جمعه 8 تیر 1403

اتفاق مهم برای اقتصاد آمریکا در 2024 | ترامپ نیامده اثر خود را گذاشت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
اتفاق مهم برای اقتصاد آمریکا در 2024 | ترامپ نیامده اثر خود را گذاشت

اقتصاددانان بلومبرگ اظهار داشته‌اند که داده‌های تورم مصرف شخصی آمریکا (PCE) احتمالاً در ماه گذشته کاهش یافته است، که می‌تواند باعث ایجاد اطمینان بیشتر درباره کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری شود.

از اواخر سال گذشته، انتظار می‌رود "معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو" کمترین نرخ رشد خود را نشان دهد. این معیار به مقامات فدرال رزرو کمک می‌کند تا احتمالاً از ماه سپتامبر به سمت کاهش نرخ بهره حرکت کنند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، انتظار اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی مبنی بر عدم تغییر شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در ماه می است، درحالی که شاخص هسته (Core) افزایش بسیار اندک 0.1 درصدی را تجربه خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود گزارش مربوط به هزینه‌های مصرف شخصی که روز جمعه منتشر خواهد شد نشان دهنده رشد سالانه 2.6 درصدی در شاخص تورم کل و هسته باشد. افزایش انتظاری در شاخص تورم هسته، که تصویر بهتری از تورم بنیادین ارائه می‌دهد، کمترین میزان رشد از ماه مارس 2021 خواهد بود.

مقامات فدرال رزرو از زمان آخرین جلسه شان اعلام کرده‌اند گرچه از کاهش سایر داده‌های تورم، از جمله شاخص قیمت مصرف کننده، دلگرم هستند، ولی قبل از شروع کاهش نرخ بهره معیار باید برای چندماه چنین پیشرفتی را مشاهده کنند.

در همین حال، بازار کار ایالات متحده گرچه با سرعت کمتر، اما همچنان درحال رشد است. بازار کار پررونق به سیاستگذاران برای زمان بندی کاهش نرخ بهره انعطاف پذیری بیشتری داده است.

ارقام مربوط به «مصرف شخصی» نیز به همراه اعداد تورمی منتشر خواهد شد، که اطلاعات مربوط به هزینه‌های خدمات را مشخص می‌کند، پس از اینکه داده‌های خرده فروشی که اخیرا منتشر شد تمایل کمتر به خرید کالاها را نشان داد. میانگین انتظارات اقتصاددان در نظرسنجی بلومبرگ مبنی بر رشد اندک در مصرف شخصی اسمی و همچنین درآمد است.

در کانادا نیز انتظارها بر این است که داده‌های قیمت مصرف کننده در ماه می نشان دهنده کاهش تورم هسته برای پنجمین ماه متوالی باشد، و انتشار تولید ناخالص داخلی برای ماه آوریل و پیش بینی ماه می نیز می‌تواند درباره مسیر حرکت بانک مرکزی این کشور دید ایجاد کند.

چشم انداز سیاست نرخ بهره منطقه یورو

در منطقه یورو، داده‌های تورم در سه اقتصاد از چهار اقتصاد بزرگ آن تا پایان هفته به دست خواهد آمد. انتظار می‌رود که تورم در فرانسه و اسپانیا کاهش داشته باشد و رشد قیمت در ایتالیا ضعیف بماند.

این اعداد می‌تواند پس از عقب نشینی ماه گذشته، که تورم در سراسر منطقه بیش از حد انتظار شتاب گرفت، سبب دلگرمی مقامات شود. با اینحال، بانک‌های مرکزی سوئد و مکزیک احتمالا نرخ بهره را ثابت نگه خواهند داشت.

نظرسنجی بانک مرکزی اروپا از انتظارات قیمت مصرف کننده نیز روز جمعه منتشر خواهد شد.

تصمیمات نرخ بهره‌ای در اقتصادهای آسیا

پس از اینکه مقامات متعهد شدند که خرید اوراق را کاهش دهند، این سند نظرات بیشتری را به خود جلب کرد، و نشان می‌دهد سرمایه گذاران قبل از گرفتن جزئیات درباره مقیاس این کاهش، باید تا اواخر ماه جولای صبر کنند.

در استرالیا، کریستوفر کنت، دستیار رئیس بانک مرکزی، روز چهارشنبه و معاون فرماندار، یک روز بعد صحبت می‌کنند. پس از اینکه فرماندار اعلام کرد که هیات مدیره بانک مرکزی در جلسه این ماه خود افزایشی را در نرخ بهره در نظر گرفته است، تمرکز بر هرگونه نشانه‌های تازه‌ای از سیاست انقباضی (افزایش نرخ بهره) خواهد بود.

انتظار می‌رود داده‌های روز چهارشنبه نشان دهده افزایش تورم استرالیا در ماه می باشد.

با انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) توکیو در ماه ژوئن، ژاپن شاهد یک شاخص پیشرو برای روند تورم ملی خود خواهد بود. بلومبرگ اکونومیکس انتظار دارد تورم در پایتخت به 2.1 درصد افزایش یابد، که با افزایش قیمت‌های آب و برق پس از قطع یارانه‌های انرژی توسط دولت افزایش یافته است.

اتفاق مهم برای اقتصاد آمریکا در 2024 | ترامپ نیامده اثر خود را گذاشت 2