگر شهروند انگلیس بودم در مخالفت با خروج از اتحادیه اروپا رای می دادم.

وی توضیح داد: از دید آمریکا، منافع این کشور، وقتی که بریتانیا دیگر بخش جداشدنی اروپا نیست و نمی تواند نفوذ داشته باشد، کاهش یافته است.

ترامپ در مقابل همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را فوق العاده، جالب و تاریخی توصیف کرده است.

لفاظی های ترامپ عمدتا در طول مدت ریاست جمهوری اش در دفاع از برگزیت ادامه داشته است و جمهوریخواهان در این زمینه بر اجداد اسکاتلندی او از طرف مادری و نظر مثبت او نسبت به وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس در جنگ جهانی دوم تاکید دارند.

افزون بر این، امکان توافق تجاری آمریکا و انگلیس در راستای سیاست تجاری «اول آمریکا» ی ترامپ قرار دارد که به نظر می رسد تلاش می کند به آمریکایی ها اطمینان دهد که آمریکا دست بالا را در مذاکرات با کشورهای خارجی دارد.

ترامپ بشدت منتقد اظهارت ترزا می نخست وزیر پیشین انگلیس بوده استکه گفته بود برگزیت توافق بزرگی برای اتحادیه اروپا است و به این معنا است که ممکن است انگلیس نتواند با آمریکا تجارت کند.

ترامپ در دیدارش با بوریس جانسون در سپتامبر 2019 میلادی، وعده توافق تجاری «باشکوه» بین انگلیس و آمریکا را داد.

کارشناسان درباره آینده روابط تجاری آمریکا - انگلیس چه می گویند؟

یکی از مذاکره کنندگان اصلی توافق تجاری کانادا - اتحادیه اروپا که جانسون آن را استانداردی طلایی برای توافق تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا توصیف کرده است به ای تی وی گفت بریتانیا احتمالا از فهرست اولویت های آمریکا در صورت پیروزی بایدن خارج خواهد شد.

جیسون لانگریش مدیر اجرایی میزگرد تجاری کانادا اروپا گفت: شک دارم که بایدن در صورت پیروزی سیاست مشابهی را دنبال کند. او احتمالا توافق با اتحادیه اروپا و تجدید نظر در روابطش با چین را در اولویت قرار خواهد داد.

وی گفت: شک دارم بایدن در سال اول و دوم ریاست جمهوری اش آمریکا را به سازمان های بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی بازگرداند.

با این حال این کارشناس حتی درباره انتخاب دوباره ترامپ هشدار داده و گفته که این انتخاب حاوی خبر خوبی برای بریتانیا نخواهد بود.

وی گفت: شخصا احساس نمی کنم که دولت ترامپ در صورت پیروزی دوباره، بزودی به توافق با انگلیس تن در دهد. او بسیار به شعار اول آمریکا پایبند است بنابراین اطمینان ندارد که توافقی را که بریتانیا انتظار دارد پیشنهاد دهد.

میشل بنتلی مدیر روابط بین المللی در مرکز امنیت بین المللی دانشگاه رویال هالووی گفت: بایدن بسیار حامی اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای اروپایی همچون آلمان است و کامالا هریس معاون او بسیار علاقه مند به کشورهای دیگری همچون ژاپن است. احتمالا بایدن به دنبال ان خواهد بود که ابتدا با چنین شرکایی وارد معامله شود و از این رو بریتانیا ممکن است خود را از لحاظ توافقات تجاری با آمریکا در رتبه پایین تری بیابد.

این استاد دانشگاه درباره توافق تجاری دو کشور در صورت پیروزی دوباره ترامپ گفت لایحه بازار داخلی دولت انگلیس نقش تعیین کننده ای در مذاکرات خواهد داشت.

وی توضیح داد: ترامپ همواره حامی برگزیت و گزینه های جانسون قلمداد شده است اما ذکر این موضوع نیز حائز اهمیت است که دولت ترامپ درباره اوضاع ایرلند نیز راضی نیست.

کارشناسان تجاری با توجه به سابقه توافقات تجاری با آمریکا پیش بینی کرده اند که توافق تجاری احتمالی بین دولت جدید ترامپ و بریتانیا نیز سطحی خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*