یک‌شنبه 15 مهر 1403

آیین گرامیداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، در پاکستان برگزار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آیین گرامیداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، در پاکستان برگزار شد

اسلام‌آباد - ایرنا - فعالان سیاسی و گروه‌های مذهبی پاکستان روز یکشنبه در سالروز تخریب بارگاه ائمه بقیع علیهم السلام، با شرکت در یک راهپیمایی، ضمن سر دادن شعار علیه وهابیت و نیروهای تکفیری، نقش حاکمان افراطی آل سعود در رقم زدن یکی از تلخ‌ترین حادثه‌ها در جهان اسلام را محکوم کردند.

در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیون افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده و مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند.

پیروان اهل‌بیت عصمت و طهادت (ع) در شهرهای مختلف پاکستان همه ساله در روز هشتم شوال در مظلومیت ائمه بقیع به سوگ نشسته و خاطره آن را گرامی می‌دارند.

شیعیان پاکستان با حضور در گردهمایی و راهپیمایی‌هایی به این مناسبت اطمینان دارند که بقیع دوباره به دست جان نثاران ائمه ساخته می‌شود اما انتظار دارند تا رهبران جهان اسلام برای تحقق خواسته مسلمانان برای ساخت حرم اولیای الهی در بقیع نقش آفرینی کنند.

براساس این گزارش، فعالان سیاسی و مذهبی در پاکستان از جمله سازمان دانشجویان امامیه و نهضت فقه جعفریه امروز در شهرهای «اسلام‌آباد، راولپندی، فتح جنگ، لاهور، مولتان و کراچی» با برپایی تظاهرات ضدسعودی، تخریب بارگاه متبرک ائمه بقیع از سوی تکفیری‌ها آل سعود را محکوم کرده و بازسازی هر چه زودتر بقیع را خواستار شدند.

حاضران در این راهپیمایی‌ها با تاکید بر بازسازی قبرستان بقیع، گفتند: باید عظمت وشان بالای بقیع بازگردانده شود و این می‌تواند مرهمی بر زخم ملل اسلامی و نجات آنان از بحران‌ها شود.

روز هشتم شوال به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدو بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری را که بر روی قبور ائمه (ع) و انصار پیامبر (ص) قرار داشت، نیز از بین بردند.

*س_برچسب‌ها_س*
آیین گرامیداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع، در پاکستان برگزار شد 2